• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Saker som jag tycker är bra, enkla och funktionella

CeGeT

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025
D51E3CF9-B6D6-4261-BD14-870A154273D0.jpeg Det som är utmanande med ”bra att ha saker” är att inte samla på sig för många. Alla saker ska ha en funktion som man har BEHOV av och i bästa fall har flera funktioner. Det roliga och utmanade är att hitta dem billigt. Många idéer kan man hitta på Pinterest. Spännande och se om vi i denna klubb finner fler. Dessa har jag alltid med mig och häller i gråvattentanken (efter att jag tömt tanken, fyllt i 20 liter dricksvatten från färskvattentanken) på väg hem och tömmer sedan ut det på grusplan. Inte ett ogräs där!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jo.....om man ändå är i Spanien, annars blir det dyrt att åka ner och hämta ett lock ;)
Elmia eller blir ni kvar i Norge?
Norge avslutades i förtid i och med att Marianne fick ischias nerv i kläm. Inget roligt när man inte kan gå på "tur"... Nu fixar vi vårt kylskåp och tar några turer hemikring innan det är dags för övervintring. Ha det gott på Elmia : )
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Vill tipsa om Truma appen, under Verktyg, Nivellering, Husbil!

Man (eller kvinna) slipper gissa hur mycket som ska justeras per hjul.

Man anger första gången, under Avstånd, uppe på nivelleringsbilden, Axelavstånd och Spårvidd, för husbilen, samt kalibrerar på en vågrät yta.

Använder själv Android mobil och padda, men finns kanske även för I-fånar

Lägger mobilen på golvet innanför dörren och ser vad som ska justeras.

Screenshot_20180907-192108.jpg

Tack för alla andra bra tips på detta Forum,
perfekt för oss nybörjare i husbilsvärlden!

/Göran

PS Har såklart även ett vanligt nivelleringspass vid dörren,
om tekniken krånglar DS
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!
Det var många fina tips på saker att ha med sig ;)
Jag skulle vilja tillägga ytterligare några tips....

Vi åker ingenstans utan spännremmar i olika längder.
spannrem_2m-500x300.jpg
Buntband i lite olika längder.
49555.jpg
Samt najtråd
images.jpg
Dessa kan vara ovärdeliga vid en rad olika tillfällen.

Ha de gott!
//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Jag kom på en sak till som vi alltid har med oss.

Vår alkotestare.
img_2695_grande.jpg
Vi har döpt "henne" till Juanita.....Namnet kan associera till en kvinna som utövar världens äldsta yrke :)

//Jocke
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.115
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Utan denna skulle inte H-bilslivet fungerat..... här syr jag ett "sommar/vintertäcke" till "styrhytten" för det behövs nästan hela året runt här nere..... hundarna gillar det för nu ligger de oftast i "styrhytten" för det är den svalaste plats nu när solen värmer....

IMG_0351.JPG
 
Senast ändrad:

CeGeT

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025
AF7D0961-046B-4D3E-A423-20F28D0A7163.jpeg Funderar på att köpa en pannlampa, en
Pannlampa Silva Trail 4 på Clas Olsson. Bra att ha när man löptränar. Något att ha i husbilen?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.250
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Självklarhet om du har hund. Det är ju inte alltid som hunden gör stort under en lyktstolpe. Och ibland behöver man ha båda händerna fria när man skall fixa något med bilen (eller hemma).
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Visa bilaga 163132 Funderar på att köpa en pannlampa, en
Pannlampa Silva Trail 4 på Clas Olsson. Bra att ha när man löptränar. Något att ha i husbilen?

Absolut! Vi använder våra jämnt (när det är mörkt), ute med hunden, fixa med gasolen, etc.
Jag testar en laddbar nu, grymt smidig, och kan ha den som handlampa också och med clips. Hittills jättenöjd, IPX8, tänk på att Silvan är IPX5 = vattentålig, ej vattentät.
Men den verkar ju hålla 350 lumen i 10 timmar, det är bra :) Schysst pris också.

Pannlampa Olight H1R Nova, 600 lm
 
Toppen