• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reservhjul livslängd

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Michelin rekommenderar att man ska byta ut däck med tioårsintervall, oavsett om det är helt oanvänt. Har ett Michelin camping däck från 06/07 under bilen som inte rullat en meter. Kan inte se några torrsprickor eller skador (ska ta ner det för säkerhets skull och ta en ordentlig titt) men jag lutar åt att ändå ha kvar detta däck som just reservdäck ett tag till. Är det nån som använt ett äldre reservdäck och råkat ut för bekymmer pga ålderssträcket?

Jag hade en Fiat Uno för några år sen där jag monterade på reservhjulet som var oanvänt men från -79, det fick efter några mil en gigantisk bubbla på däcksidan som sen small sönder när jag stod på macken. Lät som ett gevärsskott... Men nu var ju det däcket gammalt som satan.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Är det värt att chansa när man kan få ett nytt däck under tusenlapp, vilket blir mindre än 100:-/år? Ett annat sätt som jag gjorde en gång i tiden med PB är att använda reservdäcket vid däckskifte vinter sommar...
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Nja lite mer än så om man vill ha ett michelin, continental eller pirelli med cp-märkning i 215/70 15" Men jag förstår hur du menar, en del av mig överväger det
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Visade sig att däcket var lite äldre än bilen - tillverkat 05, och även hade lite torrsprickor i slitbanan.

Blev därför att jag beställde ett Michelin Agilis Camping (som nu för övrigt är uppdaterad med bättre rullmotstånd - C istället för E som det varit tidigare) Tog loss reservhjulet under bilen, vilket gick förvånansvärt enkelt, tog mig inte mer än en halvminut - bra att veta om man ska byta själv nån gång...

Fälgen såg lite risig ut, så den har jag nu våtslipat och lackat om. Sen ska bara däcket jag beställt läggas på, sen tillbaka med hjulet. Ska passa på att underhållssmörja gängorna som håller upphängningen med lite kopparpasta eller alupasta - nån som vet vilket som är att föredra?
 
Toppen