• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renaulten

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Har inte blivit gjort något med bilen sen vi kom hem. Funderar på placering av vattentankar och kyl fortfarande.
Kommit en grej till som ska in i bilen, kattlåda! Vi blir med katt igen och den ska lära sig att åka husbil från början så den kan vara med på våra resor.
Håller på med ett annat projekt också, ni får gissa vad det är. Det kommer att underlätta för mig på våra resor ;)
image.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Har haft ett långt samtal med min kusin som trodde det kunde vara pinjongen i slutväxeln precis som du trodde Hasse. Det ska tydligen bli ett förskräckligt tjutande oljud han pratade om vikten av shimsning, körde ju rally förr och de mixtrade med lådorna.
När du uteslutit det andra återstår ju bara byte av låda.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Ja, jag är mer o mer inne på fel i slutväxeln, tyvärr. Firman som gjort renoveringen har inte svarat än. Jag ska kolla oljan och se om det är metallspån i den. Är det det så är det ju något fel på lådan. Får se vad de säger innan jag gör något mer.
 
F

F.d. 22252

Guest
Hade ju metallspån vid bakre pluggen -slutväxeln i min låda när jag bytte olja. Men har kört 1000mil efter det. Går det så går det. Ska ha roligt med bilen så länge det varar jag själv är ju också sliten man får se vad som fallerar först.
 
F

F.d. 22252

Guest
Du får väl ta en chans annars och hälla RVS i den går det så går det. Så har jag ju gjort men så illa som det verkar med din låda var det inte. Men å andra sidan skriver de ju att det är just den typen av slitage där det ska hjälpa mest, fungerade ju bara delvis på synkringarna men de är ju bara i ingrepp när man växlar och mindre friktion är ju inte meningen med synkringar.
Att det blev bättre beror säkert på att friktionen minskade överallt, det blev mycket mer lättväxlat allteftersom man körde på bägge bilarna växlarna bara ramlade i till skillnad från tidigare när man fick kämpa med spaken och verkligen ta i.
Man var inte riktigt säker vilken växel som låg i ofta, men allt ändrades efter undermedlet. Har ju tidigare provat slick som inte hjälpte för något och en del annat molybdendisulfid fett blandat med motorolja hjälpte på wv-buss. Men inget har varit i närheten av RVS och det är ju sånt man tar till när nöden är som störst och hjälpen långt borta, läste allt som fanns skrivet på nätet och chansade.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Nu är problemen med lådan lösta. Den går tyst och fint. Bägge spindellederna bytta. Nya Riken däck runt om.
Nu ska jag ändra golvet så det blir helt slätt. Det är ju olika höjd vi sängen, köket och främre delen. Det är jobbigt för Åsa så nu ska det byggas om. Passar på att sätta in en kassett toa också. Tungt att bära ut och tömma PortaPottin.
Ska bygga in två tankar på vardera 40 liter till färskvatten och gråvatten också.
Ska fixa så att bilstereon går på bodelsbatteriet istället för startbatteriet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Fungerar nog om man har en toatank som hemma men inte vill man stå bredbent med toaletten mellan bena. Sen tror jag det går till överdrift när det gäller miljötänket en liter kostar så lite så det är försumbart. Ska man vara riktigt miljömedveten ska man väl inte tvätta händerna alls efter toabesöket? Det är väl bara Stockholmare som gör de duschar väl nästan varje dag också kan jag tänka och använder en massa varmvatten.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Nu har jag rivit ut hela köksavdelningen. Det är tre olika nivåer på golvet och det gör det svårt för Åsa att ta sig fram. Nu ska jag höja golvet till samma nivå som det är i hytten istället. 12 cm, passar precis att lägga några flak öl i det dubbla golvet . Den enda höjdskillnaden blir längs bak vid sängarna där blir det en liten avsats på ca 15 cm för att det ska gå att komma upp i sängarna.
Ska sätta in en 40 l färskvattentank och en 40 l gråvattentank också. Det dubbla golvet underlättar ju slangdragningen avsevärt. En kassettoa ska också installeras. Allt detta kommer att underlätta livet i husbilen för oss båda.
 
Toppen