• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rånade i Frankrike... varning!

F

F.d. 56076

Guest
Vi fick inbrott i bilen på en rastplats utanför Nîmes i onsdags... Han hade smidigt tagit sig in i bilen via förarhytten och tagit en damväska två mobiler och en laptop... (Allt enligt do klassiska modellen) Vad ska man göra? Ska man anmäla detta till franska polisen? Kräver svenska försäkringsbolag det? Ska man göra till svenska pllisen? Hjälp!
 
F

F.d. 32985

Guest
Troligen behöver du även anmäla det till Svenska polisen för att få ett diarienr som försäkringsbolagen behöver. Så för säkerhetsskull, anmäl också till Svenska polisen, bättre med en anmälan för mycket än en för lite
 
F

F.d. 56076

Guest
Tack! Men behöver man också anmäla till franska polisen? Har ingen aning om hur man gör..
 
F

F.d. 56076

Guest
Japp
 

Bilagor

  • received_10210121651516569.jpeg
    received_10210121651516569.jpeg
    106,3 KB · Visningar: 615
D

Deleted member 11118

Guest
Tror inte vi behöver ifrågasätta om de blev rånade eller inte. Det är deras upplevelse om vad som hände vi får förhålla oss till.

Du skall anmäla till Fransk Polis, sök upp närmsta by och gå in på en polisstation.
Du måste även anmäla det till Svensk Polis, du kan ringa dem.

När jag blev bestulen (kanske någon ifrågasätter detta) på min mobil i Spanien 2017
Var det anmälan till Spansk Polis och Svensk Polis. Detta är gäller även i Frankrike

Försäkringsbolaget fick sedan en kopia
 
F

F.d. 56076

Guest
Ja stämmer, inbrott kanske är bättre... Känslan är dock densamma eftersom vi låg och sov i bilen...
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Om personer ifråga har blivit rånad eller bestulen spelar ingen roll, jag hade också känt mig rånad och dessutom haft en olustkänsla i kroppen när man i fortsättningen ska sova i husbilen.

Jag tycker att ni blev rånade!
Hade dom tagit cyklarna på cykelstället hade jag dock tyckt att ni blivit bestulna.

Ordpoliserna missade dock att du skrev HAN, hur kunde du veta det osv...:swoon: Hur kunde ordpoliserna missa det.;)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Enligt svenska lagstiftning är detta en stöld. (Vanligtvis rubriceras brottet som grov stöld.)

För att brottet skall klassificeras som rån, krävs inslag av våld eller hoit om våld.

Vilka definitioner som gäller enligt fransk lagstiftning, känner jag ej till.

Pålle
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
ja du skall anmäla till lokal polis.Denna anmälan tar du sedan med när du anmäler till polisen på hemmaplan.För att vara helt säker på ersättning är detta viktigt
 
D

Deleted member 11118

Guest
Varför ska man anmäla till Svensk polis när bottet redan är anmält i annat land ?
Svensk polis kan väl inte göra något åt det.
Undrar Hasse

I mitt fall ville försäkringsbolaget och bolaget där jag hade mitt mobilabonnemang även ha en Svensk polisanmälan, samt en Spansk polisanmälan, jag ifrågasatte inte varför de ville ha det utan konstaterade att de ville ha och det fick de.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Varför ska man anmäla till Svensk polis när bottet redan är anmält i annat land ?
Svensk polis kan väl inte göra något åt det.
Undrar Hasse

Håller med, varför skulle man belasta svenska polisen med ett brott som utförts och rapporterats till polisväsendet i det aktuella landet?

Har under åren hjälpt många skandinaver som råkat illa ut utomlands. Otaliga kontakter med SOS i Köpenhamn och skandinaviska försäkringsbolag, men aldrig hört talas om att det skulle dubbelrapporteras till svensk polismyndighet.

Nej, har bara hört instruktionen; ”.... och sedan när resenären kommer hem, rapportera till försäkringsbolaget och bifoga polisrapporten som är gjord på orten”

Kan inte för mitt liv förstå att en svensk polisanmälan skulle tillföra något av värde för försäkringsbolaget. Tycker inte vi skall belasta den stackars svenska poliskåren med onödigt arbete,

TommyD
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest
Håller med, varför skulle man belasta svenska polisen med ett brott som utförts och rapporterats till polisväsendet i det aktuella landet?

Har under åren hjälpt många skandinaver som råkat illa ut utomlands. Otaliga kontakter med SOS i Köpenhamn och skandinaviska försäkringsbolag, men aldrig hört talas om att det skulle dubbelrapporteras till svensk polismyndighet.

Nej, har bara hört instruktionen; ”.... och sedan när resenären kommer hem, rapportera till försäkringsbolaget och bifoga polisrapporten.”

Kan inte för mitt liv förstå att en svensk polisanmälan skulle tillföra något av värde för försäkringsbolaget. Tycker inte vi skall belasta den stackars svenska poliskåren med onödigt arbete,

TommyD

Håller med dej Tommy men i mitt fall ville de ha en Svensk polisrapport också, jag fixade det och frågade inte varför.
 
F

F.d. 56455

Guest
När jag blev bestulen i Kuala Lumpur anmälde jag till den lokala Polisen och fick en utskriven rapport på engelska som jag sedan mailade till försäkringsbolaget if när jag kommit hem. Dagen efter kontaktade de mig och saken var klar, var aldrig frågan om att anmäla till svenska polisen?
 
Toppen