• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Tillägg till inlägg 35

Tjejen i receptionen krävde inget campingkort än men hade jag ett så ville hon gärna att vi checkade in med kortet.
Vad jag förstod så kommer kortet gälla fullt ut 2016
Då jag nämner ställplats menar jag söder om det äldsta sevicehuset där tömningsplatsen enl mig ligger fel den ligger före ställplatsen med enkelriktad körning, kanske kallas hela ytan camping för nu hade en del husvagnar också blivit anvisade där med påföljd att på icke markissidan fick man svårt att passera du personbilen till husvagnen parkerade där :confused:
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Efter alla de disk som varit i ämnet SCR- resp F-campingar på dessa sidor, så gjorde jag en ny upptäckt under senast avslutad resa och som inte berörts tidigare.
Bakgrund; Jag är medlem i både HBK och Caravan Club och har då CC's medlemskort. Detta CC-kort inkluderar "Camping Key Europé" som annars kostar ca 150:- när det köps via SCR campingar;

1) Vi tog in på "Värnamo Camping ref tfn 0370-16660" som är en "ren F-camping" (enl F-katalogen) = normal skyltad dygnskostnad 250:- ... !

2) De/receptionen frågade om vi hade SCR's Camping Keykort? Vi blev lite undrande men svarade med att visa upp vår CC-kort och fick därmed priset reducerat med 50:- och betalade då "bara" 200:-/ dygn!

3) De har en folder över en stor grupp F-campingar i Småland, där dock inte alla Smålands F-campingar är med - om alla dessa också reducerar priset vet jag inte ... ! Vid en annan F-camping i Småland som ej anslutit sig till denna grupp gavs info att de tackat nej till medverkan, mest pga avgiften 8.000:-/år).
Denna icke "extra" anslutna F-camping (i Orrefors), klart bättre på alla sätt! Tog 190:-/dygn och hade ovanligt nog uppdelad taxa enligt tyskt mönster högsäsong 1 husbil (150:), 2 pers (a' 20:-/st) ... etc)! Bryr sig fö inte heller om man har ett Camping Key kort eller inte.

Vad sysslar visa av de Småländska F-campingarna med(?), map på det ovan nämnda kortet? Det verkar i varje fall inte helt fungera som jag tidigare i min enfald "trott" (om alla de extraanslutna F har samma hantering som den i Värnamo)?
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Fick du inte rabatten för ditt medlemskap i Caravan Club som framgår av kortet?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Fick du inte rabatten för ditt medlemskap i Caravan Club som framgår av kortet?
Enligt Caravan Clubs rabattkatalog 2015 skulle jag ha fått 25:- men jag fick 50:-! Dvs inte som CC-medlem utan för att jag råkade ha det "SCR-kort som man måste ha för att komma in på SCR-anslutna campingar!

Enligt Värnamo Campings egen broschyr; "giltigt Camping Key Europé
ger 50:- i rabatt på camping"! I deras broschyr finns inte ett ord om krav på medlemskap i Caravan Club utan enbart hänvisning till nämnda "CKE"-kort (= SCR's kort som hos dem kostar 150:-/år)!

Betr "Camping Småland" så finns 26 medlemscampingar (bland dem F10 Värnamo) beskrivna i broschyren www.campingsmaland.se. I denna broschyr ges sedan ingen info om priser och än mindre om rabatter - det hela verkar surrigt och ogenomträngligt, spec map på ;)50:- rabatten som jag beskrivit ovan. Inte blir det bättre av att jag genom CC skulle få 25:- i rabatt men med Camping Key Europé fick 50:- ... i varje fall är jag minst sagt förvånad och förvirrad i detta fall!
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Kan det vara så att olika kort är möjliga att dra i den där lilla grejen man har? Om med en enda handrörelse ger hela namnet och adressen så kanske det är värt lite rabatt?:confused:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Oj...är det sååå dyrt på camping?!?
 
F

F.d. 24882

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Tänkte gå tillbaka till huvudfrågan i tråden om vad som är skillnad mellan SCR och F-camping

Börjar med att säga att jag inte är anställd av SCR, dock arbetar jag på en av dess anslutna campingar.


Jag kommer nämna en del saker som skiljer, dock inte möjligt att nämna allt då det är mycket som skiljer.

