• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Retar

F

F.d. 12156

Guest
Sv: Retar

Menar du om man skulle bli påkörd bakifrån så får föraren en smäll så han/hon tappar kopplingstrycket och bilen blir ett "herrelöst fordon" och åker iväg utan kontroll .
Då är det ju ett fruntimmer som kör (herrelöst):Dsnart påstår du väl att grisar kan flyga med ...................
 

Bilagor

  • flyingpig.gif
    flyingpig.gif
    4,9 KB · Visningar: 230
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Retar

Så här menar jag:wink:
a) kopplingsvajern kan gå av= tjoff ut i en situation man inte vill.
b) På bilar med hydraulik till kopplingen, samma sak vid ett hastigt läckage!
c) Sedan till det som inte så många tänker på, då menar jag det lilla axiallagret på vevaxeln som får ett enormt tryck på sig när kopplingen är nertryckt.
Tänk så här; för att kopplingen inte skall slira så krävs det ett mycket kraftigt fjäderdon för att hålla kopplingen mot tryckplattan när man kör! När man aktiverar kopplingen så trycker man isär dessa delar med hjälp av Vajer/slavcylinder. Var tar då den motverkande kraften vägen, jo axiellt på veven. Rena vevaxeldöden på vissa bilar med små axiallager. Typ vissa årsmodeller av Mazda, eller mina älskade hundkojor t.ex.
Vanliga vevlager finns det överdimension på så att det kan gå att slipa om, men med axiallager är det värre med! DYRT-. På våra vanligaste husbilschassie vet jag inte hur utsatta dessa lager är men.........vem vet:confused:

Detta faller ju lite under kapitlet värdelöst vetande, men jag RETAR mig på folk som använder kopplingen fel.

Anders i Mjölby som har lite skrivklåda ikväll:eek:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Retar

En får ente ge sej! Ska jag titta efter en röd jänkecab på Nostalgikvällarna i sommar så vi kan spåna lite om livet:wink:
Fast Vadstenaborna kanske inte gästar sin egna eminenta högtisdskväll?

Anders som har ett förflutet i Vadstena:eek:
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Retar

En får ente ge sej! Ska jag titta efter en röd jänkecab på Nostalgikvällarna i sommar så vi kan spåna lite om livet:wink:
Fast Vadstenaborna kanske inte gästar sin egna eminenta högtisdskväll?

Anders som har ett förflutet i Vadstena:eek:


Jag är där nästan varje nostalagi kväll förstår inte aTT DU MISSAT DEN LILLA RÖDA ......:wink:
 
F

F.d. 10180

Guest
Sv: Retar

Hei!
Det som irriterer mest er bilister som ikke bruker blinklys, eller de som setter på blinklyset akkurat i det de svinger. Det som gleder oss er alle de hyggelige svenske bilistene som hilser og takker når vi slipper dem forbi. Neste helg tar vi veien til Åmål og da opplever vi nok både det ene og det andre.
God helg til alle husbil venner.
Solveig og Svein Harald
Hej! Kolla vilket bilmärke som inte blinkar (DESSA MÄRKEN MED RÄTT ATT INTE BEHÖVA BLINKA)
636 Olof
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Retar

Hej

Utflykt Transporterade mig bilburen från Gränna till Lidingö i Torsdags,synpunkter och kommentarer jag har efter resan.
Så här gjorde jag eftersom jag skulle köra motorväg min fart skulle då inte störa någon, letade upp en trailerdragare som konstant kunde hålla 90 km la mig ca. 700-800 meter efter satte farthållare och korkade upp colan o satte på go musik:D.
Resan flöt på det svichade på utsidan Bmw, Audi, Volvo mm.mm (även två husbilar trevligt eftersom jag nyttjar en sådan sommartid) på hela sträckan fram till Södertälje blev jag inte omkörd av någon långtradare och ej heller kom ikapp någon.
Nu kommer synpunkterna varför måste nästan samtliga som kör om ligga på mittlinjen med ett avstånd på 30 cm + till mitt fordon :confused: och varför måste 8 av 10 vrida in som en gocart en halvmeter framför min front och varför måste den muskulösa bilen komma i 150 km och när han ser att en omkörning pågår inte släppa gasen utan tvärnita i sista sekund och lägga sig två meter efter och blinka med helljuset (jag vet att det kan vara en brådskande transport till lassarettet men då skall varningsblinkersen vara på). Och varför använder några av oss inte backspegeln så ambulansen får ligga bakom i 90 km när du lugn kör om med mobilen i örat (det var faktiskt så):mad:
Varför måste dom flesta ligga för nära varandra så dom måste bromsa på en MOTORVÄG:confused:.

