• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skippa reservhjul

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Jag har inget reservhjul från början på min, och egentligen inte lastvikt nog att sätta dit ett, men jag funderar ändå på om det inte kunde vara ide att göra en hållare och ta med sig ett däck utan fälg i rätt dimension.

Man kan ju tänka sig några olika scenarion:

1: Enklare punka som jag kan laga själv: Problem solved då jag har grejer och kompressor med mig.

2: Däcket är helt söndertrasat, då får jag använda assistansen och har man då rätt däck tillgängligt så behöver man bara få tag i någon som kan kränga på ett däck, och det brukar kunna gå att lösa lätt.

3: Däck och fälg är sönder, då får man helt enkelt förlita sig på yttre aktörer men det ska rätt mycket till innan en stålfälg (har dubbelhjul) går sönder.

vad tror ni som är mer erfarna om denna iden? ett löst däck väger betydligt mindre än ett komplett hjul

//Peter
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Skippa reservhjul

Så resonerade vi också men tyckte att ett nytt däck hittar vi lättare i Europa än i den Norska vildmarken. "Summan av kardemumman" blev att vi lämnar "reserven" hemma när vi åker söderut men vi tar 2 vanliga (ej eldrivna) cyklar istället.

Vi kanske ska ta ett däck (utan fälg) till Norge där det är fullständigt omöjligt att cykla (smalt & backigt) men mycket glest mellan däckfirmor? Bra idé Peter!

PS. Reparationssats har vi redan använt vilket fungerade hur bra s om helst på en pyspunka... DS.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Re: Sv: Skippa reservhjul

Mycket bra tips,
Att få hjälp med att slå om ett däck är ofta ordnat på 1h, att få tag på ett nytt däck är ofta ordnat på ett par dagar :cool:

Detta kan också komma till användning
Reparationssats, däck - Kolsyrepatron MC-tillbehör - Biltema

Lagningssats med pluggar och originalsatsen med klet har jag redan och dessutom har jag gjort ett uttag på luftfjädringskompressorn så att jag kan fylla på luft med bra tryck.

Jag har dessutom precis bytt framdäcken så jag har bra däck liggandes så nu fattas bara ett fäste på bakramen.

//Peter
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Så resonerade vi också men tyckte att ett nytt däck hittar vi lättare i Europa än i den Norska vildmarken. "Summan av kardemumman" blev att vi lämnar "reserven" hemma när vi åker söderut men vi tar 2 vanliga (ej eldrivna) cyklar istället.

Vi kanske ska ta ett däck (utan fälg) till Norge där det är fullständigt omöjligt att cykla (smalt & backigt) men mycket glest mellan däckfirmor? Bra idé Peter!

Vi resonerar nog på samma sätt!

Vi var söderut i sommar, då hade jag inte med däcket men nästa år ska vi till stugan (i Arjeplog) och köra i Norge så då kan det ju vara ide att fixa så jag kan få med mig däcket för det lär ju vara glesare med service där!

Jag vill minnas att däcket vägde runt 10Kg (185-75/16)

//Peter
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

menar du att skifta däcket på fälgen? eller hela hjulet?

Husbilar har ju i regel rätt "ballongiga" däck så hade med lite däckjärn med sig skulle det kanske gå.

//Peter

Om det är punktering så har ju däcket lossnat från fälgkanten för det är det absolut svåraste att fixa. Sen att kränga på och av från fälgen kanske inte är så svårt. Har man bytt endurodubbade crossdäck så är vanliga bildäck hur mjuka och enkla som helst. Men är det någon som har erfarenhet av husbilsdäck?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skippa reservhjul

CP dekk er veldig stive i sidene og de sitter gjerne godt i felgkanten, etter dette er resten egentlig enkelt med bra plass i felgbrønnen når en vipper av dekket. Men ikke en jobb jeg tar frivillig! Det er tunge saker. C er litt mykere, men fortsatt tungt.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Skippa reservhjul

Att byta hjul på en husbil är väl inte det minsta svårt, tar max 10 minuter om man tar det lungt och med det verktyg som finns med i bilen, ett förlängningsrör kan underlätta speciellt om någon dragit fast det med mutterdragare utan att smörja muttern/skruven det minsta.

