• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkerhetskontroll C1

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Ni som har tagit C1-kort privat. Alltså inte anlitat trafikskola.
Har ni kört upp med er egen husbil? Vad ingår i så fall i säkerhetskontrollen?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
C1? Är detta ett körkort som är relevant till efter 1996?
Ja, det gäller för "medeltunga lastbilar" (3.5 - 7.5 ton).
Även för "Personbil klass 2" med tot.vikt 3.5 - 7.5 ton om man har ett nyare körkort (taget efter 960630) inom EU + Norge.
Dessutom rekommenderas det tydligen även för de med B-körkort taget senast 960630 för att undvika tjafs med utländsk polis....

Det lär dock pågå diskussioner inom EU att tillåta 4.25 ton på B-kort.....
 

linalinus

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3497
Medlemskap
2024
Ja, det gäller för "medeltunga lastbilar" (3.5 - 7.5 ton).
Även för "Personbil klass 2" med tot.vikt 3.5 - 7.5 ton om man har ett nyare körkort (taget efter 960630) inom EU + Norge.
Dessutom rekommenderas det tydligen även för de med B-körkort taget senast 960630 för att undvika tjafs med utländsk polis....

Det lär dock pågå diskussioner inom EU att tillåta 4.25 ton på B-kort.....
Gör de de.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Ja, det gäller för "medeltunga lastbilar" (3.5 - 7.5 ton).
Även för "Personbil klass 2" med tot.vikt 3.5 - 7.5 ton om man har ett nyare körkort (taget efter 960630) inom EU + Norge.
Dessutom rekommenderas det tydligen även för de med B-körkort taget senast 960630 för att undvika tjafs med utländsk polis....

Det lär dock pågå diskussioner inom EU att tillåta 4.25 ton på B-kort.....

Om någon orka läsa EU direktiv Förslag till Europaparlamentets och rådets direktiv om körkort (omarbetning) | Karnov Open
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Säkerhetskontrollen samma som personbil,men glöm inte kontrollerar lastutrymme samt inne i bilen dörrar lådor mm.
Pris frågas det ,runt 6000-7000 kr om du tar det via körskola.
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
3000 gissningsvis. Menar göra allting privat. Har gammalt körkort och husbil på 5 ton så övningskörning är ju under normal körning. Menar köra upp med den också. Men min fråga gällde säkerhetskontrollen. Vad ingår i den?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sedan skall bilen lastas till 50% av maxlast,styckegods, det duger inte att fylla vattentanken tex.
Körskolorna har bilar som är preparerade för detta.
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Det måste finnas ABS på bilen som används vid uppkörning. Jag gissar att i det läget är det enklast att boka in sig på en körskola som har fordon.
 

Joring

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
13203
Medlemskap
2024
Hej,

Lite utanför ämnet, men här är mina kostnader då jag gjorde allt privat.

Körkortstillstånd 150
Läkarundersökning 800
Teorifrågor nätet 300
Teoriprov 325
Foto körkort 80
Uppkörning 800
Tillverkning körkort 150

Totalt 2605kr(sen tillkommer lite resor, ledigt från jobb m.m. säkert lika mycket till)

Jag pluggade frågor ca 5tim, läste lite grann när jag fick fel på frågor.

Säkerhetskontroll gjorde jag efter eget huvud och försökte kontrollera allt jag kom på inkl lastsäkring(lösa föremål inne i bilen, stängda luckor osv.).

Som last i en husbil fungerar fylld vattentank m.m(inga problem enligt uppkörningskillen, blir ett speciellt fall med husbil och det är ok).

Mvh Johan
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Hej,

Lite utanför ämnet, men här är mina kostnader då jag gjorde allt privat.

Körkortstillstånd 150
Läkarundersökning 800
Teorifrågor nätet 300
Teoriprov 325
Foto körkort 80
Uppkörning 800
Tillverkning körkort 150

Totalt 2605kr(sen tillkommer lite resor, ledigt från jobb m.m. säkert lika mycket till)

Jag pluggade frågor ca 5tim, läste lite grann när jag fick fel på frågor.

Säkerhetskontroll gjorde jag efter eget huvud och försökte kontrollera allt jag kom på inkl lastsäkring(lösa föremål inne i bilen, stängda luckor osv.).

Som last i en husbil fungerar fylld vattentank m.m(inga problem enligt uppkörningskillen, blir ett speciellt fall med husbil och det är ok).

