• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regeringsförklaringen

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Att självsäkert påstå att resultaten från miljöforskning i allmänhet och klimatforskning i synnerhet är bluff är något jag har svårt att förstå. En skillnad mellan forskning och politik är att seriös publicering av forskningsrapporter föregås av en kritisk granskning innan den släpps fram. Visst, det kan ske och sker misstag där också men knappast i den omfattning som skulle göra att allt som kommer igenom är en bluff. Det har också gjorts "forskning om forskningen". Lunds universitet publicerade för två år sedan en rapport där de hade studerat ett stort antal artiklar och letat efter tecken på överdrivna resultat men hittade inga bevis för att det skulle vara så.
Vår miljö är en "komplicerad maskin" med massor av olika samverkande faktorer som påverkar varandra på ett sätt som det finns begränsad kunskap om, så det är inte konstigt att prognoser slår fel. För en tid sedan såg jag ett inlägg från en klimatskeptiker som gjorde ett nummer av att någon av IPCC:s prognoser hade slagit fel. Han bevisade detta med ett diagram som jämförde prognosens temperaturutveckling med den som sedan hade mätts upp, och ville därmed visa att det inte fanns något att oroa sig över. Hans diagram bevisade visserligen att prognosen slagit fel, men det bevisade också att temperaturen verkligen har ökat.... Men det har den ju gjort tidigare också, brukar man höra. Ja, men den ökar mycket snabbare nu säger forskningen. 8 gånger snabbare under de senaste 100 åren än under tiden innan, och tempot stiger. Borde man bekymra sig om det? Ja säger vetenskapen, med få undantag.

Är vetenskapen oärlig och släpper larmrapporter för att få mer anslag? Risken finns men jag har svårt att tro att den stora majoriteten av alla universitet och institutioner skulle vara på korrupta. Om man skulle "jämföra musklerna" som finns på debattens olika sidor har nog de som (kortsiktigt) tjänar pengar på att det INTE görs miljöåtgärder av olika slag betydligt större resurser att tillgå och borde isåfall kunna påverka det mesta av forskarvärlden och styra politiken. Att de frånsett en och annan president och minister inte lyckats så jättebra med det är intressant.
Tyvärr finns det en hel del orostecken på forskningshimmlen. Även Inom medicin (där pga etiska grunder skulle man aldrig tänka sig acceptera studier med tvivelaktiga upplägg, genomförande och resultat) uppdagades på senare tid en del oseriös forskning, t o m efterhand justerade resultat, otillräckliga statistiska metoder, eller ren fusk. Listan med några sådana publicerade artiklar om detta problem kan jag skicka till intresserade. Alla känner ju till så kallade Macchiarini skandalen på Karolinska Institutet.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Det är synd att man i all forskning inte kan använda sig av 5 sigma significance som i partikel fysik experiment.
 
E

Ericsson c52

Guest
ja alt ä bara fejk för att dom storhetsvansinniga ska få in sina dollar det fattar ju vem som helst
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Så här skriver Wikipedia om Stockholmsinitiativet:
Stockholmsinitiativet är en svensk förening som ifrågasätter sådana klimatpolitiska åtgärder som man anser saknar vetenskapligt stöd. Föreningen anser att det vetenskapliga läget inte ger ett tillräckligt underlag för att säkert fastslå att antropogent(människoorsakat) koldioxidutsläpp leder till en katastrofal påverkan av klimatet och att politiska klimatmål därmed är meningslösa.[1]

Föreningen kopplas ofta samman med klimatskeptiska åsikter.”

Man kanske bör notera att Wikipedia är långtifrån opartiskt, det innehåller massor av åsikter, beroende på vem som har skrivit det som står där.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Ja detta kommer gå till historien som den största bluff någonsin ,men det är många som tjänat sköna slantar på detta vansinne.

Ja måste nog påstå att jag är lite kluven när det gäller detta med miljöklimatet..är detta århundras bluff ??
Kuwait kriget härjade för ett antal år sedan, var det 92 st oljekällor som i 8 månader brand med en otrolig mängd olja som brand opp. Man gjorde då mätningar i atmosfären..hör å häpnad de var inte ens mätbart.
Al Goer var i Sverige och föreläste om kommande miljöklimatet. Jag lyssnade på han ..Han berättade att havsytan kommer att stiga 6 till 8 meter. Jag frågande han efter föreläsningen " Tidsperioden för detta, och vad han har fått detta påstående från " Han tittade bara på mej, och gick vidare. Men bra betalt fick han 650.000:- för en timme och 15 minuter. Flyger dessutom privatplan.
Senaste tiden propaganda och den massmediala pumpade in miljöproblemet hos svenska medborgare, är ganska så omfattane..ät smart..kör smart..flyg mindre..köp miljövänliga kläder mm.
En sak som smakar illa i munnen...är att den unga tjejen ( jag nämner inte namnet här ..Ni vet nog ända)
Att man knuffar fram en ung tjej på 16 år som har diagnosen Aspergers syndrom ( läs om diagnosen så förstår ni vad jag menar) på arenan för att på detta sätt uppmärksam miljöproblemet. ( jag har inga problem med att ungdomarna uppmärksammar miljön) men hur långt kan man gå ??
Dom som ska kritisk granska miljöforskarnas resultat måste få mera pengar och får resurser för detta ,bli mycket tuffare i denna granskning.
Undra om en ny diagnos är i antogande " miljöångest " ??
Leffe S
 
Senast ändrad:
Toppen