• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med vatten som åker ut

F

F.d. 52013

Guest
Jag har en dethleffs 1997 som jag har ett problem med, När jag sätter på vattnet i kranen så åker vattnet ut under bilen.
Någon som kan hjälpa till med detta vore grymt tacksamt.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Truma frostvakt.jpg
Jag vet inte hur frostvakten såg ut för 20 år sedan , men på nyare bilar finns det dels en vridventil ovanpå frostvakten, dels en tryckknapp under ventilen som måste vara intryckt, annars rinner vattnet igenom.

/CG
 
F

F.d. 56542

Guest
På min var jag tvungen att ställa ner trycket på pumpen, sitter en övertrycksventil i frostvakten på min. Två varv på skruven så var problemet löst
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, har du inte även en avtappning för att tömma själva vattenrörsystemet för att få tomt i rören/slangarna till vintern också. I så fall så kan den avtappningskranen vara öppen.
Kolla under bilen var vattnet kommer ut. Om nu inget är trasigt så vattnet läcker ut p.g.av det så borde vattnet komma ut ur ett skvallerrör, och i många fall så sitter det som är öppet och läcker rakt upp inne i bilen just där. Sitter det inte något där så får man följa den slangen inne i bilen till anslutningen.

M.v.h. JANKRO.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag förmodar att du har en Truma-värmare. I så fall finns det en överströmningsventil som skall öppna vid för högt tryck. Den är kopplad till en slang som mynnar under bilen. Det är inte helt ovanligt att ventilen börjar läcka efter några år.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Jag har en frostvakt som bilden tidigare. Den har börjat släppa genom vatten så fort det är tryck i systemet. Om jag trycker lite extra på knappen håller den tätt så länge jag gör det. Finns det någon packning man kan byta eller är det bara att byta hela för sådär 600 kr.
 

Lotta o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
13588
Medlemskap
2024
Visa bilaga 156475
Jag vet inte hur frostvakten såg ut för 20 år sedan , men på nyare bilar finns det dels en vridventil ovanpå frostvakten, dels en tryckknapp under ventilen som måste vara intryckt, annars rinner vattnet igenom.

/CG
Jag älskar husbilsklubbens medlemmar
I den förra bilen vi hade så lyfte man upp en lite knapp och körde in ett gem som låste frostventilen, och vid vinteravställningen så tog an bara bort gemet och dåvarande det klart.
Vi bytte bil sent i höstas där det sitter en lite modernare ventil. När vi ställde av bilen så vred jag bara reglaget och släppte ut vattnet.
Nu ska vi dra igång husbilen, vred tillbaka reglaget så det står på tvärs och fyller på vatten slå på värmare både luft och varmvatten.
Vad händer!!!
Vattnet forsar ut genom frostventilen.
Begriper jag något? Nej!
Tänker då att det är til att byta hela ventilen hos husbils säljaren.
Nu är vi på väg till Helsingborg. Vad göra för att få vattnet att stanna kvar.
Sätter en plugg på utloppsslangen.
Det blir så högt tryck att jag inte får det tätt.
Uppgiven går jag inte till Lotta att vi får åka utan vatten och stanna i Kristianstad och försöka få ventilen bytt.
Nedslagen och på gränsen till depression logga jag in på forumet och hitta din bil på hur en frostvakt ser ut och fungerar.
DET SITTER EN SÄRSKILD KNAPP ATT TRYCKA PÅ.
Rusar ut till bilen och trycker på knappen som jag inte visste fanns.
Kan man känna större lycka ?
Skåne nu kommer vi!
Stefan
 

Hokab

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stocksund
HBK-Nr
27441
Medlemskap
2022
Vill öppna en ny tråd som skall heta Traumatisk upplevelser. Hämtade min Euramobil för tre veckor sedan hos Svea Husbil i Älmsta. Vi gick noggrant igenom bilen men kollade inte vattnet om detta fungerade. Det skulle vi ha gjort. Nu inför min premiärtur så här jag just problem med vattnet. Jag fyllde på min tomma färskvatten-tank. Startade pumpen som jag hörde gå igång och provade mina kranar. Jag fick vatten i toaletten och bara en svag stråle i köket. Trodde att jag hade skit i utkastarfilter så jag lämnade min hb för att hämta en polygrip. Passerade förbi bilens hö sida och upptäcker att det rikligt rinner vatten från ett rör under bilen i höjd med min Traumavärmare. Färskvattentanken tömdes helt. Stänger av pumpen. Öppnar en inspektionslucka inne i bilen och ser en frostvakt? Det sitter en röd knapp på toppen som jag trycker in. Återfyller och testar. Nu fungerar ingenting, varken pump eller vatten. Vad kan ha hänt? Årsmodell 2002 så frostvakten ser inte ut som på ngn av klubbens bilder. Jag bifogar min bild och hoppas att ni kan komma mig till hjälp.20190602_151524(0).jpg 20190602_151524(0).jpg
 
Toppen