• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reparation Fuktskada

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Hej Allesammans,

Så har det hänt, upptäckte en fuktskada i alkoven på min husbil (en 2007:a) i början av säsongen, nu har jag påbörjat renovering.

Varför göra det själv ? Jo tanken var ju att sälja bilen förra säsongen för att köpa en nyare/större modell, men av olika skäl blev det inte så. Nu, är måste skadan reperareras, prisförslag jag fått varierar mellan 30-60000:- vilket jag inte har råd med helt enkelt, inte på en husbil jag inte vill/kan ha kvar.

Så det är fram med sågen och göra det själv.
Tänkte med denna tråd få lite tips och kanske även inspirera andra (om jag nu lyckas dvs. )

Nedan kommer några bilder på hur skadan ser ut, (utvändigt är det tätat återstår att se hur det ser ut under allting)

Jag har hittills monterat ner sängen och sargen runt den och hittade då att det är mögel och fuktskada även på vänster sida (vilket jag inte hade märkt tidigare)
Se bilder.
Nu hoppas jag på det bästa och att jag lyckas!
 

Bilagor

  • 13453DAB-3DED-4CBB-A82A-EF7EC3C75AF0.jpeg
    13453DAB-3DED-4CBB-A82A-EF7EC3C75AF0.jpeg
    660 KB · Visningar: 326
  • F0678196-A78B-4547-AE5F-D02C4E6CDBFE.jpeg
    F0678196-A78B-4547-AE5F-D02C4E6CDBFE.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 314
  • E1B32D7C-EB4C-47DD-8ACC-7BFC125C203E.jpeg
    E1B32D7C-EB4C-47DD-8ACC-7BFC125C203E.jpeg
    1,5 MB · Visningar: 298
  • 69E300C7-B13A-4EFB-B690-74EAEB6BCFE0.jpeg
    69E300C7-B13A-4EFB-B690-74EAEB6BCFE0.jpeg
    798,8 KB · Visningar: 299
  • A2A4BDBB-D7D6-47A3-B908-AF17ABE1B76C.jpeg
    A2A4BDBB-D7D6-47A3-B908-AF17ABE1B76C.jpeg
    1,5 MB · Visningar: 300
  • FC1D978F-8E56-4ED0-B04D-B2E4FDDADA46.jpeg
    FC1D978F-8E56-4ED0-B04D-B2E4FDDADA46.jpeg
    842,2 KB · Visningar: 317

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Reparation Fuktskada

Skivan (som är fuktskadad) som är närmast ”botten” på bilderna sitter emot plasten på utsidan, den verkar inte vara skruvad, kan de vara så dumma så de har limmat den? Hur f*n ska man få bort den då?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Reparation Fuktskada

Med all säkerhet sitter skivan limmad på reglar & isolering (troligtvis frigolit). Du blir nog tvungen att offra skivan & även byta ut isoleringen ssom kan vara fuktig eller i värsta fall rejält blöt. Enklast är on du använder en multimaskin.
Multiverktyg | Fyra tillbehör ingår | MEEC TOOLS | Jula

Försäkra dig om att det inte läcker in innan du återställer.

Bennie
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Reparation Fuktskada

Hej
Hur ser det ut på utsidan och på under sidan av skivan ?
Du kan om det går bara ta bort rötan om det inte är massa vatten i isoleringen.
Om stommen/reglarna är angripna så behöver de bytas, det blir ett jätte jobb.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Reparation Fuktskada

Hej
Hur ser det ut på utsidan och på under sidan av skivan ?
Du kan om det går bara ta bort rötan om det inte är massa vatten i isoleringen.
Om stommen/reglarna är angripna så behöver de bytas, det blir ett jätte jobb.

Det är inget märkvärdigt jobb om man har det de rätta verktygen & är någorlunda händigt. Men det är tidsödande. Jag pratar av egen erfarenhet för jag bytte inneväggar, reglar & isolering i min förra HB som var en Swift Kontiki 640 som var kraftigt fuktskadad.

Bennie
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Reparation Fuktskada

Det är inget märkvärdigt jobb om man har det de rätta verktygen & är någorlunda händigt. Men det är tidsödande. Jag pratar av egen erfarenhet för jag bytte inneväggar, reglar & isolering i min förra HB som var en Swift Kontiki 640 som var kraftigt fuktskadad.

Bennie
Jag vet, man ska inte krångla till det. Ska vi hjälpa måste vi veta vad han har för bil och hur mkt är skadat.
Eller man plockar ner hela alkoven(?) och gör nytt.
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Reparation Fuktskada

hej och tack

Bilen är en Adria Coral Sport 576 DK -2007:a. Det är i alkoven som bilderna visar, väggarna har jag rätt bra koll på tror jag, de verkar vara limmade, och att ta multiverktyget och kapa men bottenplattan (den som är under själva sängen) måste jag byta också. så långt är jag med, men den verkar inte vara skruvad i något och sågar jag riskerar jag att ta sönder plasten som skyddar alkoven/skarven ska seöver vindrutan på bilen.

Se bilden, det inringade. Jag har tagit bort all isolering, samt ”reglarna” som sitter i golvet, men skivan i sig sitter som berget...
 

Bilagor

  • 51CE4C64-1B0E-4FB6-BDB1-3036655689F5.jpeg
    51CE4C64-1B0E-4FB6-BDB1-3036655689F5.jpeg
    537,6 KB · Visningar: 202

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Reparation Fuktskada

Om det är den här HB'n så har det nog kommit in vatten vid hörnlisterna eller sidofönstren i alkoven & sedan runnit efter skivan under isoleringen. Om det är tätt utvändigt så är en fuktmätning av reglarna att rekommendera. Jag gissar att du inte kommer att hitta någon fukt, reglarna ser ju relativt oskadade ut. Om det vita på bilden är mögel så kan du tvätta bort det med ett lämpligt medel som också tar kål på ev. mögelsporer & efter detta börja återställa. Jag tycker det ser enklare ut än vad jag uppfattade i ditt första inlägg. Om du behöver limma så finns det vattenbaserade limmer hos de firmor som reparerar husvagnar & husbilar.

Lycka till
Bennie
 

Bilagor

  • 18287.jpg
    18287.jpg
    21 KB · Visningar: 1.268
Senast ändrad:

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Reparation Fuktskada

Ja så är det ju. Lite bilder som visar hur det ser ut under skivan gör det ju mycket lättare att råda. Att känna till vilket fordon det gäller är ju också en fördel. Men ska man ge sig på ett sådant här projekt så är det inga provisorium som gäller utan ett noggrant & gediget arbete. Att låta en firma göra arbetet är förenat med väldigt höga kostnader så det var det som fick mej att göra arbetet själv. Materialkostnaden är så gott som försumbar, det är arbetet som är den stora delen.

Bennie

Absolut, men jag vet inte hur jag ska få bort skivan, jag utgår från att jag måste byta den. funderar på om jag vågar såga försiktigt längsmed hela väggen (i bottenskivan) och på så sätt få bort den. Jag är helt med på att det kommer ta tid, men som jag skrev i mitt första inlägg, jag har inga 60000:- att lägga på reparation...så det får lösa sig helt enkelt...
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Reparation Fuktskada

Om det är den här HB'n så har det nog kommit in vatten vid hörnlisterna eller sidofönstren i alkoven & sedan runnit efter skivan under isoleringen. Om det är tätt utvändigt så är en fuktmätning av reglarna att rekommendera. Jag gissar att du inte kommer att hitta någon fukt, reglarna ser ju relativt oskadade ut. Om det vita på bilden är mögel så kan du tvätta bort det med ett lämpligt medel som också tar kål på ev. mögelsporer & efter detta börja återställa. Jag tycker det ser enklare ut än vad jag uppfattade i ditt första inlägg. Om du behöver limma så finns det vattenbaserade limmer hos de firmor som reparerar husvagnar & husbilar.

Lycka till
Bennie

hej
ja det är en sån husbil. jo min gissning är hörnen (nedre delen) därav att jag vill ta bort bottenplattan helt så att jag kan se excakt vart. jag har tätat om husbilen i våras så den borde vara tät utifrån. jag återkommer med mer bilder under dagen som kanske visar mer
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Reparation Fuktskada

Man kan ju med multimaskinen mycket försiktigt såga sig ner genom skivan för att se hur den sitter & utifrån denna erfarenhet såga vidare efter kanterna. Men, om jag vore du så skulle jag först kolla om HB'n är tät utvändigt & därefter skivans/reglarnas kondition, samt fuktmäta. Om skivan & reglarna är fuktfria så är det säkerligen inte nödvändigt att byta ut dem, bara sanera ev. mögel.

Bennie
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Reparation Fuktskada

Hej
Innan du sågar ha koll på så det inte ligger
några el ledningar.
Om du får bort det som är skadat så mkt som
möjligt. Sedan använder du Tec7 som klarar
20 kg/mm2 tror t.o.m. mer. Limma dit en ny list
där du har petat bort den gamla.Svårt att förklar
men jag hoppas att du förstår.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Reparation Fuktskada

Bennsan har nog rätt i att inte göra mer än man måste misstänker att den skivan är bärande i botten och att ta bort den kan resultera i jättearbete som kanske aldrig blir bra. Kanske riva bort alla lister och ta bort beklädnade för att komma åt, knappast gjort för demontering.
Testa med något vasst och se om skivan är skadad mögel kan du tvätta bort med speciella medel, plywood brukar dela på sej i limningen om den varit mycket blöt, har en sån lös skiva och någon list som är mjuk men i mitt fall väldigt lätt att byta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Reparation Fuktskada

Som bengtic sier, prøv å unngå å bytte bunnplaten i alkoven. Ta et lite hull i de mest skadde stedene og kontroller hvor bløtt det er. Har ikke plywooden løst seg opp så sett en vifteovn i alkoven i noen uker og behandle med en sopp og møgel dreper.

