• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Service

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej.

Har en ovanligt fråga om service på bilen.
Fick en prisförslag på service på HB.
Om jag accepterar den och lämnar den till verkstad, vad har jag för en garanti att alla positioner blir åtgärdade dvs alla vätskor som olja ,filter etc.
Tidigare i Vi Bilägare fick man läsa om fusket som visa verkstäder tillämpade
.Man preparerade bilar före servicen och fick bevis efteråt .

Mvh
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om jag accepterar den och lämnar den till verkstad, vad har jag för en garanti att alla positioner blir åtgärdade dvs alla vätskor som olja ,filter etc.
Steg ett:
Se till att det du vill ha utfört står på arbetsordern. (för att undvika missförstånd)

Steg två:
Håll tummarna att det beställda arbetet utförs, och utförs fackmannamässigt.

Har man kunskapen att i efterhand kontrollera att allt blivit utfört, varför inte göra jobbet själv?
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Om man är misstänksam kan man sätta en liten prick med tex tippex eller färg på det befintliga oljefiltret. Att det är ny olja kan man ju lätt se på stickan. Samma luft och kupéfilter är ju lätt att kolla (men då är det ju lika bra att byta dem själv) Sen så har mekaniker ofta en förmåga att kvarlämna kladdiga fingeravtryck på huv, filterhus osv - det brukar vara ett tydligt tecken nog för mig.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har sett för många dåliga verkstadsjobb så jag fördrar att göra jobbet själv,problemet är serviceboken som skall ha fina stämplar eller ännu värre dom digitala service böckerna, det innebär att du måste lämna bilen på märkesverkstad.
Efter garantin gått ut gör jag all service själv, dokumenterad med kvitton på inköp.

När man ser kostnaden för enkla verkstads jobb tex. oljebyte på min Volvo 4200kr men då ingår uppdateringar säger verkstaden, det är någon som måste betala för helkaklade verkstadshallar, glasgallerior för utställningsbilar,snurrande skyltar på taket mm.
 
Toppen