• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sälja husbilen.

F

F.d. 55489

Guest
Efter 10 år med husbil kommer jag nu att sälja vår Knaus Boxstar 600 -16, på Blocket.
Varför?
Jo vi tycker att det blir allt svårare och ogästvänligare att resa med husbil.
I fortsättningen kommer vi att resa med personbil eller flyg och bo på hotell.
Känslan av frihet är borta och har ersatts med känslan att vara oönskad.
Bengt
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det skulle vara intressant att veta var du upplevt ogästvänligheten?
I Sverige, övriga Norden eller på kontinenten?
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Tråkigt att ni känner så, men jag tycker du har en stor poäng i ditt inlägg och som jag tror att vi alla ska ta oss en funderare över. Personligen tror jag, att vi husbilsåkare - i takt med att vi blir fler och fler, vilket i sig är positivt - måste tänka lite vidare och större i hur vårt agerande uppfattas. Att agera utifrån vad som är tillåtet i formell mening räcker nog inte utan vi måste mer fundera i banorna hur vårt agerande uppfattas och tas emot av andra. Om inte så kommer det med stor sannolikhet att "snaras åt" på formell väg med skyltar, inkörningshinder eller förbud av varjehanda slag. Det finns ju ett stort antal exempel på det genom inlägg här i klubben.

Vi har känt så i några sammanhang och det är därför vi försöker agera enligt följande, som jag föreslagit i en annan tråd om camping eller parkering då en uppförandekod kom på tal: "Jag agerar så att andras syn på husbilar och husbilsåkandet gynnas på lång sikt". Vi har ett sort ansvar själva.

Vet inte om det är så ni känt, men jag hoppas ni med tiden hittar åter till husbilslivet, som har så mycket att ge.

// J Peter
 
L

Logitech

Guest
Vi har aldrig blivit illa bemötta , eller känt oss obekväma . Vi har ju ändå haft husbil i många år . Sedan har det varit en del saker som vi tycker är lie konstiga ? Ett exempel är Gnissvärd på Gotland . Där vill dom att man ska åka ner och titta . När man sedan kommer fram , så möts man av en skylt ``Parkering Ej Husbilar``. Då funderar man ju ? Är man inte välkommen , eller ? Det var faktiskt bara att vända . Vi brukar faktiskt skämta , när vi åker förbi nerfarten , och säja :``Det är här vi inte är välkomna ! ``. En skitsak , egentligen . Tror också som Peter , att många gånger , beror det på en själv . Är man glad och trevlig , och visar respekt . så blir man bra bemött ! Men alla har vi ju olika erfarenheter . Kommer att fortsätta med husbilslivet , tills jag inte orkar hålla i ratten längre ! Men allt kan hända däremellan .
Logitech. Vi får se fram emot SOMMAREN !
 

Bilagor

  • IMG_0530.JPG
    IMG_0530.JPG
    2,6 MB · Visningar: 18
F

F.d. 55554

Guest
Vi håller med, sa förra säsongen att vi inte skulle åka mer, vi åkte ändå efter en säsong hemma.
Visserligen berodde det mer på det som hände runt om där vi bor i Helsingborg
När man ser hur vissa husbilsåkare uppför sig förvånar det oss inte att det stängs ner eller sätts upp bommar på
vissa ställen.

Jojje
 
Toppen