Sv: Punktering mötesfri väg
Jag åkte några bilar bakom en långtradare för några år sedan och den råkade köra ut och riva ner ca 100 meter vajerräcke. Orsaken vet jag inte. Kanske fipplade med mobilen, somnade eller väjde för något. Bra att inte komma ut i mötande fil iaf. Alla däck på vänster sida punkterades av vajerräckets stolpar så den tog sig inte därifrån. Då blev det totalstopp för det gick inte att ta sig förbi. Ca 1 ½ timme då bärgaren hade svårt att komma till också. Märkligt att stolparna orsakade punktering tycker jag. Annars hade den ju kunnat fortsätta och komma undan.
Lite off topic det jag kommenterar nedan men kände att det ändå finnsen viss relevans i diskussionen om vajerräcken och dess stolpar.
Trafikverket, som är "pappa" till införandet av denna lösning ser enbart till totalt antal dödade & allvarligt skadade trafikanter. Tyvärr involveras inte oskyddade trafikanter i denna ekvation, trots att lösningar för alla typer av trafikanter finns.
Stolparna man använder/använt fungerar som giljotiner och har inte bara lemlästat (armar/ben) utan även dödat trafikanter (decaputation/massiv blodförlust).
Det är en skamm att man inte valt att sätta upp sk. underglidningsskydd så oskyddade trafikanter slipper riskera livet vid enklare omkullkörningar.
För övrigt finns lite annat att önska avseende lämpliga platser att stanna på vid problem för större fordon.
Lösningen 2+1 väg är ju bara ett substitut till motorväg av ekonomiska skäl. Man borde ha kortare mellan fickorna där man säkrare kan stanna vid problem kan jag tycka.
Att vid punktering med personbil känns det både naturligt och säkrast att rulla framåt tills man kan rulla åt sidan (vare sig det är en avfart, ficka eller delvis ner i diket).
Med husbil känns det inte lika självklart, även om det finns situationer där det givet är säkrast. Däckexplosion + > 1km till närmsta säkra plats känns minst sagt olustigt. Och som någon nämnt, risk för brand.
Som alla nödsituationer gäller dock att man anpassar sig och ingen situation är den andre lik varför det blir vanskligt att komma med en generell lösning.
En bra regel att bära med sig är kanske första bokstaven i L-ABCDE där L:et står för Location (Livsfarligt Läge). L:et kommer här före A= Airway (Fri Luftväg). Dvs. läget har högre prioritet än fria luftvägar OM det är livsfarligt läge.
Kan kanske vara en bra grund att bära med sig. Därmed inte sagt att alla plötsliga stopp på enfilig väg med vajerräcken är livsfarligt läge.
Just my 5 cent´s
// Niklas