Jag använder själv aldrig andra verktyg än de som finns i bilen, det är en bra regel som vi har samma sak gäller på sjön när vi mekar.

En kort planka som underlägg samt ett kort rör är det enda jag kompletterat originalverktygen med.

Garagedomkraft ska man fö vara försiktig med att använda när man lyfter bilar, dvs undvika att lyfta åt sidan utan endast framåt eller bakåt.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Nja, frågan var ju hur svårt det är att byta ett däck, alltså kränga av och på ett däck på fälgen. Har man fått punktering så förutsätter jag nästan att däcket lossnat från fälgkanten, annars måste man ju ha en stor slägga med sig!?

Är det någon som bytt husbilsdäck för hand?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Att byta hjul på en husbil är väl inte det minsta svårt, ..................

En del är både modiga och duktiga. Själv klarar jag knappt att marklyfta däcket, att få ut det ur garaget är en grannlaga uppgift. Särskilt om jag vill undvika ryggskott.

Vid två tillfällen hade vi exploderande däck, på Autobahn, förra året. Vi tog på våra gula västar, satte oss utanför metallräcket och kände oss ändå inte helt trygga. Efter en stund kom två barriärbilar och en bärgare som fixade vårt däckbyte.

Att det inte är det minsta svårt kan jag hålla med om men jag kände det som direkt dumdristigt att överhuvudtaget gå ut på bilens vänstersida...

Att i det läget ha ett eget reservhjul med sig uppfattade jag som mycket tidsbesparande och förenklande, för den som bytte. Hälsar Björn
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Skippa reservhjul

...............Att det inte är det minsta svårt kan jag hålla med om men jag kände det som direkt dumdristigt att överhuvudtaget gå ut på bilens vänstersida...
På en motorväg så är det kanske inte alltid helt lysande att byta på vänster sidan, knappt höger sidan men hemma i Bålsta går det utmärkt på den sidan, har precis lagt på dubbdäcken fö :D

Nu väntar man in På spåret och den första snön eller hur alla?:D
 

Bilagor

  • DSC_0587.JPG
    DSC_0587.JPG
    1,2 MB · Visningar: 8
F

F.d. 50607

Guest
Sv: Skippa reservhjul

Använd domkraften att klämma loss däcket från fälgen ,sen tror jag att problemet blir att få luft i däcket då man måste ha en skaplig kompressor som ger rejält med luft för att trycka ut däcket mot fäljen
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Skippa reservhjul

Ett sätt att få däcket tätt mot fälgen är att spruta in startgas och tända på:D

Ett brutalt men roligt sätt.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Att kränga av däcket från fälgen är ingen konst hemma i garaget men ute vid vägkanten omöjligt! Jag använder en en 2 tons domkraft och en ram av 4 tums virke som jag lägger hjulet i och pressar ner däckkanten med. Det tar lite tid för oftast måste man pressa på ett ställe och flytta en bit och pressa osv innan man kan pressa ner kanten helt. Sen tar man fälgjärn och kränger däcket över kanten. På baksidan använder man fälgjärn och tung hammare (blydagg vore bättre) för att kränga över. Montering av nya däcket går till på samma sätt fast tvärtom! En statisk ballansering gör jag sedan på ett gammalt framnav (ev med adapter) som är utan tätringar och rentvättat och smort med tunn olja. Tyngsta punkten rullar neråt, precis som Newton lärde oss. Bara att sätta på vikter tills hjulet står stilla hur man än ställer det.
När man är klar inser man att det inte är dyrt att betala 150-200:- för montering o ballansering av däck!! Men ni vet "Kan Själv"!!
//Göte J
 
Toppen