• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Registrera husbil.

T

Trader-traktorn

Guest
Hej! Har en gammal hanomag buss och den är registrerad som lätt lastbil med verkstadsi redning. Men om man bygger en lätt campinginredning va säger lagar och bilprovning då?

Mvh Lars
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Registrera husbil.

Vid omregistrering som kan bli nödvändig, så blir den troligtvis PersonBil klass 2. För lätt lastbil med bostadsinredning finns inte längre.
Men eftersom den troligen fortfarande hamnar vid eller under 3,5 ton så har det ingen större betydelse för under den vikten finns ju fortfarande en del praktiska gränser. Om den vid omreggning skulle behöva hamna över 3,5 ton (om det kan bli godkänt) så har det heller ingen betydelse för bilskatten, men lite besvärligare på vissa ställen och vägar med 3,5 ton's begränsningar.

Eftersom du skriver gammal så menar du kanske så gammal att den är skattebefriad
.
Om den inte skulle vara skattebefriad så gör det ändå ingen skillnad. För på äldre bilar så ligger skatten lika på lätt lastbil och PB 2.

En äldre bil som är reggad som tung lastbil blir däremot mycket dyrare i skatt om den blir omreggad till PB 2 för där ligger skatten i en annan tabell och lågt från början.

Hoppas du hittar svaret eller återkom gärna med fler frågor.

M.v.h. JANKRO.

Ps. du kan ju ev. ha "tur" så boinredning accepteras som verkstadsinredning, men i så fall kanske du skall kontakta bilprovningen, för det kan vara tråkigt att stå inför en besiktning och de vägrar godkänna den för den inte stämmer med reg.beviset.
 
Senast ändrad:
T

Trader-traktorn

Guest
Sv: Registrera husbil.

Men behöver man regga om? Är det nån som tänker på det? Den har en totalvikt på 2700kg och får last 900kg
Mvh Lars
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Registrera husbil.

Jag skulle tro att dom 2700 kilon du nämner var nog INNAN man satte in verkstadsutrustning. Om du väger bilen som den är så misstänker jag att lastvikten minskar betydligt.
Om jag vore som dej så skulle jag riva ut allt som ändå skall bort innan bygge till husbil. Efter att detta gjorts så skulle jag väga bilen & ha den vikten som utgångspunkt för ombyggnationen. Då har du möjlighet att parera totalvikten & även lastvikten.

Bennie
 
T

Trader-traktorn

Guest
Sv: Registrera husbil.

Bilen är tom nu förutom att den är isolerad med frigolit och innerväggarna är klädda med masonit. Finns även ventiler för luft. Men dom kan man göra en enklare camping inredning och skippa att regga om?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Registrera husbil.

Ja, du har ju möjligheten att strunta i helt legitima lösningar med fast inredning.
Du kan ju fixa till väggarna med vissa förstärkningar på baksidan om du vill, och sedan bygga inredning som du skruvar fast i förstärkningarna och lätt tar bort, både för besiktning och kanske även för ren transport av annat.
Om du har en helt tom bil med fina väggar och laminatgolv, så skall det inte beröra lastbilsreggningen vid besiktning.
Det du behöver kolla upp är att en "lastbil" som inte är reggad med bostadsinredning behöver troligen ett godkänt lastförskjutningsskydd vid besiktning. Det skall ju hindra löst gods att fara fram till hytten vid olycka, så kolla upp den detaljen.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Registrera husbil.

Lastförskjutningsskydd skall alltid sitta i, inte bara vid besiktningen.
Fråga inte hur jag vet det :-(
 
T

Trader-traktorn

Guest
Sv: Registrera husbil.

Lastförskjutnings skyddet sitter kvar men i övrigt tom. Men om man gör 2 sängar och har primus kök och 12v kylväska. Då kan den väll inte räknas som husbil? Hade vatt skönt att slippa regga om den. :)
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Sv: Registrera husbil.

Lastförskjutningsskydd skall alltid sitta i, inte bara vid besiktningen.
Fråga inte hur jag vet det :-(

Kravet på lastförskjutningsskydd är borttaget sedan en tid tillbaka. Jag har besiktigat min lastbil minst tre år tillbaka utan skydd.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Registrera husbil.

Vad står det i reg. beviset?

Brukar stå nån karosskod som tex skåp med hyllor och skåp eller liknande på servicebilar.
Det finns ingen angivelse hur dessa tex hyllor och skåp sett ut.

För att en bil skall kunna registreras som PB2 krävs en del som måste finnas.
Tex skall det finnas matlagningsmöjligheter och förvaring. Det skall finnas säng och sittplatser (kan vara samma som fälls ut) och det skall finnas bord.
Det finns inga krav att tex kök skall gå att använda utan landström o liknande.

Men om dessa krav inte är uppyllda, tex att du inte har nåt bord borde det inte gå att registrera den som PB2 och i så fall borde den fortsätta att vara lätt lastbil med hyllor o skåp eller vad det nu står.
Det är i alla fall min tolkning och jag är inne på den iden den dag jag skall reg.besiktiga min ambulans. Vill slippa PB2 pga att man på en del ställen förbjuder parkering för PB2.

Jag skulle åka vidare med lastbilsregistreringen och inte bry mig om reg. besiktning. Om man vid ordinarie kontrollbesiktning har annan uppfattning så får du diskutera alternativ. Lämna bord, kylväska m.m. hemma när du besiktigar. Om du mot förmodan skulle bli stoppad av polis kan du i värsta fall bli uppmanad att regbesiktiga. Och om du då lämnar bordet hemma så torde du vara tillbaka på ruta ett för då kan ju bilen inte bli PB2 ................

En grej dock när det gäller lastförskjutningsskyddet. Det behövs inte vid kontrollbesiknting numera. Däremot kan man få problem om man under färd inte har sin last säkrad i fordonet. Har man lastgaller/vägg vid färd så behöver inte mindre/lättare saker surras fast.
Men detta med säkrad last gäller egentligen lika för personbilsregistrerat fordon. tex kan en hund som inte är fastsatt räknas som ej säkrad last.
 
T

Trader-traktorn

Guest
Sv: Registrera husbil.

Ok det står: skåp, verkstadsutrustning i papperna men jag tänkte hoppa att regga om den. Tror inte att bilprovningen tänker på vad där är i skåpet. ☺
 
Toppen