• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rubbing

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har läst någonstans att man kan öka en rubbings effektivitet genom att spraya vatten på ytan. Är det någon som känner till detta?
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hej Bennie ! Om den blir effektivare vet jag inte, men den blir framförallt mer lättjobbad och möjligen mer skonsam framförallt i så varmt väder som nu då den nästan torkar bums
Lycka till hälsar
Hasse
 
R

RobbeS

Guest
Rubbing är ju ett kraftigt polermedel för svårt oxiderad lack och lite djupare repor. Varför skulle man vilja minska friktionen med vatten? Det är ju just friktionen som tar bort den oxiderade och repade övre delen av lacken på solida lacker och dito klarlack.
Vatten ökar inte effekten utan minskar friktionen och därmed effekten. Den vinst man kan få är att vattnet tunnar ut polermedlet så att man kan polera längre innan medlet torkar och börjar damma.

Då man maskinpolerar en bil brukar man använda vatten ibland genom en snabb sprayning på polerrondellen om den är ny och torr. I övrigt så är det väl endast vid våtslipning av lack som vatten används.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Att jag ställde frågan beror på att min båt är kraftigt oxiderad & matt. Jag har idag beställt ABRALON-diskar med grovleken 1000-, 2000 & 4000 korn. Med rubbingen & en polermaskin blir jag ju inte klar "i denne kungens regering" så ABRALON är sista utvägen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Autosol brukar vara "undermedlet" på svårt oxiderade plastbåtar, har räddat ett par på det sättet. :)
 
R

RobbeS

Guest
Var snabbt in och googlade. Abralon verkar ju i princip vara våtslip papper och då ska man ha vatten. Spraya på rondellen!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Polerade ca 75 kvadrat husbil med Fast cut, samt vaxade efteråt.
Inget jag gör igen på några år.......:msn_weird:

Nej det är ju inte speciellt roligt men om man vill ha en välvårdad & snygg Hb, båt eller vad det nu är så får man ta sig an detta. Att leja bort jobbet är svindyrt & dom pengarna kan man ha till något roligare. När båten är klar så väntar HB'n på att behandlas men där räcker det nog med tvätt & något polervax.
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Har själv provat många fabrikat utan att vara nöjd men har nu fastnat för Scholl S20s och S30 (se på scholl.de) med kombination med olika hårdhet på svampar och rondelmaskin med låga varv.
Mycket effektivt o ger rent o kladdfritt efterarbete. De flesta andra fabrikaten har så mycket fyllmedel som kladdar ned svampar.
Abrolon ...då ska det vara sista chansen innan jag skulle ta till det.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ja, det är ju en bedömning man får göra. Jag köpte 1-,2 & 4000K infall det behövs men jag börjar prova med 4000 & räcker det så är det bra. Oxidationen är ju som den är så det spelar nog ingen roll vad man använder, det skall ju till avverkning av oxidytan oavsett. Att hålla på timme ut & timme in fipplandes med rubbing som jag har gjort ledsnar man fort på. Allrahelst som rubbingen fastnar i porerna som man har försökt avlägsna.
Scholl S20s och S30 låter intressant, får kolla på detta.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ja, nu har jag provat Abrolon & det är fantastiskt. Dyrt men effektivt. Inget kladd med rubbing eller andra undermedel. Jag började med 4000K & polermaskin, sprayade på vatten polerade & torkade av med våt trasa. Vips hade jag fått en superfin blank yta, bara att vaxa.:)
 
Toppen