• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skippa reservhjul

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Efter många om och men skippade vi reservhjulet till sist. Vi klarade oss utmärkt genom hela hela Europa i över 1 125 mil för att slutligen ändå drabbas av "Murphys lag" :swoon:. Som tur är behöll vi bilens domkraft och tog med oss Biltemas däck reparations-kit. Vi saknade kompressor, men det hade alla Norrmän i sina Fiat bilar (standard utrustning i brist på reservhjul).

På Biltemas sida hittar jag bara Däckfix, reparation på burk. Ingen "klibbig massa". Vad är det?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Skippa reservhjul

På Biltemas sida hittar jag bara Däckfix, reparation på burk. Ingen "klibbig massa". Vad är det?

Det är dom bruna "stavarna" som du ser i Peters bilaga. Jobbiga att trä på, sedan ska staven klätas på med ytterligare lim från den lilla tuben för att sedan hamna rakt igenom hålet in i däcket. Jag kvaddade min första "stav". Kan meddela att lagningen håller, fortfarande samma tryck som i förmiddags, yippiiii...
Inget kul att behöva ringa Falck:en från vildmarken och att behöva åka på flaket i 12 mil.
 
F

F.d. 53344

Guest
Sv: Skippa reservhjul

Varken personbilar eller husbilar följer det ej med några reservdäck går perfekt med assistans
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Skippa reservhjul

Tog bort reserven och det vägde 32,4 kg så det hade jag nog inte klarat att byta själv! Bytte ut stora domkraften på 7,5 kg mot en liten på 2 kg om jag måste åka iväg med däcket. En plåtis klarar inte så mycket vikt så det får bli assistans!
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Varken personbilar eller husbilar följer det ej med några reservdäck går perfekt med assistans

Vi har haft ett antal punkor under åren. Alla gånger har vi varit på väg någonstans och haft en tänkt tidsplan. En punktering utan reservdäck gjorde att vi missade den helgens flytande båtmässa... Trots assistanshjälp!

En bärgare går att få fram men det gäller ju att hitta rätt däck en fredagskväll. Våra specialdäck(CP) finns inte på lager hos alla. Sedan vill jag betala rätt pris för däcket och inte tvingas betala ett rövarpris bara för att det är "mittinatten" och vi har inget alternativ...

I år har vi haft 2 däckexplosioner (med korrekta däck). I februari på Autobahn och i maj på E6an. Båda gångerna hjälpte Falck oss att få på reservdäcket. Båda gångerna kunde vi enkelt åka vidare och ta hand om punkan senare.

Vi kommer alltid att ha reservdäck med oss, hälsar Björn
 
Senast ändrad:

Emppu

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Olofström
HBK-Nr
3702
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Fick punktering förra sommar i smålad.
Röda assistansen kom med "ny" däck (8 år grammal oanvänd), kostade 3750kr!:mad:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Skippa reservhjul

Nu har vi blivit en erfarenhet rikare iom den lindriga punkteringen dock långt ifrån civilisationen. Efter en rejäl familjeplanering har vi bestämt oss att återigen införa reservhjul i husbilen. Något annat får åka ut istället. M har säkert en hel del saker hon aldrig använder som t.ex. skor, jackor, kläder, skönhetsartiklar, osv... haha, där kan vi nog se till att ransonera lite. Hoppas hon inte läser detta annars blir det "liv i luckan" garanterat ; )
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

De senaste tre åren har vi gjort två långresor. Den första även ner till Afrika. Två punkteringar på varje långresa! Lämnar ALDRIG reservhjulet hemma!!! Den första punkteringen var den värsta. På en trefilig motorväg utanför Magdeburg, i 110 "knyck". Hela innerfilen fylld med långtradare, som först inte ville släppa in mig! Däcket blev bara trasor. Märkligt nog så klarade sig aluminiumfälgen. Körde MYCKET sakta till en avfart. Där bytte jag hjulet med hjälp av en 2-tons elektrisk (12 Volt) domkraft, och mutterdragaren kopplad på saxdomkraften - samtidigt!!! Fungerade alldeles utmärkt. Mutterdragaren är en batteridriven Ryobi, med kraften 260 Nm!!! Allt detta med två knäckta revben, från att ha halkat i ett badkar på hotell i Hamburg, medans husbilen utrustades med diverse. Så, reservhjul, JA för jösse namn!!!
Det var Påsktid med massa helgdagar. Körde genom Tjeckien, Slovakien och Ungern. I Österrike (Wien) fick jag äntligen tag på ett nytt däck (M+S).
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Skippa reservhjul

För mig var det självklart att ha med reservhjul.
Främst för att kunna byta på plats och med rätt sorts däck.

De gånger jag behövt använda reservhjulet hade inte lagningssatsen räckt. Vid varje tillfälle anlitade jag assistans som bytte hjulet på platsen kostnadsfritt.:)
 

Ronne

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Haninge
Sv: Skippa reservhjul

Har man plats och några kilo över så kommer jag alltid att ha reservhjul med.
Innan i år när vi for europa runt med camper på USApickis hade vi inget reservhjul och då var det 20" 275/75 c-klassat.
Dom däcken växer inte på träd, så nu efter årets sommarresa med reserhjul i husbilen och ny erfarenhet kommer vi alltid ha minst ett helt resevhjul.

20 juli ca 11:20 däckexplosion på Autobahn,vänster främre bakdäck.
Efter 45 minuter så kom en liten bärgare, fast vi informerade tydligt att vi var 3-axlad på 9 meter och 5 ton. (Assistansbolaget hänvisade till ADAC-stolparna på autobahn)
Efter att jag sa att vi hade ett resevhjul så skulle han skicka en däckservicebil för att byta på plats.
1 timme senare kom bilen och polisen som skulle bromsa trafiken som servicekillen måste ha för att röra sig på vänster sida av husbilen.

20 juli ca 17:00 ca 8 mil senare så stannade vi för dagen (den dagen försvann). Vid den vanliga rundan runt bilen såg jag att det var lite luft i högra främre bakhjulen.
Innan råkade åka förbi en däckfirma och fick nytt däck på orginalfälgen.

Provade att fylla men det sjönk efter ett par minuter,kraftig pyspunka. Det var att ta fram orginaldomkraften och palla upp.
Orginal domkraften som är en sk saxvariant kräver plant underlag för inte vrida sig så den kommer att bytas mot en lättare hydralisk pelarmodel.


Summa av denna resa för våran del är alltid reservhjul om man inte vill campa på en däckfirma. Snabbt laga orginaldäcket innan nästa däck pajar.

Fattar inte hur man lägger till bilder men sak samma.

//Ronne
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

fixa en saftblandare med blåljus då kör bilarna sakta förbi....har en i personbilen också...garanterat lungt
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Inte tillrådligt med blå saftblandare. Kan tolkas som "föregivande av allmän ställning" och är då straffbart. En gul är bättre som varning.
EssoJ
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

En bra-å-ha-grej för att lossa bultarna. Med lång (en meter) hävarm. Som bekant så sitter bultarna som attan, speciellt på aluminiumfälgar. Biltema har den.
Jack43
 

Bilagor

  • PICT4278.JPG
    PICT4278.JPG
    814,9 KB · Visningar: 14
Toppen