• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

F

F.d. 24882

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Tack för många bra svar och diskussion angående mina inlägg ovan.

För att förtydliga, jag arbetar inte på SCR utan på en camping som är ansluten och detta är mina privata åsikter som jag framför.

För att följa upp på Draumur's inlägg så stämmer det helt att hotellen har motsvarande organisation, dock behövs det inga kort, kostnaden ligger helt och hållet i rumspriset och på mat m.m. istället.

Gunnar kom med ett väldigt bra förslag som jag tycker HBK's styrelse kan titta på. Går det att automatiskt få ett kort om man har ett medlemskap.

Caravan Club har det så idag, deras medlemskort är samma som CKE-kortet, detta borde HBK kunna arbeta fram tillsammans med SCR/Camping Key Alliance

En sak som nämns mer än en gång efter mina inlägg är SCR's inställning till ställplatser från konkurrerande organisationer/kommuner.

Mina åsikter i frågan är att jag är helt för båda privata och kommunala alternativ. De privata får driva sin anläggning precis som de vill med vilka priser de vill.

Men när vi kommer till kommunala ställplatser så finns det lagar som styr.
De får inte konkurrera mot det privata näringslivet.

Det är som om kommunen skulle öppna en egen livsmedelsaffär för att de tycker ICA/COOP/Willys m.m. är dyra och sänker priserna eller skänker bort varorna. Detta är idag inte tillåtet och är det som SCR faktiskt bråkar om runt om i landet.

Privata företag investerar miljoner i anläggningen och marknadsföring för att bygga upp ett kundklientel, att då en kommun ger bort samma produkt är inte OK!

Om kommunen tar skäliga (marknadsmässiga) priser och driver ställplatsen i samma syfte som ett företag så är det inga problem alls, och inget som SCR bråkar om.

Dock verkar andra regler gälla för ställplatser, något vi också är irriterade över.

Vi får årligen flera besök av räddningstjänsten där diskussionen om 4 meter mellan boendeenheterna är rekommenderat, där de mer eller mindre ställer krav på oss fast det egentligen bara är en rekommendation.

Brandskyddet är oerhört viktigt, tillsammans med elsäkerhet och övrig säkerhet på campingen faktiskt de tre viktigaste sakerna att arbeta med.

Men när ställplatser runt om i landet inte får samma krav mot sig gällande säkerhet, något som faktiskt kostar för oss företagare så vaknar vår organisation till liv och försöker få ett gemensamt regelverk som gäller på både ställplatser och campingplatser.

Sedan gällande klassifikationen som nämndes ovan också så är det ett nytt system som precis tagits fram då branschen tyckte att 1-5 stjärnor inte beskrev campingarna tillräckligt.

Idag har vi 5 staplar som komplement, Hygien, Miljö, Service, Rekreation och Aktivitet, där man enkelt kan gå in på nämnd organisations hemsida där man kan söka och göra bokningar och välja vad man själv tycker är viktigt. Söker man t.ex. efter en camping med höga betyg i hygien och miljö men inte söker det andra så kan man lättare söka efter det. Då får man troligen ett pris som mer motsvarar vad man faktiskt söker.

Igen tackar jag för alla svar och den diskussion som startats.

Jag får också säga att jag tycker det är bra att det finns en klubb som kan föra fram era åsikter och att detta forum finns för diskussion.

Jag hoppas också att det är fler än jag i branschen som läser i de alla olika forumen som finns för att se vad marknaden eftersöker.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

eznug, ingår texten i dina tre inlägg här på forumen (#47, #49 och #61) i SCRs service till sina medlemsföretag?
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Dock verkar andra regler gälla för ställplatser, något vi också är irriterade över.

Vi får årligen flera besök av räddningstjänsten där diskussionen om 4 meter mellan boendeenheterna är rekommenderat, där de mer eller mindre ställer krav på oss fast det egentligen bara är en rekommendation.

Brandskyddet är oerhört viktigt, tillsammans med elsäkerhet och övrig säkerhet på campingen faktiskt de tre viktigaste sakerna att arbeta med.

Men när ställplatser runt om i landet inte får samma krav mot sig gällande säkerhet, något som faktiskt kostar för oss företagare så vaknar vår organisation till liv och försöker få ett gemensamt regelverk som gäller på både ställplatser och campingplatser.

