• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skippa reservhjul

F

F.d. 50618

Guest
Funderar om man skulle spara lite vikt och lämna reservhjulet hemma.

Funderar om det räcker med en bra assistans försäkring och rep sats.

Vad anser ni?

Är det lag på att ha med ett reservhjul?

//Carl
 
Senast redigerad av en moderator:

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Jag skulle aldrig köra utan reservhjul.På påskresan till Normandie räddades vi av att det fanns med.Bara att hissa upp bilen med domkraften och byta.
Visserligen har jag en stor bil där det inte gör nåt med extravikten men jag skulle nog ändå prioritera att ha med det.
//Lars:yes:
 

Stefan51

HBK Medlem
Inlägg
1.960
Kommun
Falköping
HBK-Nr
13501
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Hej !
Jag skulle aldrig lämna reservdäcket hemma
du kan ju få en stor reva i däcket kört på glas
eller något liknande då fungerar inte rep satsen
och vänta på bärgare och fixa ett nytt däck .
har reserven med är det bara att byta och åka vidare.

Med vänlig hälsning
Stefan
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Skippa reservhjul

Vi är nog många som kör utan. För vår del beror det mest på att vi inte har plats. Tänk efter, hur många punkteringar har du haft. På 40 år har jag haft 2. 1 på vinterhjulet på personbilen. Och en pyspunka på motorcykeln. Den berodde på skadegörelse.

Med assistansförsäkring så riskerar du att få vänta på bärgare någon timme och köpa ett nytt däck. Med punka på hb däcket får du sannolikt köpa nytt däck oavsett om du har reservhjul med dig eller inte.

Så har vi resonerat och för vår del har det fungerat utmärkt i ca 12000 hb mil sedan 2005.
Anders
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Skippa reservhjul

Vi har varken reservdäck eller repsats eller domkraft med oss. Inte haft de senaste fem åren.

Assistansen får sköta detta. Jag vill och kan inte stå vid vägrenen och hålla på, om det händer. Har inte haft punka heller...

Jyrki
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Skippa reservhjul

Eftersom jag har både utrymme och god marginal på lastvikten åker reservdäcket med. Det får i så fall vägassistansen byta på plats.

Då jag är singelåkare har jag ingen lust att ev bo en helg på däcksfirmans parkering ensam i väntan på att de ska öppna på må morgon.
Träffade på ett danskt par förra sydenresan som hade fått reva i däcket på fredags em. Dom blev avlämpade i ett industriområde vid en däcksverkstad över helgen då bärgaren inte kunde laga deras däck.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Jag skulle aldrig köra utan reservhjul.På påskresan till Normandie räddades vi av att det fanns med.Bara att hissa upp bilen med domkraften och byta.
Visserligen har jag en stor bil där det inte gör nåt med extravikten men jag skulle nog ändå prioritera att ha med det.
//Lars:yes:

Hur klarade du det? Hjulen skall vara dragna med 160 NM och det är mycket.

En vanlig bil ca 110 NM
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Mixtrade med mitt förra inlägg så det försvann. Får skriva igen då.
Jag har inget reservhjul i någon av mina bilar och har heller inte haft punktering de senaste 15 åren trots att jag kör 6000-7000 mil om året. Skulle jag få en punka tar jag besväret med att vänta på assistans. Vill heller inte riskera liv o lem med byte på tex motorväg. Mitt råd är att lämna reservhjulet hemma så länge du befinner dig i civiliserade trakter. På frågan om det är tillåtet att åka utan reservhjul så är svaret JA. Det finns dock något eller några länder(gamla öststatsländer) som har reservhjulskrav men de accepterar tydligen reparationskitet.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Hur många har testat byta däck på sin husbil?
Det kräver rätt omfattande styrka och energi att få upp bilen på domkraft, avmontera, lyfta fram reservdäck, skifta däck, tillbaka med allt igen.
Jobba med garagedomkraft på infarten är tungt redan det.
Att göra det i vägrenen med grejorna i bilen något helt annat.
Jag valde aktivt att lämna hemma och reparationssats istället för att kunna lösa enkel skada. Vid explosion kommer jag oavsett behöva hjälp, som jag ser det.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Jag har haft två punkteringar på husbilar vi haft/har. Båda var pyspunkor, den ena när bilen stod uppställd på parkeringen hemma och den senaste när däcken var nya och körda 35 mil från däckverkstan till Göteborg där jag hörde ett pysande när jag parkerat. Då var det bara att köra vidare till en gummiverkstad och slå läger utanför porten tills de öppnade på morgonen.

Något reservdäck har vi inte haft med oss på de senaste 8 åren. Skulle vi få den där stora punkteringen som inte går att laga med reparationssatsen och kompressorn så får vi väl vänta tills en bärgare kommer. Inget större problem skulle jag tro, vi har ju kök, vatten, toa och sovmöjligheter.

Men som Jyrki skriver om reparationssats så blir jag fundersam på varför jag har med det och en domkraft. Jag kommer nog att plocka ut dem också så kan jag ta med lite andra saker i stället (eller snarare minska överlasten något på långsemestern).
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skippa reservhjul

Orginalverktøyet til Iveco klarer det fint med råga! Var på dekkverksted for omlegging og 3/4 tumm pressluftverktøy klare ikke å løsne den ene av boltene. På skøy tok jeg frem bilens orginalverktøy og dro løs den bolten selv. Hjelper godt at dragarmen blir over 1 m lang. Maska på dekkgubben ble lang som på en hest :D jeg gjorde dette mens han hentet en kanne olje for å få litt ekstra kraft ut av mutterdrageren.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Skippa reservhjul

Till våran ingick det inget reservhjul, och det finns för övrigt ingenstans att göra av det. Har för mig att det ligger en domkraft under passagerarsätet men den åker ut till förmån för annat.
Reparationssatsen för pyspunka, assistans för riktig punktering.

Peter :)
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Skippa reservhjul

vi har haft 3 punkteringar plus en däcksexsploition där det bara blev trasor av däcket, detta på 9 år.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Skippa reservhjul

Förmodligen gäller här lagen "om alla ting jävlighet", dvs har man reservhjul i bilen så blir det ingen punktering. Men den dagen man lämnar reservhjulet hemma så kommer bekymren med punkor.

På mindre trafikerade vägar går det nog an att försöka fixa en punktering på egen hand men frågan är väl om man skall utsätta sig för de risker som är förknippade med att byta hjul.
Självrisken i försäkringen ligger på c:a en tusenlapp kan vara skäl nog att låta bärgaren sköta jobbet när man är egentligen ute för att ha trevligt.
Med assistans blir det en aning billigare.
Peppar, peppar har aldrig blivit stående med husbilen pga punka, men så har jag ju reservhjul.:oops: Ett par pyspunkar avhjälptes utan några driftsstörningar.

(Men funderar starkt på att lämna reserven hemma.)
 
Toppen