• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Quadrocopter för en tioåring.

F

F.d. 14324

Guest
Hej.
Jag tänkte skaffa en quadrocopter till familjen och vill gärna ha en del tips på vad som kan vara lämpligt.
Den här har jag googlat fram, men jag vet inte om den är bra eller inte: Hubsan X4 HD kamera Röd/Silver Hubsan Helikoptrar - Via Varumärken - Helikoptrar - Radiostyrt

Det jag tänker mig är att köpa någon som den eller kanske någon storlek större, dessutom blir det nog extra batteri, propellerskydd och kanske några extra propellrar :D

Vad tror ni, duger en sån till min son och pallar den ett barns behandling? (den bör tåla pappors behandling också...)
Eller ska man satsa på en dyrare/billigare?

mvh jocke
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Quadrocopter för en tioåring.

Jag tycker den skulle passa utmärkt! Bra som förstaval. Blir man sedan "biten" och tycker det får kosta mer, kan man köpa det senare.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Quadrocopter för en tioåring.

Tack, då blir det nog en sådan, jag vill inte lägga för mycket pengar på den första eftersom det kan gå väldigt fel väldigt fort med såna här tingestar.

mvh jocke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Quadrocopter för en tioåring.

Risken är kanske att sonen får bli åskådare. Ett propellerskydd eller ett dussin propellrar vore nog bra.

image.jpg
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Quadrocopter för en tioåring.

Jo det är lätt man tar över och försöker visa hur det ska gå till, men det är inte alltid man gör det bättre.
Propellerskydd är en bra ide och det köper jag nog på en gång, snabblim och tejp har jag redan i basutrustningen... :)
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Quadrocopter för en tioåring.

Nu börjar det likna en quadrocopter för en 68-åring!
Eller bör den vara ännu större och dyrare med Goprokamera?
Och kunna transportera ölbackar?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Quadrocopter för en tioåring.

Tack för tipset Per, priset är inte i sig avskräckande.
Det är bara det att jag måste lägga en nivå på det hela och jag ser en relativt stor risk att investeringen kan vara bortflugen i ett ögonblicks verk.
Jag tror jag börjar med en billig och håller intresset i sig kan man ju alltid köpa en till.

Batteritiden i den jag länkade till känns snålt tilltagen, men med en knippe extrabatterier så fungerar det nog.

mvh jocke
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Quadrocopter för en tioåring.

Köpte en radiostyrd Jeep en gång i tiden till min äldsta (då var han kanske 9 år gammal), och jag har fortfarande ångest från den tiden. 8 av 10 gångerna var det jag som skulle "visa" honom hur "han" ska styra... Med facit i hand, jag skulle ha köpt 2 st., då hade jag haft betydligt trevligare minnen från den tiden...
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Quadrocopter för en tioåring.

WLToys produkter är extremt bra kvalitet för pengarna.
Säljs bl.a på Teknikmagasinet, men kan köpas för en bråkdel direkt från Kina.
T.ex V959. Finns massor med trådar om WLToys på RC Groups om man vill läsa mer.

Fick upp ögonen för dom då svärmor köpte en helicopter som hon trodde var coaxial (självstabiliserande) men i själva verket var en 4-kanals. Jag lärde mig flyga den och sedan lärde jag sonen som då var 10 år. Mycket lättflugen.
Kostar 600:- på Teknikmagasinet
Finns på för ca hälften med frakt från Kina på Banggood, reservhelikopter (utan radio) ca 130:-.

Fick lov att köpa en till mig själv också, riktigt kul. Vi flyger tillsammans i vardagrummet, och ute när det är vindstilla.

Peter :)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Quadrocopter för en tioåring.

Jag tackar för tipsen, det har svängt lite och det verkar som det är en bil som står överst på önskelistan just nu.
Jag sparar era tips, även om ungarna (just nu) hellre vill ha bilar så blir det nog en till mig ändå. :)

En annan fråga, finns det något bra sätt att ladda upp batterier till rc-grejer direkt från bodelsbatteriet?
Det jag tänker mig är en apparat där jag kan koppla in flera batterier men jag vet inte riktigt vad som finns på marknaden.

mvh jocke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Quadrocopter för en tioåring.

Har under surfing sett endel RC-ladere som jobber fra 12V, den største kunne lade mange LiIon batterier indiviuellt. Så søk på ebay og tilsvarende1
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Quadrocopter för en tioåring.

Jag tackar för tipsen, det har svängt lite och det verkar som det är en bil som står överst på önskelistan just nu.
Jag sparar era tips, även om ungarna (just nu) hellre vill ha bilar så blir det nog en till mig ändå. :)

En annan fråga, finns det något bra sätt att ladda upp batterier till rc-grejer direkt från bodelsbatteriet?
Det jag tänker mig är en apparat där jag kan koppla in flera batterier men jag vet inte riktigt vad som finns på marknaden.

mvh jocke

De små batterierna till typ Hubsan laddas med USB laddare.
När det gäller större batterier måste du ha en riktig laddare, det finns många av dessa som drivs med 12V.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Quadrocopter för en tioåring.

En fråga PeO, vilken utrustning använde du till flygbilderna vid årsmötet?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Quadrocopter för en tioåring.

Jag har, DJI Phantom 2 med gimbal samt Gopro Hero3+ black edition + videolänk.

Då är väl denna inte mycket att hänga i granen?
image.jpg
FC40 ca 3000:-

Skall man hellre satsa på en Phantom 2 Vision + för ca 9000?
 
Toppen