Om vi börjar med det som diskuteras mest så är det CampingKey Europe (CKE), detta kort ägs av CampingKey Alliance som består av ANWB, ADAC, SCR - Svensk Camping, Camping Finland, NHO Reiseliv - Norge samt Camping Rådet - Danmark.


För oss som arbetar med kortet innebär det oftast lättare rutiner vid incheckning, all data ligger på magnetremsan på kortet och genom en dragning har vi uppgifterna direkt i vårt system.
Har vi inget eget bokningssystem så tillhandahålls det av CKA/SCR, inget flashigt sådant, men det duger för mindre campingar, en annars ganska stor kostnad och investering för campingen.

För er som har kortet, antingen om ni köpt det direkt av SCR-ansluten camping, via deras hemsida eller genom att ni är medlemmar i Caravan Club så har ni följande fördelar med kortet.

Först så vill jag förtydliga att kortet gäller för två vuxna (sambo/partner/maka/make) samt tre barn under 18 år.


Den största fördelen för den som har kortet är olycksfallsförsäkringen som ingår för den familj som är incheckad på kortet enligt ovan.

Olycksfallsförsäkringen är utan självrisk i nästan alla delar, vissa juridiska ärenden kräver självrisk.

Den står för hemresa om man inte kan lösa den själv (vid olycka, sjukdom m.m.) samt återbetalande av resterande boendeavgift som ej utnyttjas.

En annan sak som ingår är en del rabatter runt om i Europa, den del man sparar mest på är just resor med rederierna. Oftast sparar man in avgiften på enbart en resa.



Om vi lämnar kortet och då går in på SCR så har vi t.ex. klassificering som är en bedömning av campingen enligt lika regler för alla campingar som är anslutna till det systemet.

Sedan något år tillbaka har klassificeringen tagits över av Svensk Klassificering AB som är ett fristående bolag till branschorganisationen Visita som klassificerar alla campingar som är anslutna till SCR samt alla hotell som är med i Visita.

Detta var något som tidigare gjordes av SCR, alltså har det nu blivit en säkrare bedömning som ni gäster kan lita på.


Klassificeringen innehåller 5 områden: Hygien, Miljö, Service, Rekreation och Aktivitet, de fyra första områdena är det som baserar stjärnstatusen, aktivitet räknas inte med där.

Sådant man tittar på är t.ex. nivå på städning, uppsatta rutiner för städning, elbesiktning, lekplatsbesiktning, rutiner för utbildning i brandfrågar och första hjälpen och HLR, nivån på servicehusen där man numera baserar hela klassificeringen på det servicehus som håller lägst nivå.

T.ex. om ett servicehus saknar avställningsytor för toalettartiklar, eller enbart har värme genom elelement så kan man inte få poäng för att man har ett nyare servicehus med golvvärme, avställningsytor, toaletter med egna handfat m.m.


En del saker som ingår för oss medlemmar som i slutändan påverkar er gäster är:

Rådgivning inom juridik, bygglov, miljöbalksfrågor m.m., det är en sak som är väldigt tidskrävande för oss medlemmar att hantera själv och med den rådgivningen kan vi fokusera på utveckling av företaget och att ge en så bra service som möjligt till våra gäster.

Vi blir även branschanslutna till Visita som är besöksnäringens organisation.

I och med det så blir vi anslutna till det kollektivavtal som Visita tecknat med HRF, Unionen och andra fackförbund som vi arbetar med.


Våra anställda blir därför lovade schyssta arbetsvillkor, försäkringar, pensionsförmåner och allt annat som ett kollektivavtal innebär.

Företagsförsäkringen som skyddar vår egendom som servicehus och anläggningen ute på campingområdet.


Gemensamma avtal mot företag som arbetar mot vår bransch vilket gör att vi kan samarbeta för att få lägre kostnader för inköpt och arbete, något som påverkar campingpriset positivt för er gäster.

Då vi är anslutna till Visita så följer vi deras etiska regler och även utfall i Ansvarsnämnden dit ni gäster kan vända er om ni inte kommer överens med campingföretaget i någon fråga, vi företagare är bundna av deras beslut. Ansvarnämnden skall ha en neutral ordförande som inte jobbar i branschen och ej gjort de senaste två åren, två jurister samt två personer från branschen.

