• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Router?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag använde en Dovado Tiny som var "fast" monterad i bilen med en förlängningskabel och väggfäste för USB till dongeln. Det var när vi hade mobilt bredband och flyttade dongeln mellan hemmet och bilen. Det var enkelt att dra ut dongeln ur routern hemma och sätta den i routeranslutningen i bilen innan avfärd.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Fast då brukar väl båda ha en mobil som förstås har internetuppkoppling och som går att surfa på upp till 30 GB per månad i EU/EES. Så frågan är om man tjänar på att ha en egen uppkoppling för routern? Bekvämare kanske det kan vara men går det liks snabbt, någon skrev att routern slöar ner uppkopplingen, stämmer det? Blir det lättare att nå en uppkoppling med router ?

En router är bättre alla dar i veckan. Enda nackdelen är att den kostar pengar att köpa och att det blir en pryl till. Det blir klart bättre täckning än en mobil/platta då man ofta kan sätta dit en extern antenn på routern eller bara lägga upp den på taket genom takluckan om det behövs.

Är man sen fler i bilen och alla har eget abonnemang kan det ändå löna sig ekonomiskt med en gemensam uppkoppling på routern om man använder mycket data. Man skaffar då ett tvillingkort till ett av abonnemangen som man vrider på datavolymen på innan resan. Vi brukar dra upp ett av våra abonnemang till 100Gb innan vi åker och drar sen ner det igen när vi är tillbaka i landet. Routern är igång hela tiden med tvillingkortet och inget trassel med någonting.

Varifrån det kommer att en platta är 3 gånger snabbare på att internetdela än vad en router är vet jag inte men det är definitivt inte från verkligheten. Snarare är det tvärtom.
En annan fördel är också att det med en del routrar, t.ex. Dovado, även går att dela på betalWiFi.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
En router har normalt bättre mottagning än mobiler & plattor då antennerna ger högre förstärkning. I områden med sämre eller ingen mottagning kan en router hjälpa, och som någon sa; En router går inte sin väg
Min senaste mobil har en hastighet av ca 120 Mbit/s vilket är 3 ggr hastigheten på mina routrar. Dessutom betydligt enklare med färre simkort!

C02E599E-7458-48A9-8E02-12D3C50EC43F.jpeg
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Må så vara att din senaste mobil är snabbare än dina uppenbart gamla och usla routrar/modem men snälla få det inte att låta som att det gäller generellt. Då kan folk missledas att tro att det har med teknikvalet att göra.

Och visst får man ett extra simkort att "hålla reda på" men det är ju knappast någon större ansträngning. Det sitter ju där det sitter...
Då är det nog en större ansträngning att man måste sitta i knät på varandra hela tiden för att internet skall fungera. Om en vill gå ner till stranden med sin mobil/platta får dom/den andra hänga på eller så får man byta enheter med varandra.

Med ett tvillingkort i en router får man ut det bästa av 2 världar. Man kan surfa oberoende av varandra i närheten av routern och man kan surfa tillsammans genom internetdelning "när man är på stan" också. Allt på samma abonnemang och från samma datapott.:D
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det lages fortsatt både routere og telefoner med 3G med maks datahastighet 34 Mbits. Og hvilken kategori er det på 4G? Foreløpig finnes 6 forskjellige nivåer for telefoner og 9 for routere, høyeste router hastighet er 1Gbits - for telefoner 600 Mbits. Men hvor ofte en kan utnytte topp speed er en helt annen sak :D
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Må så vara att din senaste mobil är snabbare än dina uppenbart gamla och usla routrar/modem men snälla få det inte att låta som att det gäller generellt. Då kan folk missledas att tro att det har med teknikvalet att göra.
Inte så värst gammal och usel, faktiskt bara några månader gammal!
F672AB4F-ABF9-4DE7-B40C-C9B341D234E6.png
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Min senaste mobil har en hastighet av ca 120 Mbit/s vilket är 3 ggr hastigheten på mina routrar. Dessutom betydligt enklare med färre simkort!

Visa bilaga 161627

Detta låter märkligt då din router har stöd för 300 Mbit/s . Oftast har placering och antenn betydligt större vikt än man tror . samt en ruter är gjord för att hantera trafik till flera källor samtidigt medan en telefon är en kompromiss som klarar att göra flera saker. kanske du bara kör halv duplex på routern ?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja något är fel eller så är det inte rättvist uppmätt. Sen är modellen faktiskt 2 år gammal även om den köptes för ett par månader sedan...