Hur motiverar du kravet på ett gemensamt regelverk på både ställplatser och campingar? Förutom det ekonomiska motivet för campingägarna.

Varför är det så viktigt att ställplatser ska ha krav på minst 4 meter mellan husbilarna?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

.........................

Om kommunen tar skäliga (marknadsmässiga) priser och driver ställplatsen i samma syfte som ett företag så är det inga problem alls, och inget som SCR bråkar om.

Dock verkar andra regler gälla för ställplatser, något vi också är irriterade över..............................

Observera att en enkel ställplats är att jämföra med en parkeringsplats och inte en campingplats. Avgiften bör därför vara den samma för husbilar som för personbilar inom samma område.

Kanske anses även kommunala parkeringsplatser som konkurrens mot näringslivet eftersom det ju finns privata p-platser och parkeringshus. :)

När det gäller avståndet 4 meter mellan husbilar/husvagnar på campingplatser så är det en sanning med modifikation. Inom dessa 4 meter tillåtes parkering av personbil samt uppställning av förtält etc. Dessutom är det tillåtet på de flesta platser att elda med kolgrill. För att inte tala om de som flyttar in den brinnande grillen i förtälten om det börjar regna!

Ofta ser man på campingplatser att det är knappt metern till bakändarna mellan grannens husbil/husvagn i rutan intill när båda har backat in på platsen.

Campingägarna måste sluta tro att om man förbjuder enkla ställplatser i kommunen så kör man istället in på deras camping. Detta är helt fel tänkt, istället väljer man en annan kommun och plats.
 
F

F.d. 24882

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Nej, det är vad jag skrivit själv. SCR har inget med det jag skrivit att göra, förutom den rent faktabaserade delen om vad som ingår, vilket även finns att läsa på deras hemsida.

Jag agerar alltså själv utan SCR i den här diskussionen vilket jag nämnt tidigare, av anledning att ni diskuterar skillnad mellan F-campingar och SCR-campingar och jag tyckte att någon som arbetar på en SCR-camping kan komma med information ni kanske tycker är intressant

eznug, ingår texten i dina tre inlägg här på forumen (#47, #49 och #61) i SCRs service till sina medlemsföretag?
 
F

F.d. 24882

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Så ni menar att säkerhetskrav och brandskydd inte gäller när ni sover i husbilar på ställplatser, att ni står säkrare om det börjar brinna med strax över en meter mellan bilarna, jämfört med en camping som följer reglerna och har ordentligt brandskydd och följer avstånden?

Om en kommun väljer att erbjuda ett övernattningsalternativ, något som andra företag bedriver så får de som nämnts tidigare inte konkurrera mot privata alternativ.

Kommunala parkeringsplatser mot privata är inte att jämföra då kommunen ansvarar gällande vägar och parkering inom kommunens gränser, dock ej landsvägar och större infrastruktur som då ligger under Trafikverket.

Regelverk som sätts upp anser jag iallafall skall följas av ALLA som arbetar inom samma område. Om en kommunal eller privat ställplats tillåts att avvika från dessa regler blir det en snedvriden konkurrens.


Observera att en enkel ställplats är att jämföra med en parkeringsplats och inte en campingplats. Avgiften bör därför vara den samma för husbilar som för personbilar inom samma område.

Kanske anses även kommunala parkeringsplatser som konkurrens mot näringslivet eftersom det ju finns privata p-platser och parkeringshus. :)

När det gäller avståndet 4 meter mellan husbilar/husvagnar på campingplatser så är det en sanning med modifikation. Inom dessa 4 meter tillåtes parkering av personbil samt uppställning av förtält etc. Dessutom är det tillåtet på de flesta platser att elda med kolgrill. För att inte tala om de som flyttar in den brinnande grillen i förtälten om det börjar regna!

Ofta ser man på campingplatser att det är knappt metern till bakändarna mellan grannens husbil/husvagn i rutan intill när båda har backat in på platsen.

Campingägarna måste sluta tro att om man förbjuder enkla ställplatser i kommunen så kör man istället in på deras camping. Detta är helt fel tänkt, istället väljer man en annan kommun och plats.

Hur motiverar du kravet på ett gemensamt regelverk på både ställplatser och campingar? Förutom det ekonomiska motivet för campingägarna.

