• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skanör parkeringsförbud!!!

Gunerk

FD HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Lerum
HBK-Nr
14526
Medlemskap
2023
Var nere i Skanörs hamn i måndags, och tänkte gå ut en sväng på stranden och sedan äta en bit mat, men det går inte. Man får inte parkera med husbil. Endast personbil klass 1. Det finns en ställplats för 10 bilar, som var full. Men det fanns massor med lediga platser på den vanliga parkeringen. Men inte för husbil.
Mat och nöje intog vi på annan plats.
Något på Husbilsklubben att reagera på?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Skanör parkeringsförbud!!!

Du frågade inte på den tilltänkta restaurangen var du skulle parkera husbilen medan ni åt? De har kanske gästparkeringar eller får lite att fundera på beträffande uteblivna kunder.

Men det kanske är så att restaurangen har fullt alltid ändå och med fler husbiler blir det färre vanliga personbilar och om vi lite grovt antar att det är samma antal personer i fordonen så blir det ett minskat kundunderlag med fler husbilar.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Skanör parkeringsförbud!!!

Hej. Vi brukar ställa oss i Ljunghusen eller ställplatserna vid kanalen och sedan ta cykelleden ut till Skanör.

Hälsningar Sanddammaren
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Skanör parkeringsförbud!!!

Diskriminering är väl att ta i. Känner du dig diskriminerad är det bara att sälja husbilen och köpa en vanlig personbil och plötsligt är du inte diskriminerad. Av detta följer att innehav av husbil och att därmed i vissa fall bli åsidosatt inte kan vara diskriminering.

Att husbilister blir motade och åsidosatta speglar förmodligen kommunens syn på husbilar vilket i sin tur antagligen (och förhoppningsvis) speglar kommuninvånarnas syn på husbilar. Denna syn behöver nödvändigtvis inte sammanfalla med näringsidkarnas som då har att välja på att följa kommunens åtgärder eller vidta egna arrangemang såsom exempelvis egna kundparkeringar som även tar emot exempelvis husbilar.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Skanör parkeringsförbud!!!

Hej...jag har nyligen varit i Skanör/Falsterbo, jag har släktingar som bor där.
Jag kunde parkeras på deras tomt. Men så kom en granne och påpekade att det var förbjudet att husbilsparkera i byn. Jag frågade han om han heter OWE..
Han gick vidare med näsan i vädret ..nästa så det regnade in i kranen..vissa har fn ingen humor. ( hur gör man i en sådan by om man vill stanna och handla)
Jag har noterat de senaste 5..6 åren att vissa kommuner har en avig inställning till husbilar. Vi tar för stor plats helt enkelt.Och skymmer utsikten..Så låt snobbiga Skanör/Falsterbo ha sin utsikt mot havet i fred.
Det är bara köra vidare.
Ha de gott ...Leffe S
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Sv: Skanör parkeringsförbud!!!

Tycker nog inte att Vellinge har en mer avog inställning till husbilar än någon annan kommun. Att det inte finns fler platser i Skanör är tråkigt, men det beror på att trycket i högsäsong från besökare som kommer i personbilar, särskilt när det är fint väder, är väldigt stort och att parkeringsutrymmet i hamnen är begränsat och då knappt räcker till för personbilar.

Men det hade ju varit fint om man på något sätt hade kunnat ordna med flexibilitet så husbilar hade kunnat utnyttja personbilsparkeringen när det är ledigt där.

Annars finns ju, som t ex Sanddammaren nämnt, platser på andra ställen i kommunen, t ex vid Falsterbokanalens Båtklubb samt i sydvästra och sydöstra ändan av Falsterbokanalen.

Vid båtklubben ingår, förutom el mm, lån av cyklar och då kan man på gamla banvallen relativt enkelt ta sig till Skanör.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Skanör parkeringsförbud!!!

Vi var i Skanör igår. Skanör hamn arrenderar 10 platser av kommunen. Den vanliga parkeringen var full av personbilar. Trots det lyckades en tysk hb parkera på den förbjudna parkeringsplatsen. Så det är Vellinge kommun som har bestämt att parkeringen endast är till för pb1.
Lennart
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Skanör parkeringsförbud!!!

"Diskriminering är väl att ta i. Känner du dig diskriminerad är det bara att sälja husbilen och köpa en vanlig personbil och plötsligt är du inte diskriminerad. Av detta följer att innehav av husbil och att därmed i vissa fall bli åsidosatt inte kan vara diskriminering"

Tycker nog att det är diskriminering när man inte får parkera en pers bil klass 2 överhuvudtaget på en kommunal Badplatsparkering för att kunna använda badplatsen.
Ang rådet att sälja HBn efter 42 års husbilsåkande för att få möjlighet att använda nämnda parkering kommer dock inte att ske.

Däremot bojkottar vi dylika ställen.

Hejs
Claes 105
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Skanör parkeringsförbud!!!

Då återstår nog bara att vända dig till DO. Jag är dock skeptisk till att du får så mycket medhåll därifrån. Bojkott är dock ett användbart medel men tyvärr är vi husbilister fortfarande en ganska liten grupp så tyvärr lär du, eller snarare vi, inte få så mycket gehör är jag rädd.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Skanör parkeringsförbud!!!

Detta är inget nytt, det var åtminstone ett år sedan man begränsade husbilsparkeringen till 10 platser. Kommunen tycker att det är en hamn och skall präglas av båtlivet och inte se ut som en camping. Samtidigt sade man att man skulle se över skyltningen och möjligheten till korttidsparkering efter sommaren 2016, men att döma av inläggen här så kan det inte ha hänt så mycket på den punkten.

https://www.sydsvenskan.se/2016-07-28/vi-har-vagt-in-p-boterna-i-semesterkassan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Skanör parkeringsförbud!!!

