• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Retar

F

F.d. 3088

Guest
Lite Fredagspyssel mellan de alvarliga inläggen:D

Vad retar du dig mest på i trafiken :confused: felmonterade lampor i strålkastare, avstånd mellan bilar, dålig asfallt, fingerpekning mm. mm. mm

Och vad gläder dig mest i trafiken

Gurra
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Retar

Det som retar mig allra mest är när vissa bilister utsätter andra för livsfara, och dessutom inte tjänar något på det. Exempel:
Jag kör i ca 70-80 km på 70-väg, det är bra väglag och dagsljus. jag håller ca 80km när det inte finns bebyggelse, gångvägar, utfarter, barn eller risk för att djur kan korsa vägen. Jag sänker hastigheten när dessa kriterier finns i närheten.
Men trots att jag kör samma tillåtna hastighet eller lite fortare, så finns det vissa personer som inte kan tänka sig att köra bakom någon annan. De gör då en livsfarlig omkörning och kastar sig in tätt framför mig för att inte krocka med mötande trafik. Sen fortsätter de att göra likadant med framförvarande bilar. När jag sedan kommer in till stan, till de första trafikljusen, gissa vem som står där framför mig då, jo just den idioten som utsatte sig själv och andra för livsfara innan. Och hur mycket fortare fram kom han än mig??? En minut kanske!!!
Hur dum får man bli...jag tycker att dessa personer skulle fråntas sitt körkort på plats och ställe.
Sen blir jag glad över medtrafikanter som visar hänsyn och släpper fram vid filbyte t.ex. Dessa brukar jag försöka "tacka" genom lite blinkningar med riktningsvisarrna, två blink åt höger o två åt vänster.
Jag blir också glad när andra trafikanter stannar och släpper fram mig vid cykelöverfart när jag cyklar (trots att de inte alltid är skyldiga att göra detta). Då brukar jag vinka ett glatt "tack" till dom!

Annette
 
M

Majja

Guest
Sv: Retar

Provar igen!
Håller fullständigt med dig Anette. Finns många fler situationer som skulle rendera en körkortsindragning. Om alla skulle tänja på regler och förordningar åt det possitiva och lagliga hållet skulle alla må och klara sig bättre i trafiken.

Ha en bra trafikdag

Majja
 
F

F.d. 25107

Guest
Sv: Retar

Fordon utan blinkers samt filbyten där så är tillåtet.
Rolle:mad:
 
Senast redigerad av en moderator:

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Retar

Retar mig på alla som envisas ligga i vänsterfilen trotts att de kör långsammare än övrig trafik, sen visar det sig till slut att de ska svänga till höger.:mad:

Det som gör mig glad är alla som har exra tillbehöret blinkers monterat i bilen, och som dessutom har tagit reda på hur man ska använda den.:D

Hi.Life
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Retar

Om jag retar upp mig så far jag ju bara jag illa av det. Men visst händer det. Blev en gång mellan Örebro och Västerås, motorväg, omkörd av två bilar samtidigt. En i omkörningsfil och en i vägrenen, då blev jag för-----d och rädd. Irriterande med alla bilar utan fungerande signalsystem, blinker.
Glad blir jag när jag möter träffar andra husbilägare som vinkar och har tid för en pratstund vid vägkanten. Vänliga personer som ger hjälp att hitta rätt gör mig också glad.



Stavfel
 
Senast ändrad:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Retar

Man brukade (brukar) säga.:
Trafiken speglar samhället.
Är det därför vi upplever en djup kris?

Om inte ,då är det illa, för då är det inget som övergår raskt.

mvh
Fincan
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Retar

Efter att ha kört många år i Stockholm så har jag lärt mig att inte låta mig påverkas av andras dumheter. Tänker för det mesta på att bara gilla läget och att jag kan inte kan påverka hur andra bilister kör.
Men visst ser jag många tokigheter och undrar ofta hur en del bilister tänker. Vill egentligen inte peka ut någon särskild grupp, men ibland undrar jag om inte t.ex. vissa yrkesförare i personbilar borde gå en särskild kurs i trafikvett.
V-backen ;)
 

