• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Service på Västra Varla Bil AB

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Västra Varla Bil AB i Kungsbacka är ett auktoriserat företag för Fiat service som jag aldrig mera kommer att lämna in min husbil på pga. deras klåpare till mekaniker. 2016-09-12. Jag lämnade in min Fiat Ducato 2.3 jtd 2011 där för Kamremsbyte och antal mil var då på bilen 2284 mil, dom bytte kamremmen och jag åkte hem gjorde vinterservicen med olja och filter, åkte sedan till stället där jag vinter förvarar bilen inomhus och ställde av bilen. 2017-04-15 ställde jag på bilen igen och under säsongen körde vi ca 300 mil här i Sverige och i slutet av september så var det samma procedur igen med oljebyte och avställning i inomhuslokalen. 2018-04-25 ställde på bilen och den 2018-07-16 när vi hade varit ute i 4 dagar på våran första semestervecka och bilen hade rullat 100 mil då inträffade KATASTROFEN när vi var på väg upp från Kattvik i Båstad och precis kommit upp från den sista backen då stannade motorn och tur var väl det att motorn hade tomgångsvarvtalet just då, motorn stannar helt, jag hade frikopplat precis då, korsningen var strax efter. Jag gick ur bilen och öppnade luckan för att göra en första översyn och det var inga läckor på bränslesystemet men däremot så saknades bägge hjälpremmarna till Generatorn och AC pumpen. Jag fick ringa till försäkringsbolaget och med deras hjälp fick jag en bärgare till en verkstad i östra Karup, Mekanikern där konstaterar att bägge remmarna hade letat sig in under kamremmen så denna hade kuggat över ett x antal kuggar. Verkstads killen säger då att dessa hjälpremmar har två olika egenskaper AC remmen är en elastisk sträckrem som man tvingar på med ett hjälpverktyg och så länge den sitter där är bytesintervallen 13500 mil men plockar man av den skall den bytas ut. Generatorremmen tål mer .Ringer då upp Västra Varla Bil i Kungsbacka och frågar ,han sade då att vi tyckte dom såg bra ut, dom anser sig inte skyldiga och tillägger att fiats motorer är byggda så att dom inte rasar helt, till mig som lekman borde dom upplyst kunden att dessa remmar rekomenderar vi som Fiatverkstad att du byter för det hade rört sig om ca 700-1000kr extra i kostnad . nu blev det ingen semester och en jävla massa extrajobb och bilen är inte klar än. SÅDAN JÄVLA SKITFIRMA. Volvo har det inskrivet i sina service med bl.a kamremsbyte att dom hjälpremmarna SKALL bytas vid borttagning för dom hade också problem med remmar som suttit på. Lämna inte in era bilar där om ni är rädda om era dyra husbilar, det finns andra företag som lämnar 3års garanti på jobb och reservdelar, Varla har 1 års garanti firman är ett skämt.
 
Senast ändrad:

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
det är så klart tråkigt när sånt här händer men själva har vi bara goda erfarenheter av ovan nämnda företag !
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Lämnar man in bilen för kamremsbyte får man remmen bytt, skall övriga remmar bytas bör man göra upp det med verkstan, många klagar att verkstäderna gör mer jobb än nödvändigt och vill inte betala för det.
Finns säkert någon FIAT mekaniker på forum som kan avgöra om verkstan gjort något fel.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Verkstads killen säger då att dessa hjälpremmar har två olika egenskaper AC remmen är en elastisk sträckrem som man tvingar på med ett hjälpverktyg och så länge den sitter där är bytesintervallen 13500 mil men plockar man av den skall den bytas ut.

För att bringa rätsida i denna händelsekedja behöver ovanstående påstående styrkas med utdrag från Fiats verkstadshandbok eller ett servicemeddelande.

Om det inte kan styrkas har verkstaden troligen (remspänning??) inte gjort något fel
Om påståendet ovan kan styrkas, har du på fötterna att driva detta vidare.

Konsumenttjänstlagen,
4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.


Min åsikt i ärendet.
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Håller med hjonzon i inlägg 1.
Varla Bil gjorde en ombyggnad av växellådan 2010 som kallades "Intervention B"
och bl.a. innebar att hastigheten på backväxeln reducerades.

Efter att backat in på infarten hemma i juli 2018 kunde jag inte få loss växelspaken ur backläget.
Den satt fast som berget. Bärgaren lyckades med en väldig tvåhandskraft få loss spaken och sedan lägga i 1:an.
Efter att växellådan demonterats och delats av Fiat Autolounge i Kungsbacka hittades diverse fel på lådan, bl.a.:
Mycket silicone som är lagd mellan husen i växellådan och som gått in i lager mm.
Skruvar till mittenhuset på vxl snedragna och måste borras ur.

Kostnad ca 30tkr.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
erhu, bilen fungerade alltså i 8 år utan problem, jag vet inget om den verkstad som gjorde jobbet, men hänger man ut en verkstad ska du nog ha mer bevis, vad var orsaken till haveriet?
 

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Mekanikerna där sägs ju vara auktoriserade av Fiat och vet ju vad som kan hända med t.ex. den elastiska remmen till AC kompressorn när man tvingar av den från remhjulen för det finns ju en anledning till att den är elastisk, när den är ny funkar det bra men efter några år har gummit blivet hårdare och tar då skada att bli uttöjt igen enlig AD bilverkstad, och skall bytas ut. Pengarna som det hade rört sig om hade varit försumbar av priset av kamremsbytet. Verkstaden borde ha nämnt att dom rekommenderar kunden att dom borde bytas och sedan är det upp till lekmannen att ta ett beslut i frågan.
 
Toppen