Vi var i Skanör igår. Skanör hamn arrenderar 10 platser av kommunen. Den vanliga parkeringen var full av personbilar. Trots det lyckades en tysk hb parkera på den förbjudna parkeringsplatsen. Så det är Vellinge kommun som har bestämt att parkeringen endast är till för pb1.
Lennart

Jaa tyskarna har det förspänt som slipper åka PB2, kan parkera var de vill :D:D
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Skanör parkeringsförbud!!!

Jaa tyskarna har det förspänt som slipper åka PB2, kan parkera var de vill :D:D

Skyltningen är en överkorsad husbil, vilket kan vara svårt att undgå. Givetvis pratade jag med dom om skyltningen och förbudet med det ignorerade dom.
Lennart
 

Gunerk

FD HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Lerum
HBK-Nr
14526
Medlemskap
2023
Sv: Skanör parkeringsförbud!!!

Det jag retar mig mot är att det är ett generellt förbud att parkera husbil. Hade det stått typ husbil över 6.7m eller liknande så finns det en förklaring, som inte är speciellt svår att förstå. Är nästa steg att förbjuda parkering för alla Oplar eller något annat märke?
Ringde till turistbyrån, och dom förstod inte logiken, men konstaterade att detta var ett politiskt beslut, och hänvisade mig till kommunstyrelsens ordförande, som logiskt nog hade semester.
Thomas
 

gunillahogberg

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
13495
Medlemskap
2022
Sv: Skanör parkeringsförbud!!!

Hej kära Husbilsvänner! Detta är min hjärtefråga! Vi bor i Skanör och ser husbilar komma och vända igen. Jag har påpekat husbilarnas parkeringsproblem för vårt kommunalråd Carina Wutzler, men får inget gehör i den frågan. Jag kommer att fortsätta påpeka problemet. Skanör och Falsterbo är "Sveriges Maldiverna' med milslånga stränder. Turismen borde vara vår största inkomst, men det finns ingen förståelse för behovet av flera Ställplatser eller parkeringar. Tills något händer kan vi trösta oss med att Falsterbo camping har bytt ägare och ordnat med fina Ställplatser men där har du inte hundbad som Skanör har, du har inte heller alla mysiga restauranger. En liten tröst till, är att det finns bussar som går ganska tätt. I will continue to fight for our cause!
Välkomna till Skanör och Falsterbo hälsar Gunilla 13495
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Skanör parkeringsförbud!!!

Är inte detta diskrimering?


Att husbilister blir motade och åsidosatta speglar förmodligen kommunens syn på husbilar.

Är det inte det så tänker vi nog olika om diskrimering.

/Pelle
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Skanör parkeringsförbud!!!

Diskriminering enligt lagens mening är om du blir missgynnad eller kränkt p g a någon av diskrimineringsgrunderna:
- kön
- könsöverskridande identitet eller uttryck
- etnisk tillhörighet
- religion eller annan trosuppfattning
- funktionsnedsättning
- sexuell läggning
- ålder

Kan inte se att så är fallet här. Dessutom finns ju 10 platser för husbilar, låt vara att det inte är tillräckligt för att alla som vill skall få komma dit. Men det är ju detta som är problemet på många ställen, att det är för många husbilar som vill vara på ett och samma ställe, och till slut blir detta konsekvensen - tillgången på platser för husbilar begränsas.

En bojkott får ju inte heller någon större effekt eftersom de flesta ändå måste köra därifrån för att de inte kan parkera, och det verkar ju vara det kommunen vill.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Skanör parkeringsförbud!!!

Någon kör väl husbilen antar jag oavsett kön och det är väl indirekt en diskriminering om man vill hårddra det hela.:rolleyes:
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Skanör parkeringsförbud!!!

Du måste vara utestängd p g a ett av de skäl som utgör diskrimineringsgrund enligt listan. Att vilja parkera med husbil är inte med i listan som du ser. :)

Diskriminering är det inte enligt lagen, men visst kan man väl tycka att det är orättvist. Tyvärr lär det nog bli så här på fler ställen allteftersom antalet husbilar ökar.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.522
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Skanör parkeringsförbud!!!

Hej kära Husbilsvänner! Detta är min hjärtefråga! Vi bor i Skanör och ser husbilar komma och vända igen. Jag har påpekat husbilarnas parkeringsproblem för vårt kommunalråd Carina Wutzler, men får inget gehör i den frågan. Jag kommer att fortsätta påpeka problemet. Skanör och Falsterbo är "Sveriges Maldiverna' med milslånga stränder. Turismen borde vara vår största inkomst, men det finns ingen förståelse för behovet av flera Ställplatser eller parkeringar. Tills något händer kan vi trösta oss med att Falsterbo camping har bytt ägare och ordnat med fina Ställplatser men där har du inte hundbad som Skanör har, du har inte heller alla mysiga restauranger. En liten tröst till, är att det finns bussar som går ganska tätt. I will continue to fight for our cause!
Välkomna till Skanör och Falsterbo hälsar Gunilla 13495

Hej

Tack Gunilla för ditt engagemang. Jag hoppas verkligen att du lyckas.

Tänk om alla HBK:are bearbetade sin egen kommun på liknande sätt så skulle vi troligen få till ännu fler ställplatser runt om i landet.

Ha en fortsatt fin sommar :)
 
Toppen