• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Punktering mötesfri väg

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Körde bakom en Volvo 745 som fick punktering på den enkelfiliga delen av mötesfri väg med vajerräcken. Han sänkte farten, men fortsatte att köra med ett helt söndertrasat däck,det rök och luktade bränt gummi. Vid första avfart svängde han av, nästan körande på fälgen. Jag saktade in och ökade avståndet då det var risk för flygande däckbitar.
Hur skall man förfara om man råkar ut för något liknande, dvs punktering på en plats där man blockerar all övrig trafik om man stannar. Jag har ju inget reservdäck så måste vänta på assistans, och även om reservhjul finns så tar det sin tid att skifta hjul.
Några synpunkter ?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Punktering mötesfri väg

Föraren av Volvon gjorde helt rätt, enligt min uppfattning och som jag själv skulle ha agerat. Bra om han dessutom, liksom jag, hade med sig ett reservhjul. :)
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Punktering mötesfri väg

En mardröm att få punka på ett ställe där man blockerar hela vägen..
Först på med gulavästen..varningstriangel..se till att det inte blir kaos bakom dej..
Sen beror det på hur det ser ut framför dej om man kan komma undan på något vettigt ställe.
Men stressa inte ..ta inga risker som kan innebära en olycka..
Man får hoppas på att medtrafikanterna har tålamod och förstår problemet..
Det finns ett tele.nr man kan ringa ..så radion kan snabbt gå ut med en trafikvarning.
Googla på detta..
 

Stefan51

HBK Medlem
Inlägg
1.960
Kommun
Falköping
HBK-Nr
13501
Medlemskap
2024
Sv: Punktering mötesfri väg

Bara en liten tanke
han tänkte på medtrafikanterna vilket betyder att han
pajade sitt däck hade han stannat hade säkert däcket gott o laga .
Nu blev däcket helt förstört måste köpa nytt kostnad kanske 1000:-
Han orsakade inget stopp men han får ta smällen ekonomisk .
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: Punktering mötesfri väg

Bara en liten tanke
han tänkte på medtrafikanterna vilket betyder att han
pajade sitt däck hade han stannat hade säkert däcket gott o laga .
Nu blev däcket helt förstört måste köpa nytt kostnad kanske 1000:-
Han orsakade inget stopp men han får ta smällen ekonomisk .

Ja-tyckte han visade prov på utmärkt situationsanpassat handlande. Att han fortsatte köra till en säkrare plats var säkert lika mycket för sin egen säkerhet, som för att inte stoppa upp övrig trafik. Vad är ett trasigt däck o fälg mot ett eller flera människoliv.
 

Robert norra

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
17116
Medlemskap
2024
Sv: Punktering mötesfri väg

Det finns även en risk till,om du fortsätter för länge så blir det väldigt varmt,som kan sluta med att däcket tar eld och då är det inte roligt.Gummibrand inne i hjulhuset,svårsläckt,husbilen brinner upp.
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Punktering mötesfri väg

Det är verkligen en mardröm att få stopp pga. punktering på fel ställe och blockera hela körfältet. Lite förebyggande är att installera däcktrycksbevakning som larmar när trycket i däck minskar. Att få en tidig varning att någonting är fel gör att man får större möjlighet att stanna i tid. Visst, läckan måste vara relativt långsam men däcktrycksbevakning är åtminstone ett försök att förhindra ett stopp på fel ställe.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Punktering mötesfri väg

Det där är en utmärkt lösning, så länge punkteringen beror på ett föremål som endast gjort ett hål i däcket men däcket i övrigt är helt.
En rejäl punktering, dvs däckexplosion som inte är ovanligt på fordon med lite högre tryck i däcken kan du kasta in flaskorna i hålet.
Så det är inte en säker lösning på hela problematiken.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Punktering mötesfri väg

Jag åkte några bilar bakom en långtradare för några år sedan och den råkade köra ut och riva ner ca 100 meter vajerräcke. Orsaken vet jag inte. Kanske fipplade med mobilen, somnade eller väjde för något. Bra att inte komma ut i mötande fil iaf. Alla däck på vänster sida punkterades av vajerräckets stolpar så den tog sig inte därifrån. Då blev det totalstopp för det gick inte att ta sig förbi. Ca 1 ½ timme då bärgaren hade svårt att komma till också. Märkligt att stolparna orsakade punktering tycker jag. Annars hade den ju kunnat fortsätta och komma undan.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Punktering mötesfri väg

Den som "uppfann" mötesfria vägar med vajerräcke tänkte inte på punkteringar eller vanligt motorstopp!

