• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reservhjul

classe273

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Råkade ut för punktering med åtföljande däcksexplosion. Ingen trevlig upplevelse eftersom det skedde på en hårt trafikerad väg utan vägrenar.
Efter kontakt och hjälp av vägassistans fick jag köpa ett reservhjul som gjorde att jag efter 3 timmar kunde fara vidare.
Jag skulle nu vilja ha detta reservhjul med mig i fortsättningen och vill gärna ha tips hur man kan montera detta under bilen.
Har sett att Al-Ko har en hållare men jag tror inte mitt chassi är ett Al-Ko (Bürstner Nexo T720), men det går kanske att montera ändå? Någon som har erfarenhet?
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Hej, har råkat ut för 3 punka på 8 år och en var explosion. Varför inte ha reservdäcket i garaget! Då är det rent och lätt att ta ut samt lämpligt till när man kollar lufttrycket i det några gånger per år. Sen känns det jäkligt bra att ha en reserv lätt tillgängligt när det behövs. Finns flera trådar om detta, så en del tycker inte alls som jag, men jag kör så.
Mvh
Matti
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Du kan t.ex läsa tråden ”enkel reservhjulshållare under bilen”.

Det finns även ett tillbehör till Al-Ko reservhjulshållare som gör att det går att montera t.ex på ett Fiatchassi.

Hälsar Kjell
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Råkade i somras ut för en första punktering, på 15 år, kan jag konstatera att det bästa var att ha ett riktigt reservhjul hängande under bilen, med Falk:s assistans skiftades däcket mycket snabbt, på frågan hos gummiverkstaden vad är vanligaste orsaken till punktering blev svaret 90% är någon form av skruv/spik i däcket, nytt eller gammalt däck har ingen betydelse.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Är det ingen som kör utan reservhjul, domkraft o verktyg - allt för att spara vikt. Då får man utnyttja Vägassistans gratis och tar inga risker.

Med en sådan lösning blir man bara transporterad till en verkstad där man i värsta fall kan få vänta i flera dagar på att de skall få fram rätt däck. Vägassistansen gör inget annat än att ringa en bärgare och på bärgningen är det även normalt sett en självrisk av varierande storlek
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Vägassistansen gör inget annat än att ringa en bärgare och på bärgningen är det även normalt sett en självrisk av varierande storlek[/QUOTE]
Varför man använder en assistansförsäkring är bl.a. ingen självrisk utgår, normal självrisk på husbilsförsäkring vid bärgning är ca 1500-2500 Kr,
Motsvarar 3-5 år ass. försäkring
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Har man reservhjul med sig så byter vägassistansen det på plats. Betr. förvaringen får det i mitt fall bli i lastutrymmet under ena långsängen. Hjulet tar ju en hel del av utrymmet, men det är ju en prioriteringsfråga...
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag har just fått svar från Al-Ko att det inte går att montera reservhjulshållare under min Bürstner Nexxo T720! Bakdelen är för låg tyvärr...

Har du kollat om du har ett fäste för Fiats reservhjulshållare under bilen? Kolla bilderna i den tråd jag refererade till i tidigare inlägg.

Hälsar Kjell
 

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
Jo, lämnar domkraft mm hemma. Det väger en del som kan användas till annat. Har haft två punkteringar på de 42 år jag haft bil. Förslaget att bara ha ett däck med känns dock lockande.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Vi har inget reservhjul och ingen domkraft. Har haft två pyspunkor som klarats med den kompressor vi har med. Har inte haft i däckspray. Hade en rejäl punka i somras på en söndag! Bärgaren tog oss till en däcksverkstad och på tisdag morgon hade vi nytt däck. Bärgningen ingår i vår caravanförsäkring. Har inga planer på att ha reservdäck.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Vi har åkt med och utan reservdäck samt haft en punka med en bult från en el-ferist i Nord Norge vid Ryska gränsen. I år ska vi testa att färdas med ett reservdäck utan fälg (en viktbesparing på ca 8-10 kg). Det borde vara lättare att kränga på ett likadant däck än att vänta i flera dagar på ett nytt.

Ta med ett par järnrör också det underlättar bytet.
 
Toppen