• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Radiosamband ????

F

F.d. 3581

Guest
Hej, Knausen.

Eftersom tråden som du initierade om radiosamband - avslutat kapitel - verkade stängd, på nåt märkligt vis så skriver jag min undran här under markisen.

Nu när undertecknad börjar förstå vilka möjligheter till kommunikation inom klubben ett gemensamt radiosystem skulle innebära så låter det trist att projektet hamnat i uppförsbacke.

Vad är det som skapat uppförsbacken. Går det inte att enas om gemensamma lösningar eller vad ?

Undertecknad som är fullständig novis blir lite villrådig, om det fortfarande finns skäl i att inhandla utrustning och i så fall vilket system, är att rekommendera, som bäst skulle fungera inom HBK.

Klart slut från 31:an

DS
 
Senast redigerad av en moderator:

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Radiosamband ????

Jag måste säga att jag inte helelr förstår vad som händer...

Jag tyckte det kändes som man kommit lång på ganska kort tid, listat olika apparater, föreslagit lämpliga kanaler för anrop och snack, "lathund" för anropsförfarande m.m

Rom byggdes inte på en dag, och allt görs ju på idiell basis här, så hav tålamod vänner så kommer förändringen och/eller gehöret till slut.

Jag tror på lösningen och vad den kan tillföra, så ge inte upp ...... ;)
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Radiosamband ????

Hej Hundvakten.

Någon gång måste man våga komma till ett vägskäl och göra ett val.
Klubben är inte där ännu. Det mognar kanske...

Själv har jag gjort ett aktivt val för flera månader sedan och inhandlat 2 PMR-apparater. Köp inte för billigt. Räkna med 700-800:- för två apparater med laddare. Kolla noga vad som finns i lådan och se efter att det passar dina behov. Det finns flera bra trådar om detta. Hasse kan allt om denna marknad.

Personligen kompiskör jag mycket och då kan jag lova dig att om du är i den sitsen så är PMR kanonbra. Det finns många andra användningsområden och det kan du läsa om i PMR-trådarna.

Vill Du odla ett radiointresse och prata på långt håll så ska du inte satsa på PMR. Mobiltelefonen kostar men du kan ta radiolicens och bli sändaramatör eller skaffa en Pr-radio.

Är du intresserad av de två sistnämnda så finns det bra trådar för det också här i forumet. Bland annat Kenth kan allt om hur man blir sändaramatör.

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Radiosamband ????

Därför ville jag lämna arbetsgruppen HBK-samband!
Det är min högst personliga åsikt och inbegriper inte dom andra 2, Hasse och Jens, som var med i arbetsgruppen.
Jag misstänker starkt att dom känner något liknande.

Jag tror att det var jag som startade detta med PMR för ungefär 1 år sedan.
Redan från början var responsen ganska svag eftersom de flesta tyckte att apparaterna hade för dålig räckvidd.

När vi senare bildade arbetsgruppen så trodde vi att vi skulle lyckas med att öka intresset för detta och vi jobbade ganska hårt ett tag.
Det är klart att alla inte kan tycka likadant men det var ganska mycket synpunkter på räckvidden och på våra rekommendationer för hur trafiken skulle skötas.

Vi redogjorde för många olika sammanhang där vi skulle kunna ha nytta av kommunikation i samband med träffar och årsmöten.
Vi försökte få med styrelsen på våra idéer men det gick trögt.

När vi trodde att de flesta var överens med oss om att PMR var den bästa lösningen och att vi skulle lägga alla resurser på den så började det droppa in andra förslag,
det var PR-radio, det var jaktradio mm. Vi slet för att övertyga om att det var fel väg att gå även om vi sa att det ena inte utesluter det andra.

Nu var vi så pass övertygade om att PMR var och är det enda och bästa alternativet för klubben.
Vad jag förstår så var tanken i gruppen att årsmötet och träffen på Ragglanda skulle bli något slags introduktion och vi kom med många förslag för att få lite fart på det hela.
Tyvärr var responsen från ledningen väldigt dålig.

Jag hade hoppats att det skulle ta lite mer fart efter årsmötet eftersom jag förstod att det fanns en del som hade apparaterna med och på.
Det hade varit trevligt att få en liten bullentin om vädret, om praktiska saker och lite om dagens programpunkter mm vid frukosten i husbilen.

När vi efter årsmötet diskuterade ämnet på forumet så kom det fram att man nog istället ville använda något annat system som sänder på rundradiobandet, alltså enkelriktad trafik med
information i bara en riktning. Det var nog då jag bestämde mig för att överge arbetsgruppen. Det kändes som en enorm uppförsbacke att ro detta iland.

Det kommer nog nya förmågor i arbetsgruppen och som har bättre tålamod än vad vi hade.
Personligen tror jag att PMR är bästa kommunikationsmedlet för oss i klubben.
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Radiosamband ????

