• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skit i munstycket på kylen

F

F.d. 24784

Guest
Sv: Skit i munstycket på kylen

Jag kan meddela att bytet av röret har gett önskvärt resultat.
Ingen gång denna säsong har jag behövt rensa munstycket.
Kylen med sitt lilla frysfack går som en dröm.

Hr förstått att det ofta talas om att "det går inte att rensa munstycket" man måste köpa ett nytt.
Och dessa små brickor med ett litet hål är inte billiga.
Någon hade fått reda på att det har ett hål som ser ut som en stjärna.
Försöker man rensa med en nål blir hålet runt och för stort.

Men vem har sagt att man måste tvinga in en nål?
Det går att rensa med en lätt blåspuff, en tops etc.


Jag har förgäves försökt hitta fakta om munstyckets nummer för olika kylar, för 30 respektive 50 mBar system. Det finns en liten siffra på munstycket.
Jag är ganska säker på att äldre bilar med 50 mBar gassystem, har fått nytt munstycke för system med 30 mBar och därmed för liten låga, (=dålig kyla på gas).

Någon som vet?


Det är många trådar om kylskåp, det borde här på forumet finns en egen tråd för kylskåp. Lite långsökt att söka i köksregionen, när det snarare är ett kyla och värmeproblem.


de
Roy
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Skit i munstycket på kylen

Jag har också råkat ut för sot och det tar en timme att plocka bort skåpet så det är inget man vill göra ofta....

Först det här med kopparrör: När jag insåg att röret i aluminium var trasigt, alltså det som går från reglaget uppe på kylen till själva brännaren så letade jag faktiskt till slut upp ett ställe som kunde sälja ett nytt rör:
Gasol och fotogenprodukter - Fogas AB - gasol, fotogen
men då i koppar. Det är så att avslutet på röret i brännaren är lite speciellt då strypbrickan (eller munstycket) ska passa precis på änden men det hade dom lösningen till säger dom. Kan vara bra att känna till.
Mina övriga rör i bilen är redan i koppar. Vet inte om det är original eller utbytt.

I mitt fall så låg sotflagan som hindrade mitt skåp att fungera i botten av själva "koppen", alltså där det brinner och eftersom brännare sotar och det är stökigt att plocka fram skåpet så funderade jag på en lösning att komma åt där och renblåsa utan att plocka ut skåpet: man monterar helt enkelt ett rör, förslagsvis i koppar som ligger en liten bit ifrån koppen med hålet riktat mot den och sen drar man röret så att man kan komma åt med tryckluft utifrån. Röret ska alltså inte ligga så nära att det blir hett men heller inte så långt ifrån att luftstrålen blir för svag och inte gör nån nytta. Man kan kanske isolera infästningen (om den mynnar ut där det finns nåt brännbart) om man är osäker och tycker att det ligger nära för en viss värme lär det ju leda.

När det så har ramlat ner sot i brännaren så trycker man i lite tryckluft genom hålet och renblåser då brännaren/koppen, snabbt och enkelt. Nu gjorde jag aldrig denna konstruktion själv men om jag måste skruva ut skåpet igen pga detta så kommer jag nog att göra det.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Skit i munstycket på kylen

Ja det förekommer tydligen att det blir sot i själva brännaren.
Även bildas rost i denna som ger flaggor. Dessa kan dock ej sätta igen munstycket.
Viktigt är då att även sota hela kokaren, dvs "skorstenen" ovanför brännren, i den finns en spiral som skall ut (dras upp) och sotas. En flaskborste körs upp och ner i röret. Damsugare suger bort sot medans.


Tråden avser dock igensatt munstycke, dvs där gasen kommer in via röret från gaskranen, (gastermostaten) en liten blank strypbricka.
Har inte hört talas om aluminiumrör?? Är du säker på att det inte var ett stålrör?

Munstyckets storlek avgör hur stor låga brännaren skall ge, eller beror på gastryck, äldre kylar har 50 mB tryck, och därför mindre hål i munstycket.

Jag efterfrågade munstycksnummer för olika kylar och gastryck?????

Mekar du med detta, notera munstyckets nummer ifall du behöver köpa ett nytt.
En lupp är till god hjälp även för att se hålet och om detta är rent.
Be att få behålla det utbytta munstycket ifall du köper tjänsten att "laga" kylen.