Mvh Johan

Tror att kostnaderna för min fru var något liknande vid privat uppkörning för C1 - kan också tipsa om att som last i husbil vid uppkörning fungerar även pelletssäckar i garaget, surrade med spännband i lastöglor.
För henne var det klart enklast med privat uppkörning med egen husbil (med ABS) - körskolor med eget fordon (husbil) som passar C1 finns det inte många av....
Säkerhetskontrollen bestod av samma som för B-körkort + lastsäkring (glöm då inte att kolla att luckor och lådor inne i bilen är reglade samt att gasolflaskor sitter fast!)
 

p_kerttu

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Kungälv
Jag tog precis C1 och ger lite input här:

För tråden ang säkerhetsgenomgång och lastsäkring. Tips:
- Innan träna på att göra säkerhetsgenomgång och lastsäkring innan med fokus på att det är en helt okänd bil. Jag höll på att kuggas på säkerhetsgenomgången för att jag inte gick igenom lastutrymme under golv och utrymmet inne. Tog ju det för givet då jag haft bilen innan.

- Last för husbil. Lasten skall vara 50% av lastvikten och jag fick förklara vilken del av vikten som var dessa kg (i detta fallet totalt ca 400kg, MC 150kg, vatten 150kg, styckegods drygt 100kg). Det går ju inte för de flesta husbilar att få in halva lastvikten i ett och samma lastutrymme så det gäller att kunna motivera var dom andra kg ligger och hur dessa kg är "säkrade".

- Viktsäkring, tex jag visade på att banden kunde hålla lasten på 200kg (en motorcykel) men kunde ju inte vara helt säker på att listerna som bultarna satt i klarar samma last. Det måste nog inte kunna motiveras för en husbil men kan vara bra att visa att man tänkt igenom det. Det som räddade mig var att jag lastat en del på lastbil innan och kunde förklara hur mycket lasten får röra sig (15cm), hur olika typer av golv påverkar lastens rörelse, lastens placering påverkar bilens egenskaper mm.

- Tänk igenom lastsäkringen och läs på om olika typer av lastsäkringar. Tänk igenom din lastsäkring och motivera hur och varför den klarar att hålla lasten. Tänk också igenom hur du hade kunnat surra den på ett annat sätt och om en annan typ av lastsäkring hade kunnat vara ett alternativ. Tex kätting med låsning eller överfalls säkring med spännband istället för fasta punkter på lasten. Tänk igenom eventuella brister i den säkring du gjort, tex så är det inte 100% säker att spännband är låsta trots att dom är ihopfällda. Jag förklarade att det är en risk jag tagit när han ifrågasatte varför jag då använt spännband.

- Mindre föremål. Läs på vad dom gäller för lastsäkring av mindre föremål. Jag svarade helt enkelt att de lösa föremål ( Kablar och cykelhjälm hängda på vägg ) klarar att hållas av väggarna i utrymmet och inte påverkar bilens stabilitet samt inte kan komma över till förarens utrymme..

Övrigt:
Teorin tog jag genom att plugga i appen iKörkort Lastbil (180kr) i tre dagar på fritiden. Det skall dock tilläggas att sista dagen så insåg jag att appen inte hade lastbilsteorin i sig så det blev lite panik. Den hade dock provfrågor med lastbilsfrågor så jag gjorde som så att alla lastbils provfrågor jag kuggade googlade jag upp svaret på. Gjorde totalt 14 testprov och klarade mig med 58 rätt på teoriprovet. Kan tillägga att jag har ganska bra läshuvud så rekommenderar inte att ha så kort framförhållning.

Uppkörningen gjorde jag med kompisens 5 tons husbil med boggie. Ingen körskola eller hyra för bil. Tips:
- Kör inte för försiktigt. Min 3,5t Adria låter och skramlar så jag kör väldigt försiktigt medans detta var en ganska ny bil. Oavsett så körde jag säkert o försiktigt men uppkörningsmannen var irriterad över att det gick för långsamt så motorvägen hem räddade mig när vi väl fick stå på lite.

Han godkände mig till slut för att jag påvisade ett säkert beteende och att det inte kommer vara någon fara att släppa ut mig på vägarna. Sen så underlätta det nog att han också gillade motorcyklar :)

Sammanfattningsvis ett billigt körkort:
Läkarundersökning 900
Teorifrågor nätet 180
Teoriprov 325
Foto körkort 80
Uppkörning 800
Tillverkning körkort 150
 
Toppen