Eller att det kan välta en buss, vilket hände i Boråstrakten häromdan.
Märkligt att inte alla andra länder bygger liknande vägar. Trefiliga vägar finns men vajerräcken saknas
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Punktering mötesfri väg

Den som "uppfann" mötesfria vägar med vajerräcke tänkte inte på punkteringar eller vanligt motorstopp!

Det är ju lite problematiskt det håller jag med om.

Men det finns ju alltid ett men, Jag bor mitt på den enda delen av E4an innan Gävle där det inte är motorväg, här gick det åt 5-10 liv om året på e4an innan man byggde om till 2+1väg för 15-20år sedan. Efter det har det endast varit någon enstaka dödlig olycka.

//Peter
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Punktering mötesfri väg

Det är ju lite problematiskt det håller jag med om.

Men det finns ju alltid ett men, Jag bor mitt på den enda delen av E4an innan Gävle där det inte är motorväg, här gick det åt 5-10 liv om året på e4an innan man byggde om till 2+1väg för 15-20år sedan. Efter det har det endast varit någon enstaka dödlig olycka.

//Peter

Var det inte i Ljungby E4 gick genom stan och man fick stanna för att släppa över gångtrafikanter?
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Punktering mötesfri väg

Var det inte i Ljungby E4 gick genom stan och man fick stanna för att släppa över gångtrafikanter?

Det beror på hur länge sedan du menar, "nya" vägen öppnades i början av 80talet så innan dess körde man igenom Ljungby, Lagan osv

Byggstart på motorvägen på nämnd sträcka är för övrigt 2018

//Peter
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Punktering mötesfri väg

Eller att det kan välta en buss, vilket hände i Boråstrakten häromdan.
Märkligt att inte alla andra länder bygger liknande vägar. Trefiliga vägar finns men vajerräcken saknas
det var inget wireräcke utanför Borås.Dessutom var det på motorväg
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Punktering mötesfri väg

Jag bara hörde på radion, behöver ju inte vara korrekt, tycker ändå att när de bygger nya vägar så bygg motorväg av samma typ som vi började med, inga snålvarianter, det skall ju vara bra i 50 år minst.
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Punktering mötesfri väg

Jag åkte några bilar bakom en långtradare för några år sedan och den råkade köra ut och riva ner ca 100 meter vajerräcke. Orsaken vet jag inte. Kanske fipplade med mobilen, somnade eller väjde för något. Bra att inte komma ut i mötande fil iaf. Alla däck på vänster sida punkterades av vajerräckets stolpar så den tog sig inte därifrån. Då blev det totalstopp för det gick inte att ta sig förbi. Ca 1 ½ timme då bärgaren hade svårt att komma till också. Märkligt att stolparna orsakade punktering tycker jag. Annars hade den ju kunnat fortsätta och komma undan.

Lite off topic det jag kommenterar nedan men kände att det ändå finnsen viss relevans i diskussionen om vajerräcken och dess stolpar.

Trafikverket, som är "pappa" till införandet av denna lösning ser enbart till totalt antal dödade & allvarligt skadade trafikanter. Tyvärr involveras inte oskyddade trafikanter i denna ekvation, trots att lösningar för alla typer av trafikanter finns.

Stolparna man använder/använt fungerar som giljotiner och har inte bara lemlästat (armar/ben) utan även dödat trafikanter (decaputation/massiv blodförlust).

Det är en skamm att man inte valt att sätta upp sk. underglidningsskydd så oskyddade trafikanter slipper riskera livet vid enklare omkullkörningar.

För övrigt finns lite annat att önska avseende lämpliga platser att stanna på vid problem för större fordon.

Lösningen 2+1 väg är ju bara ett substitut till motorväg av ekonomiska skäl. Man borde ha kortare mellan fickorna där man säkrare kan stanna vid problem kan jag tycka.

Att vid punktering med personbil känns det både naturligt och säkrast att rulla framåt tills man kan rulla åt sidan (vare sig det är en avfart, ficka eller delvis ner i diket).

Med husbil känns det inte lika självklart, även om det finns situationer där det givet är säkrast. Däckexplosion + > 1km till närmsta säkra plats känns minst sagt olustigt. Och som någon nämnt, risk för brand.

Som alla nödsituationer gäller dock att man anpassar sig och ingen situation är den andre lik varför det blir vanskligt att komma med en generell lösning.

En bra regel att bära med sig är kanske första bokstaven i L-ABCDE där L:et står för Location (Livsfarligt Läge). L:et kommer här före A= Airway (Fri Luftväg). Dvs. läget har högre prioritet än fria luftvägar OM det är livsfarligt läge.

Kan kanske vara en bra grund att bära med sig. Därmed inte sagt att alla plötsliga stopp på enfilig väg med vajerräcken är livsfarligt läge.

Just my 5 cent´s
// Niklas
 
Toppen