Via SCR får vi också en stor hjälp med marknadsföring, via deras hemsida, deras onlinebokning och via campingkatalogen som trycks i över 800.000 exemplar per år.

Skulle vi sköta all marknadsföring själv så hamnar vi i en situation som tar upp otroligt mycket tid vilket gör att vi får fokusera mindre på driften.


Majoriteten av campingarna som är anslutna är små familjeföretag där ägarna oftast har andra jobb under vintern för att kunna överleva ekonomiskt, och all den hjälp vi får av Visita och SCR betyder mycket för oss i branschen.

Ett av kraven som ställs då till oss är att alla som checkar in för att bo på campingen skall ha ett giltigt CampingKey Europe, som i år kostar 150kr för hela året.

Visst kan det tyckas konstigt att man tvingas ha ett sådant kort, men alternativet är om vi slopar kortet att vi som företagare får stå för den försäljningskostnad som vi drar in på kortet för att finansiera SCR's verksamhet, något som då kommer gå ut över priset till er gäster som bor hos oss.

Så diskussionen om kort eller inte påverkar tyvärr inte så mycket, kostnaden måste dras in från något håll, alternativt lämnar alla SCR och får ordna med allt ovan själv vilket kommer drabba en hel välmående bransch som står sig stark i svensk ekonomi och har en bra tillväxt.



Jag hoppas att mitt inlägg svarar på en del frågor och reder ut en del missförstånd om campingkortet och SCR.

Jag är personligen väldigt glad att ha möjligheten att vara ansluten till SCR och få ovan hjälp, annars skall företaget jag jobbar på själv teckna avtal med alla fackförbund som är berörda, stå för all marknadsföring själv, teckna dyrare företagsförsäkringar, ha dyrare priset på vissa produkter och tjänster vi behöver för att driva företaget.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Ja det låter ju väldigt bra för campingnäringen, ni spara säkert mycket pengar på ett sådant medlemsskap. Tyvärr ställer jag mig ännu mer frågande till varför vi gäster skall betala för ett kort och betala för något som gör verksamheten effektivare och billigare? I rimlighetens namn borde vi ju i stället få rabatt på boendet när det administrativa har blivit så effektivt. Extra försäkring behöver nog inte de flesta av oss, vi är redan "överförsäkrade". Som jag tolkar ditt inlägg så blir det ökade marginaler för er och och ett stort tillskott till branschföreningen.
I de flesta verksamheter sker kontinuerligt effektiviseringar och översyner av verksamheten med syfte att kuna pressa priset, konkurrera med andra i branschen och kunna ge det utbud som marknaden efterfrågar. När tänker SCR kunna erbjuda oss husbilsturister det vi efterfrågar, billig enkel övernattning utan några lyxarrangemang, centrala lägen, öppettider större delen av året mm? Branschföreningen borde göra marknadsundersökningar bland husbilsägare och anpassa verksamheterna i stället för att försöka tvinga in oss till något som vi inte har behov av.
 
F

F.d. 24882

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Utan hjälpen från SCR och Visita så hade priserna idag varit högre än vad de redan är just av den anledningen att vi hade fått göra allt själv.

Branschorganisationerna i sig är inte drivna med vinstsyfte just av den anledningen att de är en serviceorganisation till företagarna.

Marginalerna på att driva camping är inte hög, de flesta anläggningar gör så små vinster att ägarna oftast måste ta andra jobb under vinterperioden för att kunna överleva ekonomiskt.

Genom att få den hjälpen av SCR och Visita som vi får så kan vi lägga vår tid på viktigare saker som utveckling av campingen, renoveringar och ny- och ombyggnationer. Något som efterfrågas varje år av våra gäster. Istället för att sitta med rent administrativt arbete som inte märks utåt mot gästerna.

När det kommer till försäkringar så är det tyvärr så att de flesta inte har rätt försäkringar. Jag möter oftast på gäster som skadat sig eller råkat ut för sjukdom under semestern som insett att de inte har haft andra försäkringar.

Det är väldigt många som inte har en privat olycksfallsförsäkring, varken för barnen eller för sig själva.

Många tror att den försäkring man får av skolan och arbetet skall täcka upp det, dock gör dessa ej det då de bara gäller i skolan och på arbetet samt på väg till och från dessa.

