• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Projektor för filmvisning

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!
Vi har äntligen kommit över till den "nya" världen gällande TV och filmtittande :)
Vi har övergett vår parabol till förmån streamingtjänster via internet. Nu är det väldigt lite TV tittande för vår del, men ibland vill man ändå se någon match, nyheter etc. Min tanke är att kasta ut Parabol, TV samt allt som hör därtill för att sedan skaffa en liten projektor som kan nyttjas för ändamålet.
Jag har kikat på några olika projektorer. Är det någon som har någon synpunkt på dessa, eller kanske vet någon som är bättre lämpad för husbilslivet, vore jag mycket tacksam. Kom gärna med förslag och synpunkter. Min kunskap i detta ärende är ytterst begränsad ;)

Projektorer som jag har kikat på:
1. Optoma ML750e DLP-projektor | Dustinhome.se

2. Optoma ML750ST WXGA | Dustinhome.se

3. PICZO Projektor HDMI


//Jocke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Kan ikke se hvilken fysisk oppløsning PICZO har, at den kan vise Full HD betyr ikke at den har full oppløsning. De andre har normal 800 linjers DLP. Men om en finner en projektor med DLP 1200 linjer eller bedre så blir både oppløningen på skjermen og lysstyrken bedre.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Tackar för inputs ;)

p.jpg


Jag satt precis och kikade på ebay och beställde en projektor där ifrån. Det blev den runger föreslog ;)



Förhoppningsvis kommer man kunne se hyffsat med denna projektor.

Ha de gott!

//Jocke
 
F

F.d. 57945

Guest
Köpte en från wish. Men det var så vråldålig kvalite så den går inte att använda till någonting. Skrev till wish och fick alla pengarna tillbaka. Köpte då en optoma 750e begagnad. prutade hårt så fick den för 1200kr. Den funkar kanon. skall bara skaffa några vettiga högtalare till den också. Nackdelen är att den går på 19v så antingen får man köra den på invertern och 220 eller får man skaffa en trafo på kjell och company som gör om 12v till 19v kostade 300kr tror jag.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Kanske en dum fråga. Men, mot vilken yta speglar man i husbilen? Eller den kanske inte var avsedd för husbilen?

Hej!
I "sovrummet" har vi en skjutdörr som är välvd. Den är tapetserad med ljus tapet. Denna dörr är perfekt för ändamålet, tror jag :)

Vi har även en yta i "salongen" som vi tror passar. Tanken är att vi ska kunna flytta runt projektorn för att kunna se TV där vi önskar. Kanske är det en utopi, men det är i alla fall värt ett försök.

//Jocke
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag skrev lite om denna projektorn, och nu när jag haft den en tid, så kan jag bara säga att den är kanon bra, ljudet har jag via bluetooth till en liten JBL högtalare som ger mycket bra ljud ..... härligt med en 60" skärm i H-bilen :eek:;) och som drar minimalt med ström...:eek:

husbilsbio
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Jag skrev lite om denna projektorn, och nu när jag haft den en tid, så kan jag bara säga att den är kanon bra, ljudet har jag via bluetooth till en liten JBL högtalare som ger mycket bra ljud ..... härligt med en 60" skärm i H-bilen :eek:;) och som drar minimalt med ström...:eek:

husbilsbio

Hej Muskatten!
Jodå, jag har läst i din tråd:) Det känns bra att du är så nöjd med grejorna. Jag hoppas att vi blir lika nöjda. Den projektor jag köpte har både wifi och bluetooth anslutningar. Min förhoppning är att jag ska kunna ansluta ljudet till bilens multimediasystem. Då kan man få ett riktigt bra ljud ;) Vi har dock alltid "Bosse" med oss på våra resor också. Det är en Bose blåtandshögtalare som vi flyttar med oss dit vi är för att lyssna på radio/musik.

Jag har under de senaste åren ledsnat fullständigt på "mecket" med parabolen. Jag lägger mer tid på att få eländet att fungera än vad vi ser på tv när den väl funkar.... Parabol känns som ett mycket förlegat system.

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hoppas den är bättre än den jag köpte. Det är den som ligger bland de sponsrade på sidan

C63D DurableHDMI/USB/AV/VGA/SD/TV1080PHD Home Theater Set-Top PC HD Projector 691692409624 | eBay

Hej!
Jag tror att den är bättre än den du köpte, men jag vet inte om det är tillräckligt bra. Det var en ren chanstagning från min sida. Men om du jämför prestanda mellan de båda projektorerna så framgår det att det är lite bättre upplösning, etc på "min" projektor. Det är dessutom lite mer anslutningsmöjligheter....
Vi får väl se när den kommer om det är något att ha, eller om det blir återvinningen direkt ;)

//Jocke
 
Toppen