• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med Taket

Åberg

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Nybro
HBK-Nr
7414
Medlemskap
2024
Problem med att plasten på taket släpper på vissa ställen det uppstår då bulor på taket någon som haft liknande problem ?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jo men visst. Har också bulor på taket på en Dethleffs Magic Edition från 2014. Skickade bilder på bulorna till säljaren, Tumbo, och fick svaret att det var helt normalt.

Bifogar bild på mina bulor så att du kan se hur de ser ut.

6AE2B951-F907-42EC-971F-6CEEACEAFFEB.jpeg

B4DF7B31-15BB-4BFA-8338-F9983A3A02E7.jpeg

Det är som långa åsar som löper utmed varje långsida på taket.

Hälsar Kjell
 
F

F.d. 55989

Guest
Jo men visst. Har också bulor på taket på en Dethleffs Magic Edition från 2014. Skickade bilder på bulorna till säljaren, Tumbo, och fick svaret att det var helt normalt.

Bifogar bild på mina bulor så att du kan se hur de ser ut.

Visa bilaga 161150

Visa bilaga 161149

Det är som långa åsar som löper utmed varje långsida på taket.

Hälsar Kjell

Ja det är taket som rör sig och är byggt så för att ta upp spänningar
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Hej!
Jag är ingen expert alls, men vad händer med bulorna när fukt kommer imellan o spräcker dom, då måste tätskiktet kan vara blottat för dom flexibla delarna o fukt kan tränga in!!
Jag hade velat ha en riktigt bra förklaring hur det ska kunna hålla tätt i taket när bubblorna spricker, det är ju ingen husbil för 40.000kr utan massor med pengar för ägaren att förlora om fukt tränger in, o då kan du ge dej på att dom inte känns vid felet med det svaret du fått....

Ja ja, det är min tolkning, alla är vi olika men jag hade stått på mej om jag hade en så fin o dyr husbil!!

Mvh Affe:2
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det är aluminiumplåten som bildar åsar vad jag förstår.
Hade samma på vår Kabe Hacienda, fick förklaringen att det var normalt.

Dessa aluminium "bubblor" lär inte spricka.
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Jag tycker det är konstigt om aluminium plåten ställt sej upp på det viset, har dom räknat fel på hållfasthets kalkylen?? Oavsett om bubblorna håller så bildas det fukt i dom av kondensen, går det inte hål på bubblorna så fukten kan ta vägen ut så går den neråt i isoleringen?
Har du tryckt på kulorna? Är dom sten hårda?

Jag skulle vara mycket misstänksam..
Jag hoppas du har rätt!!
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Om nu aluminiumen reser sig på det viset bildas det ju en luftkanal någonstan. I en luftkanal finns det goda förutsättningar för kondens, vart tar den vägen?
Om detta skall ske så måste ju fabrikanten ha totalt misslyckats med att få innerlaminat, isolering och ytterlaminat att binda ihop dessa skall ju bilda ett homogent material och då kan det aldrig resa sig på det viset.
Jag hoppas att fabrikanterna har rätt men själv skulle jag inte lita på det.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag tror inte att det aluminiumet som rest sig utan det är det ”hagelskydd” av glasfibermatta som bildar åsar. Går att trycka på dem. Det är luft under.

Hälsar Kjell
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Det verkar inte vara normalt. Försvinnande problem eller permanenta bubblor? Är det bara Dethleffs och Kabe?
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Min erfarenhet från husvagn med aluminiumtak och väggar var att plåten slår sig pga värmen i solsken. Har inte haft problemet under vintertid. Hade en tidigare en äldre Kabe smaragd där väggplåten fick en stor bula när solen låg på. Hade samma problem med en betydligt nyare vagn, fast då med takplåten.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har fått det förklarat med att taket inte hellimmas,man lämmnar strängar utan lim för att taket skall kunna röra sig.
Detta var på en Kabe där man sa att detta är normalt.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Har likadan husbil som TS och kan bekräfta att detta är en del av konstruktionen.
Man lämnar dessa strängar utan lim för att skapa en kontrollerad rörlighet när kyla och värme påverkar. Jag känner mig trygg med denna design.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Verkar som folk inte har läst vad trådskaparen menar.Han pratar om plasttak.Alla andra om aluminiumtak.Det är stor skillnad mellan dem.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Verkar som folk inte har läst vad trådskaparen menar.Han pratar om plasttak.Alla andra om aluminiumtak.Det är stor skillnad mellan dem.

Måste erkänna att jag inte vet hur taken på nya husbilar är konstruerade. Men jag har levt i tron att de flesta husbilar har ett tak med ett yttre skikt av aluminium. För att skydda detta aluminiumtak mot hagelinslag så finns det också ett yttersta skikt av glasfiberarmerad plast.

Hälsar Kjell
 

Andy.T

FD HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
19547
Medlemskap
2023
Jag vill minnas att jag fick det här svaret på mässan när jag frågade.
- Det är en rörelsezon för förändringarna i kallt och varmt väder taket krymper och sväller beroende på temperatur.

Har lika på min XLI.
Mvh Andreas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om det er plast på aluminium så er dette nødvendig da plast og alu utvider seg forskjellig. Er det kun plast eller aluminium sandwich så finnes det biler med hellimt tak. Rammebygde er alltid kun limt på rammene,

Hellimt sandwich krever en styrke i isolasjonen da det er store krefter i termisk ekspansjon.
 
S

Sören-6830

Guest
När vi köpte vår bil ny ville vi ha aluminiumtaket skyddat mot hagel så N+B i Polch klädde det med Caraskin. Vi har ingen antydan alls efter bubblor efter 6 år. Materialet känns och ser ut som plast men är kanske en aning flexibelt eftersom det är helt intakt? Kanske går det att kolla vad det är för material som använts på era bilar?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Caraskin er elastisk plast som hellimes, dyrere enn den tynne gfk platen som monteres med strenger av lim. Elastikken sørger for at den følger underliggende tak ved oppvarming og avkjøling. Det finnes en lignende løsning som kun kantlimes - etter min erfaring med den varianten på en Winnebago så vil jeg helst unngå den.
 
Toppen