Sedan är det många campingar inom SCR som utvecklar sin verksamhet för husbilsturister, man gör speciella platser som är något mindre än en vanlig campingtomt, man har större samarbeten i kedjor för priser för husbilsgäster. T.ex. Swecamp med sin husbilsbiljett och ACSI som gäller under för- och eftersäsong.

Dock är trenden på campingarna att husbilsgästerna vill ha mer och mer, det räcker inte längre med 10A på platserna för de som kommer in, det efterfrågas 16+ idag, många vill ha vattenanslutning på platsen samt wifi som täcker hela campingen och ha platserna som ligger i bästa läget med bästa utsikten.

Men det är ändå många som erbjuder quickstop-platser, och enklare husbilsplatser. Men önskar man som ovan allt extra så kostar det lite.

Många kommuner erbjuder ställplatser, något jag tycker är bra, dock skall de ta skäligt betalt enligt lag, de får alltså inte via skattemedel subventionera boendet om det finns några andra verksamheter i närheten som kan konkurrera om boendet. Det tycker jag är ett rimligt krav som vi i branschen kan ställa.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Tänkte gå tillbaka till huvudfrågan i tråden om vad som är skillnad mellan SCR och F-camping..............................

Tack Eznug för ditt inlägg och förklaring på vad som är skillnad på en F-camping och SCR´s campingar.

Det bekräftar att ni följer debatten på "husbilsklubben.se", den största klubben i den gren inom den mobila turismen som just nu har den starkaste tillväxten, husbilsturismen. Klokt!

Självklart är ditt inlägg en partsinlaga, där du försöker belysa de positiva sidorna, era säljargument. Inget konstigt i det.

Nu blir din förklaring väldigt lång vad gäller nyttan av medlemskapet för campingföretagaren. Det är som att läsa en broschyr om franchisefördelar.

Gemensam marknadsföring, centrala avtal, rådgivning i olika branschfrågor,
kollektivavtal, gemensamma inköpsavtal, osv. Saker som jag inte alls betvivlar, tvärtom, men........

HBK är ju egentligen en konsumentklubb och vi är ju bara intresserade av den direkta kundnyttan och i det som varit aktuellt i den här tråden, skillnaden mellan en F-camping och de som är anslutna i SCR.

Den allmännan uppfattningen inom klubben är troligen att vad beträffar priset så är F-campingen nästan alltid billigare än en SCR-camping. Rätt eller fel, men jag törs påstå att den uppfattningen är allmän inom klubben.

Om jag följer ditt resonemang så borde därför SCR´s campingar med alla fördelar på kostnadssidan som medlemskapet innebär, vara en billigare produkt för oss användare. Är det så?

Om det nu inte är så borde det finnas produktfördelar som vi husbilsåkare värdesätter, så att det med råge kompenserar den eventuella prisskillnaden. Finns dessa produktfördelar?

Du skriver att den största fördelen är olycksfallsförsäkringen. Trams! Håller med Bettan och Bertil, som skriver att vi är överförsäkrade redan. Ett faktum som jag håller med om. Känner inte en enda husbilsåkare som inte har ett ordentligt försäkringsskydd! Om det är det starkaste argumentet så föreslår jag att ni sätter er ner och söker en ny "största fördelen", något som har en reell substans för oss som åker runt med husbilen.

Incheckningsrutinen med kortet är enkel, det håller jag med om, men om incheckningen tar 2 minuter eller 5 minuter har för min personliga del inte så stor betydelse, men andra kan ha andra prioriteringar.

Däremot slår incheckningsproceduren i alla fall inte en modern ställplats där det inte behövs checkas in, bara att betala i en automat. Ingen bom som manuellt måste lyftas vid ankomst och avresa.

Du nämner också rabatterna och det har ett värde. Nu kanske det inte har det stora värdet för oss i HBK, eftersom vi hittar vissa rabatter här och på andra ställen.

Sedan det här med klassificering, som du sätter upp som en fördel. Ja kanske, men eftersom jag själv kommer från hotellbranschen så vet jag dess både för- och nackdelar. Ser det inte som någon fördel med något egentligt värde för resenären. Själv tycker jag det är ett förlegat system, idag finns det speciella sajter där konsumenterna själva betygsätter produkterna och där ligger nog framtiden. Det är säkert ingen tillfällighet att bara ca. 7 länder i Europa, använder systemet och vissa stora hotellkedjor bojkottar systemet, bl.a. Sveriges största kedja Scandic har valt att ställa sig utanför.

