• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Retar

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Retar

Någon gång på 1980-talet åkte min samba och jag i en Volvo till Tyskland på nyårsafton för att fira nyår hos tyska bekanta i Herne som ligger i Rhur-området. Vi räknade med att komma fram i god tid innan festen skulle börja, men när vi hade ungefär 10 mil kvar så började långsamt strålkastarljuset bli sämre och sämre så vi körde av från motorvägen för att försöka nå en bensinstation. Snart var ljuset nästan helt borta och plötsligt dog motorn.

Vi stod någonstans i ödemarken, kolmörkt runtomkring förutom ett litet lampljus en bit ifrån vägen. Vi knallade mot ljuset. Det kom från ett hus, vi knackade på och förklarade vår situation för honom som öppnade för oss. Åhå, sade han, Ich bin der Volvovertreter i den här delstaten, jag skall hjälpa er. Han stoppade in ett fräscht batteri i våran bil och så körde vi till hans stora flotta verkstad som låg inte så långt därifrån. Han tände upp i lokalerna och så satte han igång med att byta generatorn mot en utbytesgenerator.

Det tog några timmar innan han var klar. Han satt mest på kontoret numera och var lite ringrostig när det gällde att meka med motorer, förklarade han men till slut var det klart. Vi tackade, betalade och for iväg och kom faktiskt fram ett par timmar före tolvslaget. Snacka om hygglig människa, ställa upp så för oss en nyårsaftonskväll! Det tyckte jag var ”gediget” och vlken enastående tur att vi just träffade på den lokale volvorepresentanten, en snubbe som älskade Volvo, Sverige och alla svenskar som körde Volvo!

Ibland har man tur!

Jappe
 
Senast ändrad:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Retar

Hej Jappe
Ofta när generatorn lägger av så är det kolen som är slut. Ibland går det att "laga" genom att knacka på (eller egentligen slå ganska hårt) på generatorn med en hammare, slägga, yxa eller annat tillgängligt tillhygge. Då skakar kolen fram, så dom fungerar ett tag till.
Calle
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Retar

Säger du det, Calle! Det är så dags nu! Så jag blev lurad den gången kanske, för billigt var det inte. Det var ett bra nyårskalas i alla fall. Tyskarna sköt sina raketer horisontellt, vilket förhöjde effekten rejält, tyckte dom.

Jappe
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Retar

Jo Jappe.
Hade du frågat då, så, Den reparationen brukar inte hålla så länge, så antagligen hade du inte kommit hem i alla fall. Men du hade nog kommit fram.
Calle
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Retar

Cyklister i Linköping, det är nåt att reta sig på... Ujujuj... Att inte fler blir ihjälkörda.

De skiter fullständigt i alla trafikregler, cyklar på trottoarer, mot rödljus och stopplikt, utan lyse. Om det nu ska vara nyttigt att cykla, varför ska man då ha hjälm... De flesta behöver dessutom ingen eftersom de verkar ha kraftigare doningar som kan ta emot om det behövs... Genom att cykla smiter de dessutom från att betala väg- och fordonsskatt.

Positivt är dock att när det är blaskigt (det folk här nere av någon oförklarlig anledning kallar vinter och "snö") då lämnar de cykeln hemma och tar bilen istället. På så sätt bidrar de på ett positivt sätt till statens inkomster och sina medtrafikanters blodtryckssänkning... Friskvård mao.

//Roger
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Retar

Det är inte bara i Linköping. Runt Kungsbacka finns det många cyklister, och dom ska tydligen alltid träna klungkörning. Där kommer dom 20 st och tar upp hela vägen som dom antagligen tror är avlyst, för dom varken ser, hör eller flyttar på sig. Hjälmen däremot är nog bra, men den ska ju sitta på jämt, så fort man lämnar krypstadiet. Varje år dör det c:a 1200 människor i Sverige i fallskador. Jämför det med knappt 500 i trafiken. De flesta fallskador blir när någon trillar omkull och slår i huvet.
En allmän hjälmlag hade gjort större nytta än bilbälteslagen.

Calle (Som tillhör den generation "vars hjärnor kommer att rinna ut genom öronen" tack vare vår ovilja att använda cykelhjälm.)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Retar

Håll i dig Bengan svaret är :::::
Enkelt ....Om du bara flyttar dig ibland och släpper förbi folk vid några parkeringar ;)så löser det sig kanon och folk kommer tycka att den killen vet vad han gör:rolleyes:
Men du kanske är för stolt för att släppa folk förbi eftersom du minsann också har betalt skatt ...........:)men kör du mitt ivägen och skiter i att flytta dig så skulle jag tänka mig en 50 stycken eller nåt
va sa du nudå Bengan .........