Varför är det så viktigt att ställplatser ska ha krav på minst 4 meter mellan husbilarna?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Tycker inte vi skall låta "eznug" springa gatlopp här, för att han försöker beskriva sin situation, sina argument som medlemsföretag i SCR.

Vi kan inte lasta SCR för att kommunallagen inte tillåter att man med skattefinansierad verksamhet konkurrerar med privata företag. Personligen tycker jag att den lagen är både viktig och bra! Vet att det i klubben finns de som inte delar den uppfattningen.

Ja, jag känner till sloganen, "vi campar inte, vi parkerar", men troligen är den tyvärr inte gångbar utanför husbilskretsarna.

Vi kan inte heller lasta SCR för att räddningstjänsten ute i vissa kommuner likställer ställplats med camping och kräver samma säkerhetsbestämmelser. Om vi vill ha ändring på den frågan så måste nog initiativet komma från oss husbilsåkare.

Tycker vi skall välkomna "eznug´s" försök att beskriva sin syn som SCR anslutet företag, eftersom vi tidigare här bara ventilerat vår sida, vår syn och våra krav internt och vad ger det i sin förlängning.... ingenting, som att ropa i skogen ingen hör, ingen ser och inget händer.

Hoppas i stället på en konstruktiv diskussion där vi framför våra idéer, våra behov och krav. Kanske "eznug" sedan tar det vidare centralt till SCR och då kanske en konstruktiv diskussion mellan oss husbilsåkare och SCR kan starta.

Tror att båda parter tjänar på det, det uppstår troligen en win-win situation.

Tommy
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Du skriver mycket om avstånd mellan campingfordon men detta motsägs av de två campingplatser som jag dagligen passerar, Där har jag aldrig sett att det varit fyra meter mellan campingfordon. Eftersom du anger brandfaran som skäl till detta avstånd antar jag att du menar att det skall vara fyra fria meter, inte fyra meter belamrat med förtält, dragfordon, möbler och grillar.

Du påstår att kommunen snedvrider konkurrensen genom att erbjuda ställplatser till lägre övernattningskostnad än campingplatserna. Men samtidigt säger du att SCR-campingarna har ett stort utbud av aktiviteter och service samt stora avstånd mellan campingfordonen. Självklart skall då den kommunala ställplatsen kosta mindre eftersom den enskilda husbilsplatsen är mindre och dessutom inte har tillgång till någon omfattande service eller utbud av aktiviteter. Det är alltså ingen snedvriden konkurrens.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Ett klart förtydligande:
Jag campar aldrig. Jag parkerar. Det gör jag med min personbil med - ingen skillnad, bara storleken.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

.................................
Kommunala parkeringsplatser mot privata är inte att jämföra då kommunen ansvarar gällande vägar och parkering inom kommunens gränser, dock ej landsvägar och större infrastruktur som då ligger under Trafikverket...................

Varför skall detsamma inte gälla parkeringsplatser för husbilar?
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Jag välkomnar Enzug in till dessa diskussioner om campingar kontra ställplatser, intressant att medlemmar i SCR läser och lyssnar på oss. Det kan i framtiden vara positivt för oss och förhoppningsvis kan SCR i framtiden paketera en tjänst som passar oss i vårt friluftsliv. Vi har delvis helt andra intressen än att fördriva vår semester på en camping, därför måste naturligtvis branschen lyssna på oss och ge oss det utbudet som vi efterfrågar om man vill ha oss som kunder. Tycker att Enzugs deltagande här är ett bra första steg , vilket även ger oss lite insyn i campingägarnas vardag.

När det gäller säkerheten så skall vi ju naturligtvis ha precis samma höga nivå på en ställplats, det finns dock en stor väsentlig skillnad, sannolikheten för brand på SP är betydligt lägre( inga lättantändliga förtält, inga öppna lågor i tälten, mindre grillande bland bilarna, inga lekande barn som stjälper grillerna vid bollspel etc, mindre alkoholkonsumtion och festande mm mm)vilket då med automatik ger en lägre risk. Vi har också lättare att flytta våra fordon vid ev fara vilket också minskar konsekvenserna vid olycka. Med ett lägre risktal vid SP kan man alltså minska avstånden på SP men ändå ha samma säkerhet som på camping med 4 m gräns. För egen del så trivs jag i alla fall bättre när det finns gott om utrymme runt mig, men det är ju av andra orsaker.