Det är de fördelar som jag ser i ditt inlägg och som skall förklarar skillnaden på F-campingarna och de som är anslutna till SCR.

Men du nämner inte med ett ord prissättningen! Om dina argument för att bli medlemsföretag stämmer och ni ger de lägre kostnaderna tillbaka som kundfördel, så borde det låga priset vara ett starkt argument gentemot oss som husbilsåkare..... men inte ett ord om priset.

Troligen därför att ni i SCR kan hålla en högre prisbild än de konkurrerande F-campingplatserna. Bara att gratulera, högre pris och lägre kostnader, ger ett bättre resultat på sista raden. Grattis och det är inget att hymla om.

Du skriver i ditt andra inlägg, "....husbilsgästerna vill ha mer och mer, det räcker inte längre med 10A på platserna för de som kommer in, det efterfrågas 16+ idag, många vill ha vattenanslutning på platsen samt wifi som täcker hela campingen och ha platserna som ligger i bästa läget med bästa utsikten."

Här tror jag att du har helt rätt, trots att man här på Forumet kan få en annan bild. Bilden av att vi inte behöver någonting alls, bara en billig plats att stå på.

Inte minst av egen erfarenhet vet jag att det finns en stor grupp, kanske t.o.m. den största gruppen husbilsåkare, som önskar hög servicenivå och är villiga att betala för det.

Därför tror jag att ni campingföretagare har en stor utmaning för att fånga upp oss, skapa produkter som vi vill ha och är villiga att betala för.

Vi är ingen homogent kollektiv, tvärtom inom gruppen husbilsturister finnar man alla varianter och därför kan man säkert heller inte få en produkt som passar alla.

Men något för er att diskutera, tror jag är:

- Hur skapar man en enkel produkt att komma till och lämna. Friheten är viktig för de flesta av oss. Bommar och öppethållandetider är inte populärt.

- Hur skapar man produkten där gästen betalar för det han använder och inget mera. Förstår att det är svårt att räkna hem, men troligen viktigt för en stor grupp husbilsturister.

- Hur skapar ni en prismodell som passar husbilsåkaren, som inte nyttjar varken hopptält, ponnyridningen eller äventyrsbadet. Ser svårigheten att skapa det utan att äventyra er "core business", husvagnsfamiljerna.

- Hitta centrala lämpliga platser att skapa moderna ställplatser, utan dyr personal, helt automatiserat.

- Måste ni verkligen ha kortet som skapar så mycket irritation hos användarna. Skulle tro att ni finner modernare lösningar i marknaden idag.

Trevligt att du kom in på forumet, bekräftar att ni följer våra diskussioner och ger er syn på saken.

Tommy
 
Senast ändrad:

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Jag har inget SCR kort och kommer inte att checka in på någon SCR camping så länge man ställer krav på att jag skall betala ett kort för att få bo där.Hotellen delar ut sina förmånskort utan kostnad och ser detta som en viktig del av sin marknadsföring och vinst för trogna gäster.
Jag vet att många husbilsgäster stannar på andra ställen än SCR campingar och jag tror mig veta att det är ett ökande antal, då många campingar inte ansluter sig eller följer SCR,s regler att kräva kort.
SCR ta nu er förnuft till fånga och sluta med detta trams med att ha ett kort som betalas av kunden, då detta helt enligt ditt förklarande är en kostnad som direkt skall bäras av campingföretaget.
Jag trodde inte ett företag kunde vara så naiva i nutid. Skäms på er!!!!!
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

En bra början vore att SCR accepterar ett medlemskap i Husbilsklubben.se för att erhålla deras CampingKey Europé utan avgift. Då har de plötsligt 12 500 presumtiva besökare på sina campingplatser! :)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Vill rikta ett stort TACK till eznug:) och Los Suecos:) som klargör skillnaderna som företagare och konsument. Man får ju en förståelse till att företagarna vill vara anslutna, men det ökar dock inte min vilja att bo på SCR anslutna anläggningar. Det skulle aldrig falla mig in att skaffa ett extra kort och betala för det, bara för att få bo på SCR anslutna anläggningar.

