• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rengöring av diskho

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Rengöring av diskho

På jobbet har vi ett medel som heter Twister Blötläggning.
"Flytande blötläggningsmedel för svårtnedsmutsat diskgods - undvik blötläggning av aluminium och andra lättmetaller".
Vi använder det till bestick mm innan maskindisk.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Rengöring av diskho

Går också att testa:
- lite vanligt salt +
- lite mjöl +
- lite vanlig "svag" hushållsättika
Blanda och gnid/putsa med trasa/diskduk - putsar all metall.

Används INTE till saker med en tunn hinna silver/guld utanpå en annan metall - kallas det pleterat eller nåt sånt.
 
F

F.d. 8126

Guest
Sv: Rengöring av diskho

Hej!
Tomteskur fanns när jag var liten! :yes:Ett vitt pulver som ströddes ut och så på med blöt/fuktig trasa. Om det finns nu vet jag faktiskt inte. Men vad glad jag blir när hör att det är fler än jag som har svårt att få diskhon ren. Det är ett helt nytt material verkar det som - inte alls blankt utan mer som matt aluminium, eller hur jag ska säga. Autosol har jag fått för mig är väldigt dyrt - men får nog försöka testa det i alla fall. Den vita "svampen" har inte fungerat för mig i husbilen - däremot på diskbänk/ho i en modern lägenhet. På min gamla diskbänk fungerar den inte alls. Så det är till att pröva sig fram. Jag får hela diskhon som "ful" och missfärgad - som inte går bort med diskmedel eller såpa.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Rengöring av diskho

Tomteskur ble produsert av fabrikkene Tomten i Göteborg og Tomten i Sandvika utenfor Oslo, firmaet ble kjøpt opp av Lilleborg Industrier som også har varemerkene Jiff, Ajax og ATA. Den norske fabrikken ble nedlagt i 1990.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Rengöring av diskho

Hej Knut!

Ser med beundran dina kunskaper om Tomte rengöring och tankflaskor och de svar, som ges till engagerade medlemmar.

Vore ju trevligt att även få något av en liten yttring på lite mer för klubben viktiga trådar!

Eller?

Roadglider
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Rengöring av diskho

För rostfritt finns ett medel som heter Mr Muscle stålrent det andvänder jag ngr ggr i halvåret hemma till diskbänk, kran och hoarna.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Rengöring av diskho

Hej alla

Är det någon som har tips på hur man får bort svara märken i diskhon?
När jag ska försöka så blir det bara repigt
Karin

Varför ligger frågan under "Damernas" ? ;)

Pröva Electrolux Rengöringsmedel för rostfritt stål. Suveränt blir som nytt.

/Bosse
 

PJohan

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3047
Medlemskap
2024
Sv: Rengöring av diskho

Hejjåhå, så var det ju! Rostfritt, det är vi ju vana att göra rent i vår generation, men det här är väl nåt annat? inlägg #11 ger mig hopp - men hur undviker vi att göra märken (fläckar) i dom här nya? Inget stort, men ett litet, litet moln på den ljusblåa husbilshimmelen. Kul om vår hb ser lika ny ut som andras när det är dags att byta....
Må Så Gott Alla - PJohan
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Rengöring av diskho

Resultatet, oberoende av polermedel, beror till stor del på vilken typ av legering som föremålet för behandlingen består utav.
Helt enkelt vill jag påstå följande: är diskbänken magnetisk (om man kollar med magnet) då är nog utsikterna ganska små att få nån större glans på föremålet. En helt omagnetisk diskbänk bborde det däremot vara enklare att få lite "glans" på.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Rengöring av diskho

Hej!

Många av oss har idag någon form av rengöringsmedel till spishällen.

Själv brukar jag Toprens från Electrolux och detta har även visat sig ha
en synnerligen god effekt på ren plåt (rostfritt eller aluminium).
Fukta en liten svamp och tag lite av detta medel. Det repar inte men
gör underverk och lämnar en lite "fet" yta kvar som skyddar mot oxidation.

:music-icon:
 
F

F.d. 8126

Guest
Sv: Rengöring av diskho

Har alldeles nyss testat Autosol, en tub från macken. Det fungerade bra. Jag har inte lyckats begripa vad det är för material i vår diskho - men det här fungerade riktigt bra. Silikonsvampen, som jag köpt i tvåpack på ICA, fungerade inte på vår diskho. Men den fungerade utmärkt på diskbänken i en nybyggd lägenhet vi bodde i ett tag - så det är inte lätt att begripa sig på något som tidigare var så enkelt - att få ren en diskho.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Rengöring av diskho

Dom gånger jag gör ren hon i den 40 år gamla diskbänken blöter/spolar jag med varmt vatten, strör på maskindiskmedel, låter det stå ett tag (ungefär tiden att plocka ur diskmaskinen), borstar med diskborsten, klart!
 
Toppen