För egen del tycker jag att det skulle vara mycket bra om vi kunde få tillgång till övernattningsplatser på campingar, dock inte med de tider för ankomst och avresa som gäller på Quick Stop. Vill gärna komma till övernattning relativt tidigt för att koppla av och dessutom är jag morgontrött och tar gärna en långpromenad. Vad jag förstår så fungerar inte det på dagens Quick Stop.
 
F

F.d. 24882

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Jag säger inget om exakt vilket pris de skall sätta, det jag skrivit är att de skall sätta ett marknadsmässigt pris, givetvis lägre än vad campingarna i området tar då det är en helt annan service som erbjuds, men att erbjuda gratis platser som anordnas ibland är inte ok av kommuner att göra.

Skall de driva en tjänst skall den även bära sig själv, skattemedel skall inte subventionera boendet, då är det direkt konkurrens mot det privata näringslivet.

Vet inte vad du jobbar med, eller jobbat med.

Men tänk om en kommun bestämmer sig för att erbjuda en väldigt snarlik produkt eller tjänst som du arbetar med till ett lägre och subventionerat pris, skulle du tycka det var ok? Något som skulle kunna riskera ditt jobb.

Alla campingplatser har sedan inte massa aktiviteter, vi är ca 500 campingar som alla är olika, allt från enklare campingar som bara erbjuder övernattning till de 5-stjärniga campingarna som erbjuder allt.

Med prisnivåer som varierar enormt beroende på vilken camping du kommer till.

När det gäller avståndet så kan inte jag svara på hur de arbetar på de två campingarna du skriver att du passerar. Men i många kommuner och regioner så är räddningstjänsten nere och mäter regelbundet och tvingar folk att flytta på sig, samtidigt som ställplatsen som kommunen har inne i stan så kan husbilarna knappt öppna sin dörr.


Du skriver mycket om avstånd mellan campingfordon men detta motsägs av de två campingplatser som jag dagligen passerar, Där har jag aldrig sett att det varit fyra meter mellan campingfordon. Eftersom du anger brandfaran som skäl till detta avstånd antar jag att du menar att det skall vara fyra fria meter, inte fyra meter belamrat med förtält, dragfordon, möbler och grillar.

Du påstår att kommunen snedvrider konkurrensen genom att erbjuda ställplatser till lägre övernattningskostnad än campingplatserna. Men samtidigt säger du att SCR-campingarna har ett stort utbud av aktiviteter och service samt stora avstånd mellan campingfordonen. Självklart skall då den kommunala ställplatsen kosta mindre eftersom den enskilda husbilsplatsen är mindre och dessutom inte har tillgång till någon omfattande service eller utbud av aktiviteter. Det är alltså ingen snedvriden konkurrens.
 
F

F.d. 24882

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Tack för välkomnandet!

Detta är något jag tittar på också, det är inte en lätt nöt att knäcka dock.

Idag har de flesta campingar incheckning under eftermiddagen och utcheckning vid kl 12. På platser med gräs skall det hinnas klippas, och vaktmästare behöver snabbt se över området. Normalt kan man börja checka in vid 13.30-14.00

Ofta händer det att det kommer gäster redan vid kl 8-9 på morgonen och vill checka in, då har de resande gästerna knappt vaknat och är inte på väg att resa på några timmar till.

Sedan har samma gäster som velat komma tidigt även velat resa sent, gärna framåt 18-tiden.

Det är något vi inte klarar av att lösa logistiskt i dagsläget.

Man skulle t.ex. kunna erbjuda platser med in/utcheckning 10.30-10.00, det ger oss då 30 minuter att säkerställa att platsen är redo för incheckning igen. Då hänger det även på gästerna att checka ut i tid, något som det slarvas med en hel del idag, har vi utcheckning 12.00 så händer det oftast att de sista gästerna checkar ut kl 13.00, de har då oftast inte ens tagit ner förtält eller vevat in markis eller tält till husbil när klockan är 12 och sitter fortfarande och äter lunch.

Jag är väldigt tacksam för förslag om hur vi som bransch kan lösa en ny form av quickstop-platser att erbjuda, för så som jag ser det idag så är det svårt att lösa detta.