Ser jag att det är du som kommer så saktar jag in för att sedan gasa på när du kör om sen håller jag mej så nära mittlinjen som möjligt ;) :) ....
 
F

F.d. 52975

Guest
Sv: Retar

Hajj.
En sak som retar mig, det är att många bilister inte håller hastighetsbegränsningarna på 2+1 vägar.
Ofta händer det att dom, naturligtvis inte jag:), kör i 100-110 där det är 2 filer för att sedan sakta ner till 80 där det är 1(en) fil. Undrar om dom tror att det är för smalt och att dom inte får plats. Bildar en väldig massa köer och irritation vilket medför många hårda inbromsningar och farliga omkörningar. Upplever detta varje dag till/från jobbet.
Ha D gott
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Retar

Hej Per o Pia,nu skall jag göra som Greven,retas de e ju ditt fel ju du skall ju ligga först ju. Med en retsam hälsn. Olle.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Retar

Nu kom jag på en sak till, retar mig på dom som stannat på p-ficka med heljuset + ett gäng extraljus på och står och pi--ar i diket:swoon:

Gurra
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Retar

Nu kom jag på en sak till, retar mig på dom som stannat på p-ficka med heljuset + ett gäng extraljus på och står och pi--ar i diket:swoon:

Gurra
Har man bråttom så har man......
4.gif

Calle
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Retar

Hajj.
En sak som retar mig, det är att många bilister inte håller hastighetsbegränsningarna på 2+1 vägar.
Ofta händer det att dom, naturligtvis inte jag:), kör i 100-110 där det är 2 filer för att sedan sakta ner till 80 där det är 1(en) fil. Undrar om dom tror att det är för smalt och att dom inte får plats. Bildar en väldig massa köer och irritation vilket medför många hårda inbromsningar och farliga omkörningar. Upplever detta varje dag till/från jobbet.
Ha D gott



Samma sak dom som tror man inte får köra i 90 på 90 väg speciellt där det är fartkameror utan sänker farten till 70 just då .

VV/Transportrådet kunde ju ha en skylt med gällande hastighet framför och en skylt med "din fart" som det fanns förr på vissa ställen .
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Retar

På tal om reta..."Tomma lador behöver inget tak" hörde jag för flera år sen..Efter det så cyklar jag med hjälm!!!
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Retar

Nåt jag inte riktigt förstår och retar mig på så är det tack knappen,är det så här den ska andvändas :bock:jag är överlycklig över vad du sagt eller:applaus:du är så duktig så och i så fall vad vill vi ha sagt med tackknappen........

om den hette (instämmer med talaren) så skulle ja förstå funktionen...............:sleep:

om jag fick välja så skulle det finns en jag håller med dig knapp :applaus:
en nej jag har en annan åsikt knapp :blabla:
eller en klapp på axeln knapp när folk behöver tröstas eller gjort nåt dom tycker är bra:bock:

vad tycker ni flickor och pojkar vad ska vi ha den till ....mer än att kissa .....Givetvis räknar jag med ett par syrliga kommentarer gör mig inte besviken ............
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Retar

Samma sak dom som tror man inte får köra i 90 på 90 väg speciellt där det är fartkameror utan sänker farten till 70 just då .

VV/Transportrådet kunde ju ha en skylt med gällande hastighet framför och en skylt med "din fart" som det fanns förr på vissa ställen .
:bock::bock::bock::bock::bock::bock::bock:nu är du avig:D
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Retar

Sedan retar jag på folk som står stilla med kopplingen nedtryckt! Alltså typ vid rödljus och liknande!

Varför undrar ni?
Tänk på på varför jag retar mig på det och svara här under;)

Anders som är lite klurig idag!!!![/quote]

Jag lyfter min fråga lite! Det kanske inte var någon som såg den!
Rätt så viktig faktiskt, fast inte många tänker på det:confused:

Anders igen
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Retar

Menar du om man skulle bli påkörd bakifrån så får föraren en smäll så han/hon tappar kopplingstrycket och bilen blir ett "herrelöst fordon" och åker iväg utan kontroll .
 
Toppen