Ge inte upp!! De e ba så att vi e lite tröga i starten, men nu har vi läst på och snart så förstår vi också (efter lite mer läsande här på hemsidan) och så igår kom det hem en liten apparat på posten. En såndäringa lite dyrare, med antenn på utsidan för lite mer räckvidd( men tala inte om det för hon med svart bälte i shopping). Oj vad bra det blev. satt för en stund sedan och "tjuvlyssnade" på ett par i Nacka, och jag stod 18 km därifrån!! Det är väl så att man inte alltid kan få dessa goda betingelser, men man hoppas ju att man köpt rätt apparat efter de goda råd man fått här!
Kenth, kavla upp ärmarna och bida din tid, dina och de andras goda råd behövs verkligen! Vi andra som gillar tekniska prylar men inte förstår, kommer snart med Er hjälp att förstå lite mer, å då Ni, då har ni lyckats! *L*
Fredrik
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: Radiosamband ????

Jag har följt alla PMR-trådar sedan jag blev medlem och tycker att det känns som att ni (radiosamband) definitift är på rätt spår !

Ni ska ha tack för allt arbete ni lagt ner. Man måste alltid acceptera att personer
vill göra nåt annat med sin fritid i en frivillig organisation som denna.

Om ett annat gäng vill ta vid kommer de nog att få skörda vad ni har sått.

M.v.h Åke
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Radiosamband ????

Det var jag som förstörde PMR på årsmötesträffen! Det berodde på att jag inte kunde tekniken. Jag gick runt med apparaten i fickan i två dagar och väntade på anrop, vad kom? inte ett enda anrop. Däremot skällde alla på mig för att dom hörde allt jag gjorde. Jag hörde att det pep i fickan ibland men fattande inte att jag hade vox på. När tillräckligt många påtalat för mig begärde jag hjälp med att få bort vox. Tro mig eller ej, den kom tillbaka, jag kan fortfarande inte koppla bort den.

Jag var en av påhejarna för PMR inför årsmötet så det känns som ett personligt misslyckande att det inte fungerade bättre.

Jag tar på mig skulden eftersom jag gick runt med min 9100 påslagen utan att veta om det.

Knausen och övriga i gruppen har gjort ett jättejobb, det är jag som måste bättra mig. Jag är den förste som vill ha kvar gruppen för att ni skall utveckla mig så jag inte stör på träffar.

Det har blivit vanligt dom sista dagarna att be folk stanna kvar. Jag är ledsen om jag förstört erat lovvärda projekt.

En dataidiot

Sven-Åke
 

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.410
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Radiosamband ????

Husbilsklubbens ledning och webadm har ställt sig bakom arbetsgruppen HBK Radiosamband från den bildades och som första steg antagit valda kanaler, som vara klubbens interna.

Nu hade vi väntat oss en fortsättning i arbetsgruppen att gå vidare och informera medlemmarna om handhavandet mm.

Efter att ha uppmanat medlemmarna att skaffa den föreslagna utrustningen kan man inte bara lämna det hela åt sitt öde. Arbetsgruppen kommer att vara kvar och styrelsen hoppas finna mer uthålliga medlemmar som kan fortsätta med utformningen av utbildning etc.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Radiosamband ????

Sven-Åke.

Du har inte förstört något utan bara visat hur viktigt det är med information.
Jag har stor respekt för vox-inställningen och undviker att använda den men det är lätt att knappa fel.

Jag hörde en rätt rolig historia härom dagen om en lastbil som hade fått inmonterat en backkamera. Den hade inbyggd mikrofon och de som stod bakom lastbilen raljerade om hur dålig chaffören var på att backa... Då skrek chaffören ut genom sidorutan: Jag hör vad ni säger...

För att bli lite mer allvarlig och svara Carina så har Vi aldrig sagt att vi ska lämna något åt sitt öde.

Våra avskedsord var: "Naturligtvis bidrar vi som har hållit på med PMR även i kommande trådar med den kunskap vi har skaffat oss under resans gång".

Styrelsens ställningstagande angående PMR hade kunnat vara mycket klarare. Nu valde styrelsen en lite försiktigare inställning. Jag respekterar denna hållning med delar inte den uppfattningen.

Jag tog mig också friheten att titta i styrelsemedlemmarnas profiler. Av någon anledning är det bara en i styrelsen som funnit PMR så intressant att det finns noterat i profilen.

Jag vill också säga till Carina att jag inte intresserad av fejd i denna fråga. Det gagnar inte PMR eller klubbens arbete. Mitt ställningstagande till PMR är fullständigt klart.

PMR är bra för klubben!

Radiohälsningar
Knausen
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Radiosamband ????

Husbilsklubbens ledning och webadm har ställt sig bakom arbetsgruppen HBK Radiosamband från den bildades och som första steg antagit valda kanaler, som vara klubbens interna.

Nu hade vi väntat oss en fortsättning i arbetsgruppen att gå vidare och informera medlemmarna om handhavandet mm.

Efter att ha uppmanat medlemmarna att skaffa den föreslagna utrustningen kan man inte bara lämna det hela åt sitt öde. Arbetsgruppen kommer att vara kvar och styrelsen hoppas finna mer uthålliga medlemmar som kan fortsätta med utformningen av utbildning etc.
Hej, Carina o godmorgon, förresten.

Hoppas jag inte låter ohövlig nu, men hur kommer webadministratörerna in i radiosambandsammanhanget? (puh. långt ord)

Dum fråga nummer två: Vad är skillnaden mellan "Husbilsklubbens ledning, resp styrelse"?

Hälsningar
Dag
 
Toppen