• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkringar med lysdiod

Pilote pacific

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
18002
Medlemskap
2024
När jag läser så ser man att det är ganska ofta säkrings problem som inte är så lätt
att hitta om man inte har multimeter.(Murfys lag är ju att dom går sönder kl 4 på morgonen)
Ett sätt att underlätta är ju att byta till säkringar som lyser när dom är trasiga
Finns i flera butiker sök på säkring med led eller länk nedan.


Säkringssortiment bil LED > Fordonssäkringar | Kjell.com
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan kenjon, det är så enkelt att Biltema har sådana här testinstrument. Vet dock inte säkert med den för minisäkringar nu längre tyvärr, ser att det står utgått på just den, men verkar fortfarande finnas kvar på hyllorna i flera varuhus.
Säkringstest.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, en del sådana här universalgrejer är väl inte bäst alla gånger, men ändå kanske enklast om man inte är helt överens med Volt kontra Amp. och skillnaden på hur man skall ha mätinstrumentet inställt / sladdarna inkopplade.... Eller rättare sagt hur man inte skall ha mätinstrumentet inställt vid vissa mätningar.... Man kan hitta den inbyggda rökpuffen i både det man mäter på och i mätinstrumentet om man har otur :confused:.

M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag bytte alla säkringarna på mitt ebl till biltema diodsäkring i våras,
innan jag läste om div. problem med dem här.

När jag bytte ut bodelsbatterierna för ett par veckor sedan gick en säkring.
Å tametusan, den lyste rött så fint, varför den fungerade som tänkt, har jag ingen aning om :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag har funderat på det här med att man kan bli lurad av diodsäkringar.
Efter att blivit lurad första gången på just de sätten som jag skrivit ovan när ett kylskåp var dött fast det hade mätbar 12V spänning fram till skåpet och dioden lös inte när strömbrytaren var på Off, och sedan kollat två eller tre gånger senare och sett samma problem så har jag ändå funderat en del på om det får vara så j..... dumt.
De bilar jag har kollat på har troligen haft original lysdiodssäkringar från första årtiondet 2000 till 2010, kanske ännu nyare. Kan det möjligen ha funnits någon variant av säkringar förr som i så fall förhoppningsvis inte finns längre som man då kunde bli lurad av, men någon nyare/annorlunda variant av diod kanske inte ger de här källorna till missförstånd. Om inte kabeln till utgången inte leder någonstans alls för den är urkopplat/Off så borde det ju finnas lite återledning inbyggd i dioden för att få den att lysa???

Men utan någon utredning så sitter säkert sådana säkringar i så fall kvar i många bilar, så varningen om att bli lurad i alla fall i bilar med några år på nacken borde finnas kvar.
Man kan väl säga, verkar det lite underligt men säkringen verkar ok. så börja i alla fall med ett säkringsbyte/koll av säkringen till problemet för säkerhets :p skull.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
En fundering till........ Sorry, envis när jag funderar på något :msn_tongue:.
För att få Dethleffskvalite's ev. nyaste variant av lysdiod på litet kretskort i samma situation som de kan hamna i en bil.

Som det är kopplat nu så är det jämförbart med en gången säkring kopplad till en elförbrukare som fortfarande är påslagen "On" och dioden lyser naturligtvis fast det finns lite mer resistans inne i en elförbrukare till skillnad mot i enbart gula kabeln.

Om troligen den röda kabeln är +12V och man tar bort den gula kabeln vilket är jämförbart med att man stänger av en strömbrytare till elförbrukaren "Off" så antar jag att dioden slocknar..... och inte visar att säkringen är gången, eller?
Samma sak egentligen om elförbrukaren är trasig och det har blivit totalt avbrott i den.

Om man tar bort den gula kabeln och mäter mellan den punkten på dioden till minus på strömkällan så antar jag att man kan se ca. 12V på mätinstrumentet samt att dioden ev. börjar lysa för den får lite minus genom mätinstrumentet, eller?.... och man kan då bli lurad med att det finns +12V fram till förbrukaren.

I så fall har man båda problemen kvar (trots litet kretskort med lysdiod) som kan dyka upp och luras i en bil om man inte tänker sig för. Eller har de månntro fixat bort problemet att man kan bli lurad av vissa kombinationer.

M.v.h. JANKRO.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Om det blir kortslutning eller att belastningen överstiger vad säkringen är dimensionerad för utlöser säkringen och dioden som varit kortsluten av säkringstråden börjar lysa! MEN om det t.ex belastningen var en (1) lampa som glödtråden kortsluter och sen brinner av och inte lämnar någon resterande resistans till minus, då lär diodrackaren inte lysa! Och du blir lurad! Det skulle ju gå att avhjälpa genom att sätta en resistor parallellt med lampan eller från säkringshållaren till minus.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Lysdiod eller glödlampa i säkringen är väl inte till för en djupare felsökning. Om man slår på en förbrukare, t.ex. vindrutetorkarna och det inte händer någonting. Då kan det vara ett fel som gjort att säkringen gått, tillfälligt eller konstant. Då ser man ju lätt att säkringen brunnit och kan prova med en ny, om man har spaken till. Troligen kommer även den till att brinna av för ett fel har ju uppstått. Får man ett kabelbrott så fungerar det inte, men ett kabelfel mot chassit så hittar man snabbt vilken säkring det är.
Hade ute min bilstereo/navigator och där är trångt så in i h-e så när jag tryckte in den så kom fast plus eller tändning i kläm. Den säkringen hittade jag ju hur lätt som helst, och bytte för jag visste ju vad som hänt.
 
Toppen