• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkringar med lysdiod

Pilote pacific

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
18002
Medlemskap
2024
När jag läser så ser man att det är ganska ofta säkrings problem som inte är så lätt
att hitta om man inte har multimeter.(Murfys lag är ju att dom går sönder kl 4 på morgonen)
Ett sätt att underlätta är ju att byta till säkringar som lyser när dom är trasiga
Finns i flera butiker sök på säkring med led eller länk nedan.


Säkringssortiment bil LED > Fordonssäkringar | Kjell.com
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Säkringar med lysdiod

Fattar inte varför man skriver LED i sin marknadsföring, säkringarna du hänvisar till som visas på bilden har små kornlampor. Alltså en glödlampa som är mycket liten. Har haft dessa i snart tio år i hela bilen både i motorutrymmets säkringsblock och i kupén på vänster och höger sida samt i el-blocket. Har aldrig bytt en enda säkring. Men det finns andra fabrikat (Littelfuse) som har lysdioder inbyggda, har ingen betydelse vilket det är.
Tagit en närbild på en säkring som Kjell har på sin bild.
 

Bilagor

  • Säkring med ljus.JPG
    Säkring med ljus.JPG
    1,7 MB · Visningar: 81

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Säkringar med lysdiod

En fundering.
Varför har du tagit besväret och kostnaden att byta alla säkringar till sådana med belysning om du inte har behövt byta en enda på tio år? Låter som en lösning till ett problem som inte finns?


Fattar inte varför man skriver LED i sin marknadsföring, säkringarna du hänvisar till som visas på bilden har små kornlampor. Alltså en glödlampa som är mycket liten. Har haft dessa i snart tio år i hela bilen både i motorutrymmets säkringsblock och i kupén på vänster och höger sida samt i el-blocket. Har aldrig bytt en enda säkring. Men det finns andra fabrikat (Littelfuse) som har lysdioder inbyggda, har ingen betydelse vilket det är.
Tagit en närbild på en säkring som Kjell har på sin bild.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Säkringar med lysdiod

En fundering.
Varför har du tagit besväret och kostnaden att byta alla säkringar till sådana med belysning om du inte har behövt byta en enda på tio år? Låter som en lösning till ett problem som inte finns?

Hur i hela friden skulle jag kunna veta det då? Jag är inte synsk.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Säkringar med lysdiod

En fundering.
Varför har du tagit besväret och kostnaden att byta alla säkringar till sådana med belysning om du inte har behövt byta en enda på tio år? Låter som en lösning till ett problem som inte finns?

När problemet dyker upp så är dom värda sin vikt i guld
dessutom är ju alla säkringarna återanvändbara i evigheter om
dom nu inte löst ut.
Jag litar dock inte på dessa med glödlampor. Större risk att dom skakar sönder
innan dom hinner göra nytta. Men dom kanske håller bättre nu än dom gjorde från början.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Säkringar med lysdiod

Tack pacific-man! Här kommer direktlänken till LED säkringar och bild:

Alla-kostar-5-Kr.jpg

Om man tycker att 29:- är "dyrt" samtidigt som man planerar köra genom Helsingborg, då kan man troligen hämta säkringar (och kanske lite annat) på plats.

När jag läste "säkringsmanualen" för vår bil, då ljuger jag inte om det finns minst 100 sådana. Jag kommer att välja ett 50-tal mest vanliga (som belastas mest) och beställa hem. Det kan vara värt att byta ut till "synliga" LED säkringar även om det aldrig är natt i nord Norge på sommaren...
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Och så var det dags att "bekänna färg" när det gäller kvalitet på säkringar med den lilla kornlampan (#5). Jag brände en sådan i samband med en kabelomläggning utan att "lampan" tändes vilket resulterade i att toa belysningen syntes knappt och fläkten dog helt.

Först när jag mätte spänningen som var 11,7 V (skulle varit 13,3V) fortsatte jag vidare med kablar och till sist själva säkringen. När jag vände säkringen, då såg jag knappt synlig skugga i det ena fästet. Den hade alltså en spricka innanför höljet!!!

flatsäkring.jpg
Sensmoral: "Gammal men inte förbrukad" (...släng inte gamla säkringar!)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, tänk också på att man kan bli gruvligt lurad med diodsäkringar.

Om något inte fungerar och man har en diodsäkring som har gått sönder så släpper dioden genom lite mätström 12Volt när den lyser. Så mäter man vid förbrukaren så kan instrumentet visa att 12V finns vid förbrukaren, men det finns naturligtvis ingen "klös" i spänningen/stömmen så förbrukaren är stendöd ????
Vilket i sin tur kan få ägaren att tro att det finns spänning/ström fram till förbrukaren och att då själva förbrukaren är trasig.

Om man blåser säkringen till en förbrukare, och i samband med att den inte fungerar stänger av strömbrytaren till den förbrukaren så är chansen att dioden lyser nästan noll, och ger då alltså ingen indikering att säkringen har blåst ????
Köp ett sådan där mätinstrument som man stoppar in på en säkrings plats i stället så ser man både förbrukning eller fel.
Säkringsprov2.JPG
M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Hej, tänk också på att man kan bli gruvligt lurad med diodsäkringar.

Om något inte fungerar och man har en diodsäkring som har gått sönder så släpper dioden genom lite mätström 12Volt när den lyser. Så mäter man vid förbrukaren så kan instrumentet visa att 12V finns vid förbrukaren, men det finns naturligtvis ingen "klös" i spänningen/stömmen så förbrukaren är stendöd ????
Vilket i sin tur kan få ägaren att tro att det finns spänning/ström fram till förbrukaren och att då själva förbrukaren är trasig.

Om man blåser säkringen till en förbrukare, och i samband med att den inte fungerar stänger av strömbrytaren till den förbrukaren så är chansen att dioden lyser nästan noll, och ger då alltså ingen indikering att säkringen har blåst ????
Köp ett sådan där mätinstrument som man stoppar in på en säkrings plats i stället så ser man både förbrukning eller fel.
Visa bilaga 156201
M.v.h. JANKRO.
Letade efter en sådan, men verkar inte finnas i Europa...?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Senast ändrad:
Toppen