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: Retar

Såg ni inte programmet Sveriges värsta bilförare igår?
Tänk och möta någon av dem!!!
Värst är folk som ska ligga så långt till höger eller vänster, och sedan svänga åt andra hållet.
Trevligast är när någon tackar som man alltid gör i Norrland(i alla fall när jag är där!), dvs blinkar precis som Annette säger, med en dubbel åt varje håll, vare sig det gäller en omkörning eller för visad hänsyn.
MER SÅNT I TRAFIKEN, och ni alla föräldrar som övningskör med era ungdomar, lär de för jösse namn att använda blinkersen och inte mobilen när de kör!
Ha det bra i fredagsmörkret,
Anette
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Retar

Förutom allt övrigt som redan nämnts retar jag mig på placeringen. Skall det vara så svårt att t.e.x hålla till höger om man skall svänga höger istället för att stå med rumpan ut och blockera övrig trafik.

:confused:
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Retar

Det som retar mig allra mest är när vissa bilister utsätter andra för livsfara, och dessutom inte tjänar något på det. Exempel:
Jag kör i ca 70-80 km på 70-väg, det är bra väglag och dagsljus. jag håller ca 80km när det inte finns bebyggelse, gångvägar, utfarter, barn eller risk för att djur kan korsa vägen. Jag sänker hastigheten när dessa kriterier finns i närheten.
Men trots att jag kör samma tillåtna hastighet eller lite fortare, så finns det vissa personer som inte kan tänka sig att köra bakom någon annan. De gör då en livsfarlig omkörning och kastar sig in tätt framför mig för att inte krocka med mötande trafik. Sen fortsätter de att göra likadant med framförvarande bilar. När jag sedan kommer in till stan, till de första trafikljusen, gissa vem som står där framför mig då, jo just den idioten som utsatte sig själv och andra för livsfara innan. Och hur mycket fortare fram kom han än mig??? En minut kanske!!!
Hur dum får man bli...jag tycker att dessa personer skulle fråntas sitt körkort på plats och ställe.
Sen blir jag glad över medtrafikanter som visar hänsyn och släpper fram vid filbyte t.ex. Dessa brukar jag försöka "tacka" genom lite blinkningar med riktningsvisarrna, två blink åt höger o två åt vänster.
Jag blir också glad när andra trafikanter stannar och släpper fram mig vid cykelöverfart när jag cyklar (trots att de inte alltid är skyldiga att göra detta). Då brukar jag vinka ett glatt "tack" till dom!

Annette

Jag kunde inte sagt det bättre själv. Instämmer till fullo.

/Per
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Retar

Hej fri på hjul fattar inte vad du menar rumpan ut
Senario Om du ex. skall svänga höger och den väg du befinner dig på är bredare än den väg du skall svänga in på, håller du ut till till vänster så långt det går (mittlinjen)
Varför jo om du ligger nära högerkantenn får du större svängradie när du kommer ut på den smala vägen och inkräktar på motsatt körbana (lite svårt att förklara ):swoon:

Gurra
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Retar

Defenetivt personer som står och pratar vid övergångs ställen utan att ha en tanke på att gå över. fruktansvärt irriterande:mad:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Retar

Lite fel kanske men!!

trycka på knappen vid övergångsstället när det inga bilar finns i närheten och sedan gå direkt över, när personen har försvunnit tänds rödljuset för bilisterna varvid bilkö bildas :mad:
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Retar

Tyvärr folk i den småstad där jag bor Linköping som inte kommer iväg vid grönt utan tittar om det verkligen är sant att det grönt. Och uppe på det har dom mage att lägga i handbromsen vilket man ser när dom lossar den, har aldrig sett detta påfund i någon stad förut. Undrar hur stans bilskollärare fungerar..........
Givetvis tagit körkort i annan stad utan dessa läromästare.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Retar

Hmm
Det blir mest det man retar sig på man kommer ihåg,:cool: det som var bra är lätt å glömma.
Jo kom på en sak när man vinkar eller blinkar till varandra efter någon händelse där man hjälpt varandra ex. omkörning eller släptt fram någon det är bra.:D

Gurra
 
F

F.d. 8470

Guest
Sv: Retar

Hei!
Det som irriterer mest er bilister som ikke bruker blinklys, eller de som setter på blinklyset akkurat i det de svinger. Det som gleder oss er alle de hyggelige svenske bilistene som hilser og takker når vi slipper dem forbi. Neste helg tar vi veien til Åmål og da opplever vi nok både det ene og det andre.
God helg til alle husbil venner.
Solveig og Svein Harald
 
Toppen