• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renaulten

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Ja jag har varit sjukskriven hela sommare och är fortfarande pga hjärtfladder så jag har gått ut och pysslar lite då o då. Hade körförbud hela juni men fick köra personbil efter att jag övertalat doktorn att jag inte skulle kör om jag inte mådde bra. Yrkesmässigt får jag inte köra förrän i mitten av oktober om allt går bra.
Ska OP på onsdag, håll tummarna på att det går bra.
Håller tummarna för dig
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Då var hjärtat fixat och det verkar funka som det ska :p
Nu får vi se vart vi kör i höst, södra Norrland eller Mosel. Beror lite på vad FK har att säga, jag är ju sjukskriven tom 15/10 och sen tre veckors semester på det. Vi tänker köra iväg sista helgen i september om det är ok från läkare och FK.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Nu har jag kollat lite i lådan som levererades i torsdags.
Jag bytte ut dieseltanken mot en sån här Cab temperature sensor - Autoterm.CZ. Jag behöver inte tanken för jag tänker koppla in mig på slangen till den icke fungerande Webaston som finns monterad. Har felsökt den men får inte igång den så den åker nog ut senare.
Får väl starta en ny tråd när jag börjat montera den.
Det är den här jag har köpt:
Planar 2D (12v) - Autoterm.CZ
 

Bilagor

  • IMG_0154.JPG
    IMG_0154.JPG
    1,7 MB · Visningar: 22
Senast ändrad:
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Renaulten

Trevligt, det ska bli intressant att läsa detta! Vad fick du betala i porto?

Fick du inte med nåt vinklingspart munstycke?
Körde du på en sån metallplatta att montera den på?
Hur skiljer sig den digitala styrenheten från den man kan köpa för 70 euro som tillbehör? endast timer funktionen?

control panel PU-27 - Autoterm.CZ
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Nåt munstycke följer det inte med, inte heller någon monteringsplatta. Plattan gör jag själv i aluminium tänkte jag. Vad som skiljer de olika styreneterna åt det vet jag inte. Nån timer finns det inte i den som följer med. Jag betalade totalt 5260:- inkl frakt.
Igår kopplade jag ihop alla kablar och tänkte provköra värmaren idag för att få en uppfattning hur mycket den väsnas. Det styr ju lite var den kan monteras. Tanken är att ha den i garaget om den är tillräckligt tyst annars får jag hitta en annan plats. Den är ju inte så stor så det löser sig nog.
Återkommer senare idag efter provkörningen.
 
Senast ändrad:

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Idag fick jag provkört värmaren. Tog lite tid för den gick inte igång för det var luftbubblor i slangen. Efter några försök så tände den och brummade fint.
Controllern är lite klurig innan jag kom på hur den funkade.
Den värmer bra även i det lägsta läget.
Blev en kort film också som jag inte vet hur jag laddar upp här.:confused:
Ni som har Facebook kan se filmen där.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Renaulten

Idag fick jag provkört värmaren. Tog lite tid för den gick inte igång för det var luftbubblor i slangen. Efter några försök så tände den och brummade fint.
Controllern är lite klurig innan jag kom på hur den funkade.
Den värmer bra även i det lägsta läget.
Blev en kort film också som jag inte vet hur jag laddar upp här.:confused:
Ni som har Facebook kan se filmen där.

Vad har du för facebook sida?
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

T-kopplingen till den icke fungerande Webaston läcker, var köper man en ny?Tänkte ta dieseln från den kopplingen men det är nåt slags snabbkoppling. Hade det inte regnat så förbannat skulle jag gått ut och mätt slangarna.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Nu är värmaren monterad sedan en vecka tillbaka. Den funkar utmärkt! Kör man den i ventilationsläget så går fläkten hela tiden och brännaren startar när tempen understiger värdet man satt i displayen. Går ganska tyst tycker jag. Den är monterad i en hemmabyggd hållare i aluminium och gummihållare från Biltema. Tickandet från pumpen stör inte mig, den sitter monterad i gummihållaren som följde med i satsen. Den tar in luften mellan sängarna längst bak och blåser ut varmluften fram vid sittgruppen. Glömde ta fler bilde på monteringen.
Just nu står vi i Bengtsfors och har det varm och skönt.
 

