• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Söndags nöjje, eller vatten läcka i källaren....

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Då fick man lite att göra på Söndags em o kväll....
Kommer till bilen efter att ha vart ute, ser att det rinner vatten utmed barbordsidan.
Formligen forsar ut vatten där det kan.. Hör att pumpen jobbar, In i bilen o stoppar pumpen.

Ser att pannan larmar och att frostvakten löst ut, varför den löst är en gåta då det är 22 grader i bilen.

Eftersom det kom vatten på sidan av bilen och inte endast i dräneringsslangen beslutade jag mig för att kolla källaren (dubbelgolvet). Packar ur förvaringsutrymmet och ser att allt är blött, mycket blött. Saneringen påbörjas med att torka, torka o torka vatten i mängder. Tvättar allt med klorin så att framtida problem med mögel stoppas i tid. Kör till vänner och lånar ström, så att jag kan ha en kupé fläkt i källaren nu i natt så att det kan torka upp så gott det går.

Felsökning inleds, Varför dränerade frostvakten inne i bilen och inte "överbord" i slangen som vanligt? Tar bort frostvakten jämte trumapannan och ser att det inte finns någon slang på utloppet. Kollar slangen som fallit ner i dubbelgolvet och ser att den skakat loss med åren. En slangklämma hade ju stoppat det problemet vid tillverkningen. Men en slangklämma kostar ju säkert flera kronor, så varför ska man sätta en sådan på en plats kunden aldrig ser ändå?

Nu sitter det en slangklämma på plats, fläkten värmer och torkar. Trots att det är -10 ute så verkar det lösa sig. Nu blir det att fylla vatten o ta sig ett söndags bad. O kanske något stärkande och lugnande i samma veva...

Livet som bofast i husbilen ;)


//Freddy
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Inte kul med vattenläcka hoppas det gick bra utan för mycket bli förstört. Det är en chock men det lätta.
Mats
 
Toppen