• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sitter ni i ett drivhus ?

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej... Nu när det är så varmt i sveriga och ännu varmare i nästan hela europa så undrar jag hur har ni gjort för att försöka få en behaglig temperatur i H-bilen när ni står i solen och utan att använda elektricitet :eek:
Själv har jag satt solfilm både inne och ute på alla bodelsrutor :msn_hot: och även på båda tackfönster. jag byter varje år solfilmen för att de inte skall bränna fast, utom på taklucorna där den redan har brunnit fast:eek: men det gör inget för jag slipper få solen nu därifrån. (ingen solfilm i hytten)
Och när jag var på Kreta så fick jag låna ett snickeri där jag gjorde en isolerad mellanvägg (30mm T.) med en dörr mellan "hytten" och bodelen, denna vägg fungerar också när det är kalt, då får jag inget kallras från hytten
Väggen är gjort av perstorpslaminat limad på styrenskivor och ett regelverk runt om styrenen, denna konstuktion är ganska stark och väger inte mycket :D
testade snabbt nu på fm och ser att jag har 28,3 i husbilen medan det är i hytten 44,8 och tempen kommer att stiga där under dagen..
så nu kanske nån här i Hbk har andra bra lösningar från att slippa all värme i husbilen när ni står i solen och inte använder el för att få ner värmen.....

Varma hälsningar

Wovi & Tilka & Peter.... Vi sitter just nu på en öppen plätt i en "skog" i Slovenien, nära gränsen till Trieste (Italien)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Trots att alla fönster är öppna så har vi nu 37.5 i H-bilen och i hytten bakom väggen är det 55.8... jag har ett vintertäcke som jag kan lägga över fönstren i hytten.... kanske dags att göra detta för att se om tempen sjunker...

Sen Marianne & Ranko... vist låter det härligt med kyla nu.... men redan nästa månad så sjunker tempen här runt Medelhavet.... jag sa tidigare att det finns tre månader som jag inte gillade i Sverige pga. vädret det är dec-feb :eek:.... nu här runt Medelhavet så är det fortfarande tre månader som jag inte gillar... men nu är det jun-aug. :eek: så hur jag än gör så är det tre månader som jag inte gillar.... Vist har jag vant mig ganska mycket av att ha det varmt men Wovi är helt utslagen i denna värme, jag spolar henne med vatten för att få ner värmen i hennes kropp.... Tilka kommer ju från Kreta och hon har inga besvär med värmen.... men som sagt hur gör ni andra för att få ner tempen i er H-bil nu när det är så varmt.:eek:....
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
:confused:
Ja du Peter, vi väljer hellre kyla än värme. Så här kan det se ut där vi brukar vistas (1 400 möh) medan städerna längre ner slår alla värmerekord.

Inte utan att jag blir avundsjuk! :confused:
Tyvärr hade vi i år inte möjlighet att åka norrut, vilket vi annars helst görs mitt i sommaren, både för att slippa värmen, men också trängseln.
Det är lättare att värja sig mot kyla än värme, det har nog många fått erfara denna sommar... :msn_weird:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Haha.... om det bara var så enkelt i en H-bil (det fungerar säkert i ett slutet rum med lite växling på luften).... tyvärr så har många av oss för många fönster för att stänga ute värmen från solen... Även om jag har solfilm och försöker skärma av solens strålar så blir en H-bil lätt som ett drivhus (även om alla fönster och dörren är öppen)... Jag satte i går ett täcke över hyttfönstren ett hemmagjorda täcke av 10mm polystyren som isolera ganska bra (bättre än de du köper).... ganska snabbt sjönk tempen i hytten med ca 12 gr.... och i bodelen med ca 7gr...
nu idag kl 12 så är det 37 ute i skuggan och 36 i hytten.... medan bodelen har 31 gr :).... och just nu flämtar inte Wovi som hon gör när tempen ökar... Nää .... ibland funderar jag på att borra ett stort hål i golvet och ta in luften underifrån H-bilen för den måste ju vara mycket kallare där under...
 
Toppen