Bilagor

  • EFD90BDF-2B77-43A6-B34B-E123317BF8D0.jpeg
    EFD90BDF-2B77-43A6-B34B-E123317BF8D0.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 45
  • 033F47F6-0D6B-4D2B-A1A4-C00479816053.jpeg
    033F47F6-0D6B-4D2B-A1A4-C00479816053.jpeg
    1,4 MB · Visningar: 44

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Då var det slutkört för i år. Slavcylindern gick sönder och det betyder att växellådan måste ut. Det är ett malande ljud i lådan på de låga växlarna som nog måste åtgärdas så småningom. Blir väl att riva ut lådan och montera ett sådant här kit https://www.ebay.com/i/253078132513
Byter man bara slavcylindern kan man ge sig den på att lådan rasar veckan efter så det är väl bara att beställa en renoverad låda.
Kanske det finns nån här som vet nån som renoverar lådor till en billig peng?

Värmaren funkar fint förutom att det är lite för stor skillnad mellan tillslag och frånslag.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Renaulten

För stor hysteres av termostaten kan möjligen åtgärdas beroende på var man kopplat in in och utluften.
Om den uppvärmda luften enkelt kan leta sig tillbaka till inluften så slår ju värmaren ifrån onödigt lång tid den går ju på eftervärmen.
Tråkigt det där med lådan och kopplingen efter allt arbete du haft för att få komma iväg, fast med de milen så kan ju vad som helst hända.
Borde kanske gå att hitta på någon skrot med lite mindre mil på lådan och då handlar det ju om att få någon att montera till rimligt pris.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Kännaren till termostaten sitter i kontrollenheten, den är placerad ovanför sängarna för att vara lätt att nå på natten. Inluften kommer längst fram under bordet och utluften är längst bak under sängarna. Borde ju var den optimala lösningen för att få rätt cirkulation på luften. Får exprimtera lite med detta i vinter.

Begagnade lådor finns på laga.se från 6250:- till nästan 13000:-. En månads garanti. Lådan på eBay kostar lite drygt 10000:- inkl lameller, tryckplatta och urtampningslager/slavcylinder. 5 års garanti. Satsar nog på en sån. Får avstå en tur till värmen till våren och lägga pengar på att få en fungerande husbil istället.

Montering av den fixar min bror och jag själva.

Skulle behöva nya spridarrör också, de är ganska rostiga. Var köper man det till bra pris?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Renaulten

Ja nytt är ju alltid nytt så skulle jag också göra. Kanske luften vid kontrollboxen är lite stillastående så det blir dålig reglering, ganska otrevligt när det börjar dra kalluft emellanåt.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Ja den funderingen har jag också haft. Det finns ju en kännare på inluften också, ska testa det en dag.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Renaulten

Läste manualen lite noggrannare ikväll:
”When the Ventilation mode is activated, upon reaching a predetermined temperature the heater switches to "Ventilation". In Ventilation mode combustion is terminated, and air ventilation in the room begins. When the room temperature falls to 5°C below the preset value, the heater starts up again. The heater can be switched off manually.”
Google översätt:
”När ventilationsläget är aktiverat, når det uppnår en förutbestämd temperatur värmaren växlar till "ventilation". I ventilationsläget avslutas förbränningen och luften ventilation i rummet börjar. När rumstemperaturen sjunker till 5 ° C under förinställningen Värdet startar uppvärmaren igen. Värmaren kan stängas av manuellt.”
Där är förklaringen till att det så stor skillnad i temperatur emellan till o frånslag.
 
Toppen