• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Radiostyrt

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Radiostyrt

Är du säker på att propellrarna sitter rätt? Det står ett lite A och ett B på dom.
I häftet ser du placeringen om om du inte ser markeringen på koptern.
Mina satt fel.

Jag trillade naturligtvis dit också. En klapp åt barn och en till vardera två barn-barn och en klapp åt mig själv. Mina propellrar är svarta och gröna, inte svarta och vita. Menar du att de sitter fel vid leveransen. Kan visserligen inte hovra utan att stötta lite med styrpinnen men i övrigt går det bra. Skall jag verkligen flytta på propellrarna?

Laddar utan att ta ut acken. Jag får inte ut den. Vet någon hur man tar ut kortet till kameran??

:mcride:
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Radiostyrt

Jag trillade naturligtvis dit också. En klapp åt barn och en till vardera två barn-barn och en klapp åt mig själv. Mina propellrar är svarta och gröna, inte svarta och vita. Menar du att de sitter fel vid leveransen. Kan visserligen inte hovra utan att stötta lite med styrpinnen men i övrigt går det bra. Skall jag verkligen flytta på propellrarna?

Laddar utan att ta ut acken. Jag får inte ut den. Vet någon hur man tar ut kortet till kameran??

:mcride:

Nej kan du hovra sitter dom säkert rätt, är det ett sd micro får du nog ut det om du trycker det inåt först.
Propparna är väl två som går medurs å två moturs ett sätt att testa är att gasa tills den nästan lyfter och ge lite styrinput och se att den rör sig på rätt håll, när du lyft borde det finnas så man kan trimma på sändaren så den står still.
Nu börjar vi bli så många att en träff till våren vore på sin plats, kul.

Lars
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Radiostyrt

En träff till våren,, kanske jag har fallit i fällan för impulsköp och är redo då, vi får se.
Men har ni inga filmer från era flygningar? :)

Vi köpte ett litet flygplan till sonen med inbyggd filmkamera för några hundringar i somras, jag hade stora visioner och föreställde mig en elegant överflygning som filmade våran husbil i solnedgången...

Efter några flygningar konstaterade jag att vi inte skulle flyga i närheten av någon husbil,, eller i närheten av något överhuvudtaget och definitivt inte inomhus på jobbet en gång till! (trodde vinden var boven i dramat :oops:)

Nåja, efter en del tejpande och pillande fick vi till en film och det är min son som sköter spakarna, filmen från min flygning finns det inte några spår kvar efter en digital radering. :wink:

Flygningen - YouTube

mvh jocke
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Radiostyrt

Jag trillade naturligtvis dit också. En klapp åt barn och en till vardera två barn-barn och en klapp åt mig själv. Mina propellrar är svarta och gröna, inte svarta och vita. Menar du att de sitter fel vid leveransen. Kan visserligen inte hovra utan att stötta lite med styrpinnen men i övrigt går det bra. Skall jag verkligen flytta på propellrarna?

Laddar utan att ta ut acken. Jag får inte ut den. Vet någon hur man tar ut kortet till kameran??

:mcride:

Som Håkan säjer så är dom märkta med A o B det står instämplat på propellern och vid varje propelleraxel. Batteriet får du ut om du drar lite lätt i kabeln till detta. kortet får du ut genom att först trycka lätt in på det då kommer det ut så du får tag i det. Batteriet har ja gjort en liten snibb på med eltejp som sticker ut c:a 5 mm bakåt. Kan ta ett foto om du inte förstår hur jag menar.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Radiostyrt

Jag trillade naturligtvis dit också. En klapp åt barn och en till vardera två barn-barn och en klapp åt mig själv. Mina propellrar är svarta och gröna, inte svarta och vita. Menar du att de sitter fel vid leveransen. Kan visserligen inte hovra utan att stötta lite med styrpinnen men i övrigt går det bra. Skall jag verkligen flytta på propellrarna?

Laddar utan att ta ut acken. Jag får inte ut den. Vet någon hur man tar ut kortet till kameran??

:mcride:

I början är man lite onödigt försiktig. Problemet blir att den hovrar runt på golvet och slår i.
Allt blir mycket lättare när man får upp den en meter eller mer. Har väl med luftströmmarna att göra.
Som Affezell har gjort med en tejpbit på batteriet är en smart liten lösning. Tror inte det är så bra att låta batteriet sitta i pga värmeutveckling vid laddning. Har för mig att det stod i manualen någonstans att batteriet ska ut.

Kan du hovra lite så sitter propellrarna säkert rätt bara att få upp den i luften lite så blir det bra.
Va nog ett undantag att propellrarna satt fel på min. Hur jag än gasade så stod den stilla och vindtrycket gick uppåt.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Radiostyrt

Batteriet var lätt att dra ut med sladden. Man är som sagt onödigt försiktig i början. Kortet är tji att få ut. Det sitter en metalltunga i aktern. Kan den ha något med det hela att göra?

Att det blir orolig flygning precis vid starten beror säkert på "markeffekten". Luften studsar upp igen lite otyglat.

:mcride:

PC230404.JPG
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Radiostyrt

När jag tar ut kortet så trycker jag till på det så fjädrar det ut. Då sitter det ganska löst och är bara att dra ut.
Du kanske kan hjälpa till med något litet verktyg att trycka. Du kanske inte får in kortet tillräckligt för att det ska frigöras.

Däremot är det en lite speciell procedur att hantera kortet för inspelning.

När coptern är spänningsatt så ska man trycka in den minimala knappen på sidan. Då börjar det blinka rött till höger om kortet sett bakifrån.
När filmningen är klar så måste man först stänga av inspelningen innan man stänger av coptern så att filmen sparas ner på kortet. Det här tog ett tag innan jag fattade turordningen.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Radiostyrt

Ser konstigt ut Alve. Har du verkligen ett kort i?
Titta på min bild så ser du kortet med lite av texten på det.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Visningar: 20

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Radiostyrt

Tack för bild som visar att det är korthållaren jag försöker få ut. Skall maila till firman så kanske jag får ett.

Hälsningar
Alve
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Radiostyrt

Vad är det där för lyxmodell i metallic:)

Är det verkligen en Hubsan X4? Den ser snyggare ut:)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Radiostyrt

Fick svaret att kortet måste köpas separat. Ingår det inte om man köper en med kamera? Eller är det så att alla har kortplatser och man får en med kort om man beställer kameramodellen? Någon som vet?

:confused:
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Radiostyrt

Hallå radiostyrda kompisar.
Vad kostar den där hubsan ni har?
Var köpte ni den?
Vill ha något bättre att träna med inne.
MVH KEJO 20
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Radiostyrt

Kolla den länk jag la in ovan. Där står med kamera 595kr och utan 395kr. Sedan tillkommer kortet.
Eller vad menar du?
 
Toppen