• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Samtal med Länsförsäkringar

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Hej Kennet,
Hur tecknar man den? För 120 kr per år täcker det självrisken vid all djurkollision eller bara älg?
Håkan
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Kolla här

ÄLGEN

jag hade kanske fel i vad jag sa tidigare att det gällde alla fordon som man kör. Det ser ut att gälla de fordon som man är registrerad på. Men oavsett så är det en mycket prisvärd försäkring som ingår i medlemskapet för bara 120kr/år.
Hälsn
Kenneth
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Jo,
vad det gäller djurkollisión har vi medlemskap i Älgskadefonden som tar självrisken. Den är personlig så den gäller oavsett vilken bil du kör. Medlemsavgiften är 120kr/år. Har /peppar peppar/ aldrig utnyttjat den men skulle inte vilja vara utan. Har däremot nyttjat glasförsäkringen och den var som du säger 1500kr i självrisk.
Kenneth i Bidalite Lyckeborg, Torsås

Tar och tar vet jag inte, man ska ANSÖKA om ekonomisk hjälp för självrisken. :D
Prisvärd:rolleyes:: Om utgifterna är högre än intäkterna skulle den s.k. försäkringen upphöra.

Jag litar mer på ett "Riktigt" försäkringsbolag eller så fortsätter jag köra utan självriskeleminering.
 

Bede1

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
761
Medlemskap
2024
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Jag har pratat med LF flera gånger under några år om deras mängder av papper de skickar ut men utan någon positiv förändring.
 
S

sunrise

Guest
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Jag tycker ni som håller på att ställa av och på skall fortsätta med det så löser det sig själv till slut, typiskt svenskt missbruka förmånen så försvinner den snart och då får vi ta konsekvenserna och betala priset till slut.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Ta och läs första stycket i inlägg 33, så kommer ett förklarande skimmer att sprida sig och ångesten över det du kallar missbruk att rent av försvinna!
Försäkringsbolagen har förstås satt ett pris för av resp påställd bil, som inte bara täcker kostnaderna utan förstås också genererar tillfredsställande vinst ur deras perspektiv.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Ta och läs första stycket i inlägg 33, så kommer ett förklarande skimmer att sprida sig och ångesten över det du kallar missbruk att rent av försvinna!
Försäkringsbolagen har förstås satt ett pris för av resp påställd bil, som inte bara täcker kostnaderna utan förstås också genererar tillfredsställande vinst ur deras perspektiv.

Men hela tråden gällde ju Länsförsäkringar som inte drivs med vinst, utan ev. överskott går tillbaka till medlemmarna :rolleyes:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Överskottet går tillbaka till medlemmarna/försäkringstagarna ja, inte vinsten. Eller tror du att LF inte går med vinst?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Men hela tråden gällde ju Länsförsäkringar som inte drivs med vinst, utan ev. överskott går tillbaka till medlemmarna :rolleyes:

Det är ju en rätt akademisk fråga om pengarna,som blir över när kostnaderna är betalda för bolaget, ska kallas för överskott eller vinst, inte sant? Sen spelar det inte heller någon roll vad bolaget gör med pengarna heller.
Vad jag försökte förklara för sign sunrise var att oron för att kostnaderna skulle öka för husbilsägarna, pga av o påställningar är obefogad. När det gäller att sätta pris på sina varor så tror o hoppas jag att Länsförsäkringar jobbar på ungefär samma sätt som andra bolag.
 
F

F.d. 54683

Guest
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Diskussionen påminner en hel del om motsvarande ”häftigt-att-betala-skatt”.
Med inblick i försäkringsbolag måste man ju erinra sig att försäkringsbolagens syfte är att maximera sina och ägarnas vinster. Ju högre premien och längre perioden är desto högre blir vinsten. Optimalt är ju dessutom om försäkringsbolagens kunder snällt betalar även för perioder då man inte använder sitt försäkringsobjekt, dvs. samma premie utan någon motsvarande risk.
I dagens datoriserade värld är ju av- och påställning bara ett problem när ett företags administrativa (IT) rutiner inte anpassats till kundernas behov/önskemål och här finns en hel del att fundera över särskilt när det gäller försäkringsbolag och banker.
Det vore väl direkt oansvarigt gentemot ens privata ekonomi om man inte försöker minska sina kostnader exempelvis genom att inte betala försäkringspremie för perioder då man inte behöver full försäkring. Att kalla det småsnålt tyder väl mer på att man vill marknadsföra sig som ”den store” husbilsåkaren. Jag antar att de som gör det skämtar.
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

I början trodde jag också att dom skämtar, med det är för många och återkommande. Antar att somliga inte vet hur man gör rent tekniskt, eller inte vågar pga okunnighet. Vi kan hjälpa till om det behövs! Våga fråga!
Klaus :yes::yes:
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Det är klart att man skall utnyttja möjligheten med av- & påställning när Transportstyrelsen & försäkringsbolagen gett oss denna möjlighet. Att någon propagerar mot detta har jag svårt att förstå. Varje krona man sparar kan ju användas till något annat man vill ha eller göra (sunt ekonomiskt tänkande).
När det pratas om premie- & skattehöjningar så blir det upprörda känslor. Varför? Om man inte vill ställa av/på & har råd med detta så kan man väl ta höjningar av skatt & premier också.:D

Bennie
 
M

morgondagen

Guest
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Mitt samtal till Trygg Hansa som bolaget besvarade med
Du får ställa av bilen så många ggr du vill för allt går automatisk
via dator
Det gäller att ha rätt bolag
En nöjd husbilsägare
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Överskottet går tillbaka till medlemmarna/försäkringstagarna ja, inte vinsten. Eller tror du att LF inte går med vinst?

Vad är skillnaden på överskott kontra vinst?

För övrigt så instämde jag bara i LF resonemang i början av tråden.
Den som lever får se vilka villkorsändringar som ev. kan tänkas komma i LF.
Tror dock att jag byter bolag först när något annat bolag blir billigare än LF.
 
Toppen