Men går man efter vad som idag är vanlig in/utcheckning så blir det heller inte quickstop av det, och förslaget ovan är ju egentligen inte någon quickstop heller, utan det är helt vanligt boende på camping fast med andra tider.

Quickstop har samtidigt använts för att erbjuda med prisvärda boendealternativ med tider där det oftast är lugnare i receptionerna för in/utcheckning.

Det är inte lätt som sagt att hitta en vettig lösning.

Vad tycker ni själva är ett bra alternativ för quickstop eller vad man kan kalla det? När är rimligt att komma och när är rimligt att resa?

För egen del tycker jag att det skulle vara mycket bra om vi kunde få tillgång till övernattningsplatser på campingar, dock inte med de tider för ankomst och avresa som gäller på Quick Stop. Vill gärna komma till övernattning relativt tidigt för att koppla av och dessutom är jag morgontrött och tar gärna en långpromenad. Vad jag förstår så fungerar inte det på dagens Quick Stop.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Det här kan bli en givande tråd!

Varför inte en P-automat och enkla platser med en 24-timmars taxa som grundar sig på ankomsttiden?

/ Tommy

Vad tycker ni själva är ett bra alternativ för quickstop eller vad man kan kalla det? När är rimligt att komma och när är rimligt att resa?
 
F

F.d. 24882

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Då har vi klassen släpvagn, en del av dessa släpvagnar har väggar och tak och några sängar, kök, dusch och wc.

Kan de då också parkera fritt enligt er bedömning. Om de nu inte sätter ut markiser, bord, förtält, grillar m.m.

Eller får släpvagnar inte parkera, eller stå på ställplatser för den delen?

Det finns ingen fordonsklass som heter husvagn enligt lag, precis som det inte finns någon klass som heter husbil.

Jag kan gärna ge mig in i mer defintionsfrågor om det önskas, men jag ser inte hur det leder vidare till en konstruktiv diskussion. Men då ni börjar med definitionsfrågor istället för att föra en trevlig diskussion så kan jag då haka på det också, det kommer nog bara till slut leda till att tråden blir stängd av någon admin, något som inte heller kommer leda till något bra.

Vill ni att vi i branschen skall lyssna på er, så kanske det är upp till er också att starta en god kontakt med oss, precis som jag försöker här från vår sida.

Jag har läst på detta forumet i många år, samt på andra campingforum samt diverse grupper på facebook, jag gillar att "ta tempen" på branschen och se vad vi missar och saknar för att göra det bättre för er som är våra kommande gäster.

Jag var beredd på att få försvara hela SCR redan när jag svarade på denna tråden, tyvärr är det en tråkig stämning där allt förväntas vara kostnadsfritt och fritt för en del att använda.

De som har den attityden är inte många på detta forumet, men det är de som skriver mest och syns mest.

Har läst trådar om varför wifi inte är gratis, att tänka på investeringskostnaden att bygga ut ett wifi som skall hålla för 1000+ gäster och ha en bra hastighet är inget som nämns, utan det skall bara ingå.

Toatömning/gråvattentömning förväntas kunnas göra på campingar för 10kr, för vatten kostar inte så mycket.

Men att vi har fasta avgifter för avlopp och måste betala för att bygga en tömningsstation samt har personal som skall ha lön, det pratas det aldrig om.

Jag är som sagt här för att kunna få en bra dialog med er, men sedan jag började läsa forumet så är det en liten del som tar över som är oerhört negativa mot allt som görs.

Hur tror ni att majoriteten av campingföretagarna upplever klubben och sidan när majoriteten av trådarna som skapas nästan bara är negativa och inte konstruktiva? Tror ni att de fortsätter läsa detta eller andra forum då?

Tror ni att majoriteten ens skulle vara intresserade av att lägga tid att registrera sig och skriva i forumet?

Vi är några som ser förbi dessa inlägg och vill skapa en dialog, men det är inte lätt när det möts av mer negativism hela tiden.

Kommer det upp intressanta saker samt åsikter jag tycker är viktiga så är det givetvis något jag kommer arbeta på att föra fram till SCR också, det är ändå vi medlemsföretag som bestämmer vad SCR's uppdrag är. Det är vi som kan skriva motioner till årsstämman m.m.

