• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Retar

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Retar

Ja, det är ju det som är problemet! Dessa grejor borde åkt tåg i stället!

:D:D:D

Jappe
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Retar

Hm Jappe jag tänkte inte på miljön du har rätt, men ratta en redi bil det är grejjer det.
Vart barkar världen hän, snart får man väll inte ens lyssna på en V8 utan endast höra elmotorns vinande:mad:


Gurra
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Retar

Hm Jappe jag tänkte inte på miljön du har rätt, men ratta en redi bil det är grejjer det.
Vart barkar världen hän, snart får man väll inte ens lyssna på en V8 utan endast höra elmotorns vinande:mad:


Gurra


Kan de va så elaka ?????????:confused:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Retar

Det kan gå fort med övergången till elmotorer i bilarna. Nya effektiva batterier är redan ute på marknaden. Undrar om det blir svårt och dyrt att byta ut fossilmotorerna i husbilarna till elmotorer. Jag tror jag skulle uppskatta att färdas tyst och fint bland fordon som inte bullrar och ryker, så jag ser framtiden an med tillförsikt. Detta kan väl reta någon!

Jappe
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Retar

Jappe man är ju uppvuxen med bilen som innehöll en redi V8, dä var ju så man raggade upp sin kvinna på den goa tiden. :D
Elmotor det är ju som att åka hiss :mad:

Gurra
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Retar

Jappe. Tror du att vi kan få dispens på överlast, jag menar för batterierna skull.Olle.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Retar

Jag tror inte att det ska behöva bli ett olösligt problem med vikten. En dieselmotor med alla tillbehör + innehållet i tanken väger ju en hel del också. Betänk att det fanns fungerade elbilar för över 100 år sedan, i slutet av 1800-talet. Billig olja stoppade den utvecklingen.

Det händer mycket på batterifronten nu, bland annat med nanoteknik och snart "smäller det"! Var beredda, planera inför motorbytet. Se till att ha en rejäl buffert, så ni klarar det. Jag tror inte det behöver bli så dyrt, egentligen och förhoppningsvis blir milkostnaden betydligt lägre än nu!

:confused::wink::D

Jappe
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Retar

jag utvecklar tråden lite, vad har du upplevt, nästan krockat, kört berusad (presskibrerat), tappat hjulet, ljuset försvann i mörkret mm. mm :D


Gurra
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Retar

Men du Jappe. Då måste det ju finnas möjligheter att höja "skaaaatten Olle.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Retar

När elbilarna kommit därhän att man kan åka 60 mil, stanna i 5 minuter för att tanka och sen åka 60 mil igen, då börjar elbilen bli ett alternativ.
Calle
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Retar

Det finns bilar idag (prototyper) som klarar 30 mil och sedan kan "tankas" på 10 min. Det duger för mig!

Jappe
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Retar

Greven :

Tänk dej om man en helg skulle köra en "vättern runt" med husbilen och njuta av den fina naturen mellan Jönköping och Motala och då vill man ju inte stolleköra med husbilen utan njuta av den fina vägen och utsikten .

Hur många bilister hinner man reta upp på den färden och som köra bakom och svär att det är en gubbe med hatt .... ;) :) ....
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Retar

Greven :

Tänk dej om man en helg skulle köra en "vättern runt" med husbilen och njuta av den fina naturen mellan Jönköping och Motala och då vill man ju inte stolleköra med husbilen utan njuta av den fina vägen och utsikten .

Hur många bilister hinner man reta upp på den färden och som köra bakom och svär att det är en gubbe med hatt .... ;) :) ....

Håll i dig Bengan svaret är :::::
Enkelt ....Om du bara flyttar dig ibland och släpper förbi folk vid några parkeringar ;)så löser det sig kanon och folk kommer tycka att den killen vet vad han gör:rolleyes:
Men du kanske är för stolt för att släppa folk förbi eftersom du minsann också har betalt skatt ...........:)men kör du mitt ivägen och skiter i att flytta dig så skulle jag tänka mig en 50 stycken eller nåt
va sa du nudå Bengan .........
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Retar

Greven :

Tänk dej om man en helg skulle köra en "vättern runt" med husbilen och njuta av den fina naturen mellan Jönköping och Motala och då vill man ju inte stolleköra med husbilen utan njuta av den fina vägen och utsikten .

Hur många bilister hinner man reta upp på den färden och som köra bakom och svär att det är en gubbe med hatt .... ;) :) ....

Och tänk när dom kommer om och upptäcker att det är sant :)
Calle
(Foto: JanneEkan)
Ps. När det gäller foton med mig själv som motiv, är det jag som avgör vad som är lyteskomik.
Calle
 

Bilagor

  • 0810_hbk_maskerad_069.jpg
    0810_hbk_maskerad_069.jpg
    195,8 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Retar

"jag utvecklar tråden lite, vad har du upplevt, nästan krockat, kört berusad (presskibrerat), tappat hjulet, ljuset försvann i mörkret mm. mm"
Gurra

Jag hade en "intressant" upplevelse en gång för länge sedan, när motorhuvslåset plötsligt släppte på min Peugeot 404 i hög fart på en motorväg. En hisklig skräll blev det när huven lade sig över hela vindrutan och böjde sig över taket. Sinnesnärvaro hade jag på den tiden, såtillvida att jag snabbt vevade ner dörrutan och stack ut huvudet för att överhuvudtaget se någonting. Jag tog mig in på första bästa P-plats, knycklade tillbaka huven, band fast den med en tamp som jag hade i bilen och åkte hem.

Jappe
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Retar

Fortsätter på samma "utveckling" - i tidernas begynnelse (nån gång runt år 1970-1971 körde jag med min far som framsätespassagerare mellan Slöinge och Getinge på gamla E6 när vi mötte en lastbil som kastade upp en knytnävsstor sten. Den tog mitt i vindrutan mellan mitt och farsans huvud - passerade och slog i bakrutan och landade på hatthyllan. Den tidens vindrutor blev mjölkvita vid skada förutom det knytnävsstora hålet i mitten - "blind" i ca 90 km på E6...

Så småningom (efter typ 0,3 sek) kom jag på att slå knytnäven genom det som återstod av framrutan och fick upp ett hål så att jag kunde se ut hjälpligt. Blev tvungen att stanna en stund tills knäna slutat skaka.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen