• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovering av markis

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Vi behöver hjälp att hitta en firma som kan renovera vår markis. Den går inte in helt på ena kanten och duken hänger ner en del i andra kanten.
Är det någon som har erfarenhet av bra hjälp i denna frågan.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Är det när du vevar in markisen som det blir skevt när ena kanten är inne och den andra inte kommit in helt?

I så fall kan du ganska enkelt justera detta själv genom att veva ut markisen helt och lägga en liten bit gaffatape eller liknande längst in på den kant som inte går in helt. Veva in och kolla om det blev bra. Eventuellt behöver du justera längden på tapebiten för att markisen skall vevas upp med jämn framkant mot markislådan.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag hade samma problem på den förra husbilen. Jag fixade det väldigt enkelt & snabbt så här:
Veva ut markisen så att hela duken är ute & justera stagen i ändarna så att den blir så spänd som möjligt. Tänk på att dom bör vara något vinklade.
Veva in den igen & se om det hjälpte, för mej fungerade detta.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Vi behöver hjälp att hitta en firma som kan renovera vår markis. Den går inte in helt på ena kanten och duken hänger ner en del i andra kanten.
Är det någon som har erfarenhet av bra hjälp i denna frågan.

Ett par frågor

Har den fått en smäll så markisväven har blivit utsträckt
Går bägge armarna in samtidigt, eller släpar någon efter när du vevar in den
 

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
vi vet inte om den fått en smäll. Vi köpte bilen nu under hösten. Den är 2010 års modell så den är inte oanvänd.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
vi vet inte om den fått en smäll. Vi köpte bilen nu under hösten. Den är 2010 års modell så den är inte oanvänd.

Det du kan kolla är så inte fjädrarna i armarna har gett sig. Det märker du när markisen är utvevad. Och sen försöker trycka in den genom att trycka på fronten mot bilen. Då känner du om det är spänst i armarna
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Omni og Thule ser ut til å ha samme konstruksjon, og en liten forskyvning i festet for armene i ytterkant pleier å rette skjevt inntrekk. Justering av armfestet pleier også å hjelpe på Fiama, men jeg har ikke mye erfaring med disse.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Är man inte helt hjälplös så fixar man det
Min markis Fiamma 45, hade fått sig en knäck i fronten. Vevade ut hela markisen. Lossade armarna, släppte på låsningen av markisväven. Drog sen av fronten och riktade den så den blev rak å fin igen. återmonterade allt, fick justera armarna lite så dom vek in sig samtidigt. Det man gör när man justerar armarna är att flytta dom antingen mot mitten eller ut mot kanten ett par millimeter varje gång. Efter man har vevat den ut å in för att kolla hur armarna viker sig
 

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Hej
Jag tillhör gruppen nästan helt hjälplös men jag skall läsa era tips noga och följa dem.
Tack för era svar o tips.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Hade också problem med Omnistor som är 6,5 m , den gick inte riktigt in på en sida så jag vevade ut helt satte sen en 40cm lång silvertejp på utsidan längst in sen funkade det som det ska , tejpbiten syns inte heller när den sitter på översidan
 

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Nu hänger jag inte med?
På utsidan längst in?
Får jag komma tillbaka till ditt svar senare. Jag skall hämta hem bilen på onsdag och till kommande helg kan jag kolla.
 
Toppen