Vi är många i branschen som vill göra våra företag bättre för varje år som går, vi brinner verkligen för detta, att jobba med camping är inget man gör för att bli rik eller tjäna fina pengar. Vi gör det för att vi älskar det, visst finns det undantag även i vår bransch.

Jag fortsätter gärna en god och trevlig dialog som är konstruktiv. Men fortsätter det med "Vi parkerar bara" så vad är då poängen för mig att vara här och lyssna på er? Vill ni ha chansen att påverka och forma campingbranschen efter era önskemål så tänk på hur ni framställer det.

Att allt skall ingå till inga pengar kommer inte tas emot av någon. Allt vi gör kostar faktiskt pengar, och eftersom vi är företag så är vår målsättning att drivas med vinst, vi måste alltså kunna räkna hem varje investering vi gör.

Ett klart förtydligande:
Jag campar aldrig. Jag parkerar. Det gör jag med min personbil med - ingen skillnad, bara storleken.

Varför skall detsamma inte gälla parkeringsplatser för husbilar?
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

På många SP har man P-automater som inte kräver incheckning. Vilken service som bör ingå finns nog lika många synpunkter på som husbilsägare men tömning och fyllning av vatten är säkert efterfrågat av de flesta. Även el brukar utnyttjas frekvent om man tittar på antalet sladdar som är dragna. För oss är det en fördel att slippa incheckning och förmodligen även för SP-värden. Tid för ankomst skulle t ex kunna vara 15.00 och avresa 10.00. Gräsmatta är inte nödvändigt utan räcker med annan hårdgjord yta (asfalt/grus) som är relativt plan.
 
F

F.d. 24882

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Det är också en sak vi har tittat på, dock är de en hel del som vill boka platser i förväg, särskilt på attraktiva orter i landet.

Då är det svårt med enbart en automat, då kommer direkt problemet med ankomst/avresetider för annars får nästa gäst stå och vänta när de bokat.

Det går ju att införa ett antal ej bokningsbara platser som man kan göra så med, men ta Varberg, Halmstad, Falkenberg, Helsingborg, Strömstad, Visby, Grebbestad och flera ställen på Öland. Där skulle de platserna vara fyllda under midsommar till mitten av augusti.

Övrig tid på året är det oftast inga problem, men det är under denna korta tid campingarna lever och skall få intäkter som skall bära dem till maj/juni året efter.

En sak vi kan göra är att dela upp campingen i några olika områden där det är olika ankomst/avresetider på, det skulle också kunna göra det lite mer fritt att komma och åka som man vill

Det här kan bli en givande tråd!

Varför inte en P-automat och enkla platser med en 24-timmars taxa som grundar sig på ankomsttiden?

/ Tommy
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Det går ju att införa ett antal ej bokningsbara platser som man kan göra så med, men ta Varberg, Halmstad, Falkenberg, Helsingborg, Strömstad, Visby, Grebbestad och flera ställen på Öland. Där skulle de platserna vara fyllda under midsommar till mitten av augusti.
När platserna är fulla, varför är man då irriterad över att det finns betal-ställplatser? Det borde ju i stället vara intressant att kunna hänvisa till ställplatser i närheten.
 
F

F.d. 24882

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Nu handlade diskussionen om hur vi skall kunna lösa ankomst/avresa efter önskemål.

Är campingarna fulla så hänvisar vi givetvis till ställplatser, det gör jag redan idag när någon kommer in och har synpunkter på CKE-kortet och vägrar köpa, vilket man har all rätt till. Jag informerar även om F-campingar som inte kräver kortet och ger den lilla extra servicen till personen som står framför mig.

Inget i det du quotade handlade om att jag är irriterad på betal-ställplatser!

När platserna är fulla, varför är man då irriterad över att det finns betal-ställplatser? Det borde ju i stället vara intressant att kunna hänvisa till ställplatser i närheten.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Jag tycker inte ställplatser skall vara till för långliggare utan bör begränsas till kanske max två dygn. Vill man stanna längre kan man ta in på ordinarie camping. Vi vill ju gärna se oss omkring, många av oss i alla fall, och rör på oss med bilen så det borde inte vara något problem. Det är en av skillnaderna mellan oss och en campingturist. Ett alternativ för mig, om jag inte hade HB vore att nyttja hotell istället. Inte så konstigt då att inte campinglivet är så tilltalande.
 
Toppen