• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rånade i Frankrike... varning!

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024

Jag har aldrig kört med husbil i det här området och har inget att tillföra, men vi har nära bekanta som kört här under många år och råkat ut för inbrott i husbilen tre gånger. De säger att det är meningslöst med spännband då de fått dem avskurna, det enda som fungerar är en stållänk. Numera har de slutat att köra den här vägen ner utan tar andra vägar istället.
OBS detta är är bara förmedlade erfarenheter.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Tråkig historia , läst om detta sedan första husbilen 1989. Dessa rastplatser är väl som goda fiskevatten. Nya offer kommer och parkerar varje kväll. Ingångsväg förardörrarna och de har väl lärt sig att enkelt ta sig in i Fiat Ducato.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Mycket tråkigt när sådant här inträffar och hur kan man förhindra liknande?

Vi brukar åka samma sträcka men tar gärna in på ställplatser/campingar när vi ska övernatta, t.ex. Avignon och sedan Saint-Cyprien osv... Övernattning kostar inte många p€ngar och erbjuder tömning, vattenpåfyllning, duschning, tvättning, kanske restaurangbesök, osv... Är det mulet, då köp€r vi el också. Sen är det inte heller fel att ta en tidig och rejäl morgonpromenad och proviantera färsk baguette + god ost till frukost/brunch inför nästa etapp. Livet går ut på att ha roligt (helst varje dag), vad skulle det annars vara?

haenbradag.jpg
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag gör ett tillägg på mitt eget svar nr:25, det var en sak jag glömde.

De tre inbrotten har inte skett nattetid utan mitt på dagen när de lämnat bilen en stund för att äta eller fika.
Att övernatta på rastplatser utmed den här vägen har de på det bestämdaste avrått ifrån.

Återigen bara förmedlade erfarenheter.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
När jag blev bestulen i Kuala Lumpur anmälde jag till den lokala Polisen och fick en utskriven rapport på engelska som jag sedan mailade till försäkringsbolaget if när jag kommit hem. Dagen efter kontaktade de mig och saken var klar, var aldrig frågan om att anmäla till svenska polisen?

Enklast är väl att ringa sitt försäkringsbolag och fråga vilka papper de kräver?
 
E

Ekeby16

Guest
Måste vara jättetråkigt att bli utsatt för inbrott på ovan beskrivna sätt. Känner med er som drabbats.
Har bara en allmän fråga att tillägga, med tanke på vår planerade resa till Italien i höst. Vi är gröna på husbil, har ännu bara sovit fem nätter i vår. Ska man undvika att övernatta på rastplatser där det står andra husbilar? Vi har skalskydd och det tjuter ju om någon tar sig in genom någon av öppningarna. Blinkande larmlampa och dekaler borde väl göra att tjuvar håller sig borta? För de vill väl knappast få sitt brottsliga arbete ackompanjerat av ett tjutande larm?
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
det är bara ni som kan avgöra vad som känns tryggt ell inte gå på mag känsla det är ingen garanti att det är ok bara för att där står andra hb ? ni kanske hamnar på en mörk del en bit ifrån på rastplatsen ? jag undviker rastplatser utefter stora vägar konsekvent även om jag har larm ilsken hund för att inte tala om kärringen ! det är ingen garanti på en camping elll sp men känslan är bättre och som ranko säger får en del övrig service för pengen !
 

Maija & Veikko

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
14639
Medlemskap
2024
Oavsett i vilket land man blir utsatt för ett brott så måste det anmälas till den lokala polisen och ta med en kopia av anmälan att visa upp för polisen i sitt hemland och till försäkringsbolaget.
 
H

Holsten

Guest
Se min tråd - Larmhem Vallåkra. Avråder köp därifrån. Avbeställde min order men fakturan ligger fortfarande kvar pausad på Klarna. Kontaktat Larmhem för ta bort den därifrån med det har ännu ej skett trots att det gått över 1 månad.
 
R

RobbeS

Guest
Måste vara jättetråkigt att bli utsatt för inbrott på ovan beskrivna sätt. Känner med er som drabbats.
Har bara en allmän fråga att tillägga, med tanke på vår planerade resa till Italien i höst. Vi är gröna på husbil, har ännu bara sovit fem nätter i vår. Ska man undvika att övernatta på rastplatser där det står andra husbilar? Vi har skalskydd och det tjuter ju om någon tar sig in genom någon av öppningarna. Blinkande larmlampa och dekaler borde väl göra att tjuvar håller sig borta? För de vill väl knappast få sitt brottsliga arbete ackompanjerat av ett tjutande larm?

Det finns campingar precis överallt. Kostar ett par hundra kronor oftast så det är värt att ta in på en sådan på nätterna. Själv skulle jag aldrig övernatta på någon av rastplatserna på Autobahn mitt bland alla öststatsregistrerade långtradare(ursäkta fördomarna).
 
Toppen