• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Se filmer på TV i hb

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Finns det någon möjlighet att se mina nedladdade filmer från Netflix, till min iPad, på min TV i husbilen?
Lennart
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Sv: Se filmer på TV i hb

Hej.
Precis som Kjelle skriver går det utmärkt.
Vilka alternativ som passar dig beror på vad din TV har för ingångar.
Vi använde tidigare en adapter (köpt i Apple-butik) som hade HDMI-anslutning.
Det finns ju även adaptrar med möjlighet till VGA-anslutning, men det funkade inte på vår TV.
Nackdelen med VGA är att du måste ha en separat anslutning för ljudet.
Numera använder vi istället en chromecast, då slipper man krångla med sladdar.
Har ett eget nät i husbilen via en Dovado tiny AC router så då blir det väldigt enkelt.
Har läst att man även ska kunna dela ut nät från sin iPad/iPhone till en chromecast.
Osäker på om du behöver internetanslutning då du ska skicka lokalt lagrade filmer till en chromecast som delar nät med en iPad/iPhone.

Hälsar
Bettan o Einar
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Se filmer på TV i hb

Om du väljer alternativet Chromecast så har jag gjort ett försök att beskriva hur man kan göra installationen. Sök på "Köra Chromecast utan router" eller bara Chromecast för att hitta andra inlägg.

Hälsar Kjell
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Se filmer på TV i hb

Med chrimecast kommer du inte kunna se de nedladdade filmerna. Chrimecasten kommer ladda ner de på nytt. Återstår nog bara fysisk kabel.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Se filmer på TV i hb

Chromecast laddar (mig veterligen) alltid ned data via internet även om den finns lagrad lokalt. Frågan är om den kan hantera lokala nedladdade filmer.

Eftersom du har en Ipad är nog Apple-spåret och AirPlay att föredra.

Enklast: https://www.kjell.com/se/sortiment/...-lightning/adapter-lightning-till-hdmi-p61107 (finns även för gamla kontakten)

Roligare: Konvertera Apple TV för 12V Gäller ATV 2

Rolligast:
Skaffa en ATV 4 bygg om den för 12V Instruktionsvideo , jag har gjort så och det funkar.
Jag la en spänningsregulator (vilken kan köpas billigare på ebay) innan i en liten box för att stabilisera 12V https://www.kjell.com/se/sortiment/...s-variabel-spanningsregulator-switchad-p87896
Med en ATV4 kan du köra C More-appen med livesändning och då även ha alla deras kanaler i direktsändning.

Med metoden ovan för ATV 4 så kan den köras antingen på 12 eller 230V

/Tommy
 
Toppen