F
F.d. 55989
Guest
Byt vätskor och filter själv. Inte svårt alls
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Vissa tillverkare anger 2år på bromsvätska andra 4år. Jag brukar mäta vätskan vid varje service å är det över 2% fukt är det dags för byte. Beroende på driftförhållande å konstruktion på bromssystemet så ser man allt från bilar som behöver byta redan efter 1år medans vissa bilar är under 2% efter 4år.
Eftersom det skiljer så mycket från bil till bil så sätter tillverkaren en generell intervall.
Men ett byte är ganska snabbt gjort för en verkstad med rätt utrustning när bilen redan står på lyften. Materialet är inte så dyrt så det är inget man ska snåla in på det blir dyrare i längden.
Man vill inte ha fukt i bromsvätskan eftersom den ju mer fukt den tar åt sig kokar vid lägre temp. väntar man tillräckligt länge så kan man förstöra packningar, bromstrycksgivare å ABS hydraulenhet.
kör man rally kan det kanske vara moteverat,annars onödigt.....
som sagt inte bara kokpunkten som påverkas utan även tätningar som inte gillar när vätskan blir för gammal å då spelar det inte så stor roll hur man kör för läcker vätskan ut eller förbi något så har man bekymmer redan när man ska svänga i första korsningen. men det är problem som brukar komma om när det inte är bytt på riktigt länge. över 10årkör man rally kan det kanske vara moteverat,annars onödigt.....
Inte alla anger vilka intervaller som gäller i serviceboken. bilar som befinner sig inom garanti ska servas enligt tillverkarens riktlinjer. det finns olika sätt att få tillgång till den informationen som verkstad.Nog är väl det skrivet i serviceboken vad görs och när.
Vissa tillverkare anger 2år på bromsvätska andra 4år. Jag brukar mäta vätskan vid varje service å är det över 2% fukt är det dags för byte. Beroende på driftförhållande å konstruktion på bromssystemet så ser man allt från bilar som behöver byta redan efter 1år medans vissa bilar är under 2% efter 4år.
Man vill inte ha fukt i bromsvätskan eftersom den ju mer fukt den tar åt sig kokar vid lägre temp. väntar man tillräckligt länge så kan man förstöra packningar, bromstrycksgivare å ABS hydraulenhet.