Det snöade och var slaskigt drygt 90 var en fart som passade efter väglaget, varför blev jag omkörd av bilar som höll drygt 130 +++:confused:. Någon hade visst snurrat runt utanför Lindköping hörde jag på radion när jag närmade mig Stockholm, resultatet såg jag på hemvägen, räcket var demolerat:mad:
jag mötte många bilar enögda eller med släckt belysning.
Summering: om vi alla håller drar ner på hastigheten ( jag kunde givetvis hållt 150 km och vunnit några minuter eller kört ihjäl mig ,valet är ju inte svårt för en normaltänkande människa på vår planet) Man vinner på att köra mjukt, ekonomiskt och komfortabelt.
Rallykörning, odugligt skapar bara en massa situationer (olyckor mm)
Hålla avstånd nog det mest viktiga av alltihop tror jag (man hinner reagera);)
Sist men inste minst nästan samtliga trafikanter i jönköping borde åka upp till Stockholm och lära sig hur man sammarbetar i trafiken blixtlås, högerregel, släppa fram mm.mm
Jag från bonnviscan fick inte ett enda finger eller eller blev trängd nää här vinkade man fram varandra, att dom sen parkerar som krattor är ju en annan sak:D

Nu är jag ingen gubbe i Hatt eller keps:mad: utan gillar både att köra fort, gillar muskelbilar
terrängkörning mm. mm:D
Detta är mitt längsta inlägg hitills:music-icon:

Mvh Gurra den lugne:D
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Retar

Glömde en sak.
Förlitade mig på Gps-n senaste kartan, damen sa kör in i rondellen ta andra avfarten höger:confused::confused: där stod två cementsuggor gurra fortsatte till nästa sedan var det kört,:swoon: men skit samma det blev som det blev jag fick ju mig en gajdning i centrala Stockholm med biltullar, vägbyggen mm. mm Kom fram till mitt möte. eftersom jag var ute i god tid höjdes aldrig blodtrycket. då kom det fram en sak till var ute i god tid planera inte efter GPS-n åker du långt lägg på en timma så är läget under kontroll

Lugnet själv:D
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Retar

Greven vi kan la säga under Gränna Å över Vadstena med modifikation:D


Trodde mitt inlägg skulle komenteras mera så långt som det var o viktiga saker i trafiken:swoon:

Gurra
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Retar

Greven vi kan la säga under Gränna Å över Vadstena med modifikation:D


Trodde mitt inlägg skulle komenteras mera så långt som det var o viktiga saker i trafiken:swoon:

Gurra


Och det trodde du ...Man kan ju nästan säga att du är naiv ....:D
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Retar

Bara en detalj Gurra.
Varningsblinkern får inte användas när bilen rullar. Bara när den står still.
Och det är en sak som retat mig, när dom bogserar och har på varningsblinkern.
Man ser ju inte när dom ska svänga.
Calle
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Retar

Bonath
Varningsblinkersen har tappat sin betydelse. Tanken från början var vad jag minns att den skulle användas när fordonet stod trafikfarligt, inte när man stannar och besöker minuten eller dylikt, används i tid o otid.
Vad gäller bogsering med varningsblinkers är det självtänkande ( använder eget förnuft)
ser jag varningsblinkers undrar man ju vad nu då och saktar ner rekar läget och kör därefter. Är det då en bil under bogsering begriper då jag att den kan svänga och anpassar farten därefter finns där ingen avfart till vänster är det väll rätt lugnt meddelar mig med ljusblink är bered och passerar.
bogsering får ju inte gå fortare än 30 km.
Som jag skrivit innan här på sidan Lagar är till för att följa men det är inte förbjudet att använda huvudet.

Gurra
 
Toppen