Gratis brukar vara normen. Best Western, Scandic, m.m. kort är gratis och erbjuder ofta 10 natten gratis även om man varit på olika hotell. SCR hanterar campingarna som om man har monopol. Jag gillar inte monopol. Dock måste jag säga att man inom SCR kvalitetssäkrar verksamheten på ett bra sätt.

Om Gunnars förslag om att HBK:s medlemskap skulle skulle ge ett campingkort tycker jag att det är positivt, speciellt om det räcker med att visa HBK kortet. Jag vill inte ha flera plastkort.

SCR försöker rent politiskt också övertyga de folkvalda att vi husbilar i stort bara ska finnas på campingar och om någon kommun eller affärsinnehavare upplåter gratis parkering åt husbilar är det osunt av konkurrens skäl.

Eftersom jag är av helt motsatt åsikt så gör det att jag inte uppskattar den delen hos SCR och då undviker deras verksamhet.

Men som tidigare företagare har jag förståelse för eznug varför man ansluter sig. Marknadsföring, ekonomi, byråkrati m.m.. Jag hamnar dock inte på campingen för det. Jag gillar deras största konkurrent Gästhamnarna.

Men nu fick jag mer insikt.:)

3338466_2048_1152.jpg

 
Senast ändrad:

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

"Gratis brukar vara normen. Best Western, Scandic, m.m. kort är gratis och erbjuder ofta 10 natten gratis även om man varit på olika hotell. SCR hanterar campingarna som om man har monopol. Jag gillar inte monopol. Dock måste jag säga att man inom SCR kvalitetssäkrar verksamheten på ett bra sätt."

Tror du verkligen på att dessa kort är gratis? Allt kostar. Skillnaden är att hotellen bakat in kostnaden i sina priser. SCRs kostnad är synlig till skillnad från mycket annat. Den kan man välja bort genom att åka förbi om man så vill. I övrigt håller jag med dig. Men har svårt att förstå denna upphetsning mot SCRs 150 kronor.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50741

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

WOW, och jag som trodde att kortet var ett MÅSTE, nu vet jag bättre till nästa år............tack
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Det var mycket långa försvarstal som "eznug" lagt upp för att försvara SCR och allt vad det innebär att vara ansluten till dem. Det skrivs också en del om F-campingar i tråden.

Finns det någon statistik över prisbilden per övernattning på SCR-anslutna respektive F-campingar? De senare antar jag är betydligt dyrare eftersom de måste bära en så tung börda för marknadsföring, bokningssystem, klassificeringar och allt vad det var som ingick i SCRs anslutningsavgift.

Hur klarar sig hotellen utan en liknande organisation i ryggen? Eller finns det kanske en sådan organisation? Vad heter deras hotellkort i så fall och vad kostar det?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Nix, det stämmer inte! Jag har besökt ett par F-campingar. Dom saknar dessutom oväsen och liknar mest en ställplats. Dom är lugna, trevliga, gott om plats och priset, 100resurser är dom värda, detta till skillnad från många ställplatser.
Kan det månne bero på avsaknad av speciella specialkort, som kräver extra resurser.
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Besöker gärna F-campingar och jag upplever att dessa campingar är betydligt prisvärdare och har mer av den service vi husbilar efterfrågar.
Därför aldrig en SCR-camping för mig, speciellt så länge dom kräver att jag skall köpa ett kort för att få checka in.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

När vi behöver campingservice (tvättmaskin, dush (ja jag vet att vi har dush i bilen, men den används som stuvutrymme pga litet garage) eller liknande) och inte hittar det på någon ställplats i närheten, tar jag in på camping. I det läget bryr jag mig inte ett dugg om det står scr, cc eller f i campingförteckningen. Vi är också medlemmar i caravan club och har därmed nödiga kort.
Därmed inte sagt att jag sympatiserar med scr's kampanjer mot kommunala ställplatser som konkurrerar med ortens camping.
Jag tror på konkurrens snarare än förbud som styrmedel. Oh... nu närmar sig jag nog politisk propaganda. Om admin vill ta bort inlägget är det helt OK.
;)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Nä, det går att förstå vad du menar:)
Din toa är för liten:D
 
Toppen