Det viktige er å sørge for at det er tett fra utsiden og få tørket ut fukt.
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Reparation Fuktskada

Jag vill återigen tacka alla som kommer med tips!!

En liten fråga, vad är ”normal” fuktkvot i husbil? 10% ? 20%?

Eller är det bara att ta en valfri plats i husbilen och testa för att få ett ”normalvärde”?

Angående status:

Just nu verkar det som att jag kan spara skivan, det är bara precis vid den murkna väggen som det är dåligt, dvs mjukt. Så jag tänkte bara skära bort den delen tills det blir hårt.

Har beställt Abnet för att rengöra möglet med och en avfuktare för att det ska bli torrt.
Tanken jag har nu är att börja ta bort ”tärningar” av väggen för att se var reglarna sitter och hur väggen är uppsatt så att jag kan börja planera hur mycket jag ska ta bort
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Reparation Fuktskada

Man kan med ett litet borr 1,5-2mm borra försiktigt så märker man om det finns en regel där, man kan använda en stoppnål och känna efter man sätter i borret så bara ca: skivans tjocklek sticker ut, elledningar är ju också lätt att hitta med en apparat och de sitter ofta bredvid en regel.
Är det mycket fuktigt får du fråga en slagruteman.:D
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Reparation Fuktskada

Hej
Beror lite på vilken fuktmätare du har?
Fuktmätare som man sticker med
Över 20 är det fukt. Sätt mätaren på en torr yta, så ser du ,vanligt playwood
har ca:6-10 om den är torr,på luckorna i bilen brukar ligga på 4-8. tak och väggar 10-11.
Den jag använder nu mäter på 10mm & 20mm djup den börjar pipa vid över 10
Bara att mäta på ställen där du vet att det är torrt,så kan du göra dig en uppfattning.
Gör en skiss med mätpunkter så att du har %-en framöver.
Behöver nog hålla koll på den bilen fram över.
Lycka till
 
Senast redigerad av en moderator:

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Reparation Fuktskada

Nu har jag vågat mig på att såga upp en bit, verkar inte finnas någon regel (eller isolering för den delen) utan det verkar vara tjockare plywood i nederkant, verkar som att den ”tunnare” delen med isolering kommer högre upp, kanske för att ha något att skruva värmekanalen i ?

Ja just det ja, förstår nu varför bottenskivan inte går att ta bort, dels är den skruvad i väggen från undersidan och dels går väggarna ”över” skivan...så var den gåtan löst iaf :D

Här kommer bild på hur det ser ut just nu
 

Bilagor

  • E03CC0EB-2A97-4E2E-ADC5-D69336032012.jpeg
    E03CC0EB-2A97-4E2E-ADC5-D69336032012.jpeg
    2 MB · Visningar: 327
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Reparation Fuktskada

Jag skrev såhär om bottenskivan "misstänker att den skivan är bärande i botten och att ta bort den kan resultera i jättearbete som kanske aldrig blir bra. Kanske riva bort alla lister och ta bort beklädnade för att komma åt, knappast gjort för demontering."
Så vad ska du göra nu?
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Reparation Fuktskada

Jag skrev såhär om bottenskivan "misstänker att den skivan är bärande i botten och att ta bort den kan resultera i jättearbete som kanske aldrig blir bra. Kanske riva bort alla lister och ta bort beklädnade för att komma åt, knappast gjort för demontering."
Så vad ska du göra nu?

Bottenplattan har jag inte rört, jag kommer dock att försiktigt skala av det översta lagret av skivan in mot väggen eftersom det är genomruttet (mjukt, går att krafsa bort med fingrarna, precis som allt annat jag skurit bort såhärlångt.. )

Jag ska ikväll fundera på vilken approach som är bäst med resten som är på väggen, det ruttna måste ju bort, det finns ju inget annat att göra. Men när jag (efter att allt torkat) ska få dit en ny fin tapetskiva så vill jag ju inte ha horisontella skarvar om jag kan undvika det (i af inga synliga)
Allt som jag skurit bort hittills ligger under sängnivån (bakom värmeslingan som går runt hela alkovens botten) så där gör det ju inget om det är en skarv...
 
Toppen