Det är många frågor om kylskåp, det borde finnas en särskild tråd för kylskåpsproblem.


Vid arbete på gasdrivna saker måste man ta sitt ansvar, säkerhet är viktigt och endast om du har full koll på detta skall du ge dig på gasledningar och gasdrivna saker.


de
Roy
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Skit i munstycket på kylen

Ja, jag är säker på att det är aluminium. Förekommer även i AC-anläggningar.
Har en egen tråd om hur jag fixade min kyl och till sist böjde om ett annat alu-rör:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t90350/

Det är sant att man egentligen borde göra en "riktig" sotning med en viska men min lösning med ett blås-rör är mera tänkt som en quick-fix om man är ute på fältet och den packar ihop.

Min brännare var rostig (då det kan rinna små mängder vatten bakvägen) men jag bedömde inte att det på nåt sätt störde förbränningen. Min strypbricka var också fin och där fanns inget sot. Då ska man veta att det troligen är 20 år sen kylen sist var ute så det finns ingen direkt anledning att sota varje år. Inte heller spiralen var sotig men i själva röret fanns en del. Jag gjorde en ännu häftigare viska med hjälp av en gängstång och stålull som jag sedan körde runt med en borrmaskin.

Electrolux var tvungen att ha hela typbeteckningen på kylen för att möjligen kunna komma fram till vilken storlek på strypbricka man ska ha, finns massa olika. I mitt fall fanns den inte i listan, var för gammal. Dom kostar sen över hundringen per styck.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Skit i munstycket på kylen

För att rensa kokaren behövs ett verktyg som liknar en flaskborste, men de är ju av plast.
Jag såg att BILTEMA hade en serie sådana flaskborstar av mässing, de är vid jaktavdelningen och skall väl vara för vapenpipor. Den största 22 - 25 mm kan vara lämpad för att rensa kokaren på våra kylskåp.
Dessa tingestar verkar inte finnas i katalogen men väl vid vapen och jaktavdelningen.
De skall fästas på en läskstång så man får göra lämpligt handtag själv.

Ett tips bara

Roy
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Skit i munstycket på kylen

Ett litet tillägg till denna diskussion.
Såg en kompis husbil och vi kollade bakom kylskåpet för att se att allt såg bra ut.
Där kunde man se att tidigare ägare hade tagit av c:a 35 cm på gasröret som går in i brännaren, bytt denna bit och skarvat med en koppling som finns hos Biltema. Kopplingen i fråga är diskuterad tidigare i denna tråd.
Den nya biten rör vara även den av stål.
Avsikten var nog att slippa ta ur skåpet och byta hela längden, skåpet var väldigt dikt monterat med tätningar runt om etc så det hade varit ett stort jobb.

Det borde ju vara röret närmast brännaren som blir varm och oxiderar invändigt, därmed är jobbet på detta vis en bra lösning.
Dessutom kan man lossa skarvkopplingen om man vill ta ur brännaren för övrig service. Jo brännaren verkade ny så jobbet hr nog gjorts på verkstad.

de
Roy
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Skit i munstycket på kylen

Äntligen en resa utan problem med kylskåpets brännare!
För någon månad sedan kollade jag brännaren efter en veckosluts-tur. Jag knackade lätt på röret till brännaren med gasolen i drift. Lågan reducerades direkt och kylningen fungerade inte längre. Stängde av kylskåpet. Jag lossade röret och lade ett hushållspapper under. Utan tändning öppnade jag gasolkranen och fotograferade resultatet Se bild. Jag har trott att det var någon form av korrosion i röret. Tog med bilden till lokala husvagnsverkstaden för att be honom byta röret. Han frågade var köper du gasol? Han sade att 9 av 10 kylskåpsproblem beror på skitig gasol. Jag fick offert på gasolfilter, slang och reduceringsventil som jag accepterade.
Nu har vi varit ute en vecka och följt kylskåpets funktion. Åkte på väg 84 söder om Vemdalen, en 100 väg med skarvdunsar varannan sek. inga problem. Tidigare hade detta orsakat problem. Nu när vi kommit hem testade jag att knacka på gasolröret. Ingen reaktion i brännaren. Ser nu fram mot kommande resor utan kylskåps-stress.:D
Jan Evert
 

Bilagor

  • IMG_0838 (Small).JPG
    IMG_0838 (Small).JPG
    65,9 KB · Visningar: 98
Toppen