Om man använder en telefon eller padda som router/internetdelare och skall jämföra med en riktig router måste man givetvis mäta vilken prestanda man får ut hos klienterna. Alltså mäter man på dom enheter man ansluter till routern eller telefonen för att få tillgång till Internet. Annars blir det väldigt missvisande.
Större skillnader kan det även bli om det är flera som skall dela. Som redan nämnts är ju routern byggd för delning till många.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ser at det er en LTE Cat6 router, samme som de beste mobiltelefonene. Routere finnes opp til Cat 16 - et eksempel er Netgear Nighthawk M1 MR1100 med 1 Gbits download - om teleoperatøren tilbyr LTE aggregation. Dette er i praksis 4 ganger beste hastighet med Cat6.

Men plasseringen av router og telefon har enorm betydning, selv om 4x4 mimo kompenserer noe for dette.

LTE UE Categories | Cat 9 Cat 6 Cat 4 M IoT | Electronics Notes
 
Senast ändrad:

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, håller ni på att stressa ihjäl er,kan ni inte va ute o koola ner i stället för uppkoppling som bara gör er ännu mer stressade, jag har en hållare till mobiler som det står , här är plats för flera ,vi umgås i stället Med vänlig hälsning suned
 
F

F.d. 940

Guest
hej, håller ni på att stressa ihjäl er,kan ni inte va ute o koola ner i stället för uppkoppling som bara gör er ännu mer stressade, jag har en hållare till mobiler som det står , här är plats för flera ,vi umgås i stället Med vänlig hälsning suned

Vaknat på fel sida eller.
 
F

F.d. 22252

Guest
Råkade komma över en G sky usb till wifi dongel som är mycket bättre än mitt inbyggda nätverkskort i min I-7 bestyckade dator och plötsligt vara alla staplar på näten runt mej fulla. Sen står det att max räckvidd 1km!
Max uteffekt 500mW i europa är det tillåtet med 50mW den kommer från USA som har andra bestämmelser. Drönare går ju oftast på wifi och inte lång räckvidd men om man lurar programvaran att man är i usa får man ju max 500mW eftersom det är mjukvarustyrt i programvaran.
Brukar aldrig använda gratis wifi eftersom man oftast inte har full täckning men nu lär det gå.
Original följde det med en skiva som man kunde bota datorn på och få en tillfällig linux installation fanns ett linuxprogram där som kunde hacka näten efter lösenord.
Den drar ju lite extra ström blir lite varm när den går och den går knappast att ansluta till en platta utan övergång från usb stor kontakt och stöds säkert inte av något protokoll men för en bärbar dator är den guld värd.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag kör nån liten vit Huawei-puck som vi fick av Telia som reservlösning/kompensation för ett par år sen när blixten slog ut bredbandet i över två veckor. Har skaffat ett nytt simkort till den.
Har ingen extern antenn eller sånt lyx men har iaf usb-laddning som jag kopplat till solcellsregulatorns usb uttag. Verkar funka ok men inser att den nog kan få problem med uppkoppling ute i periferin.
Men känns rätt lyxigt att androidstereon automatiskt kopplar upp och har internet via den för navigering, spotify osv.

Uppdatering: HUAWEI E5573s tror jag att den heter. Och när jag nu kollar på nätet verkar det faktiskt gå att koppla på extern antenn. Måste kollas upp...
 

Mattias C

FD HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21611
Medlemskap
2022
Råkade komma över en G sky usb till wifi dongel som är mycket bättre än mitt inbyggda nätverkskort i min I-7 bestyckade dator och plötsligt vara alla staplar på näten runt mej fulla. Sen står det att max räckvidd 1km!
Max uteffekt 500mW i europa är det tillåtet med 50mW den kommer från USA som har andra bestämmelser. Drönare går ju oftast på wifi och inte lång räckvidd men om man lurar programvaran att man är i usa får man ju max 500mW eftersom det är mjukvarustyrt i programvaran.
Brukar aldrig använda gratis wifi eftersom man oftast inte har full täckning men nu lär det gå.
Original följde det med en skiva som man kunde bota datorn på och få en tillfällig linux installation fanns ett linuxprogram där som kunde hacka näten efter lösenord.
Den drar ju lite extra ström blir lite varm när den går och den går knappast att ansluta till en platta utan övergång från usb stor kontakt och stöds säkert inte av något protokoll men för en bärbar dator är den guld värd.
Ebay??
 

coor92

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29515
Medlemskap
2024
Jag har en Netgear Nighthawk MR1100 mobil Gigabit LTE hotspot. Har inbyggt batteri och går att koppla in med USB också.
 
Toppen