• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med låsning via fjärrkontroll

Jsson

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
25342
Medlemskap
2025
Det går inte längre att låsa bilen via fjärrkontrollen. Stängning via knappen på instrumentpanelen fungerar. Båda fjärrkontrollerna slutade att fungera samtidigt och batteribyte hjälper inte, så problemet sitter med största sannolikhet inte där. Min gissning är att problemet kan finnas i mottagaren till fjärrkontrollen. Jag har letat i manualerna men hittar ingen information om var mottagaren eller eventuella säkringar till den är placerade.

Tacksam för alla idéer och all information som ni kan dela med er av.

Har en Knaus Sun 900 årsmodell 2016 byggd på en Fiat Ducati.

/Olle
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
En personbil jag hade betedde sig på samma sätt vid ett tillfälle. Den gången var det en kranbil som stod på andra sidan gata som på något sätt störde ut signalen. När den bilen körde fungerade låset igen. Det är alltså inte säkert att det är fel på något i din bil utan det kan vara något i närheten som stör. Prova att flytta bilen några hundra meter och se om felet kvarstår.

/CG
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
När jag installerade ytterligare 3 st. sladdlösa parkering sensorer, då kunde jag inte låsa husbilen längre. Plockade bort säkringen och då gick det att låsa. Problemet låg i frkvensen mellan bilens låsning och det sladdlösa systemet. Jag tror att du har något liknande där 2 lika frekvenser krockar med varandra!
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Det går inte längre att låsa bilen via fjärrkontrollen. Stängning via knappen på instrumentpanelen fungerar. Båda fjärrkontrollerna slutade att fungera samtidigt och batteribyte hjälper inte, så problemet sitter med största sannolikhet inte där. Min gissning är att problemet kan finnas i mottagaren till fjärrkontrollen. Jag har letat i manualerna men hittar ingen information om var mottagaren eller eventuella säkringar till den är placerade.

Tacksam för alla idéer och all information som ni kan dela med er av.

Har en Knaus Sun 900 årsmodell 2016 byggd på en Fiat Ducati.

/Olle
2016modell då har du väl garanti kvar.Om det är så,gör inget själv.
S670sl
 

Jsson

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
25342
Medlemskap
2025
Tack för alla idéer, men tyvärr tror jag inte att problemet är löst.
@CG Har hunnit flytta bilen sedan problemet uppstod, så det är inte troligt att något stör ut nycklarna.
@M&R Har inte köpt eller installerat någon trådlös utrustning. Stängde bilen med fjärrkontrollen och när vi kom tillbaka efter några timmar gick det inte att öppna.
@S670sl Vi befinner oss i Spanien och kommer inte att vara i Sverige förrän om tre månader. Skulle helst vilja hitta en lösning innan dess. Bilen är dessutom importerad från Tyskland, så jag är lite tveksam till hur eventuella garantier fungerar.
@Lennar E Har torkat av de sensorer som jag tror att du menar utan resultat. Är även lite osäker på vad de gör. Tycker att det ser ut som en elektrisk kontakt som överför någon typ av signal till/från dörren. Var ditt problem att ingen av dörrarna låste sig från fjärrkontrollen, men att båda dörrarna fortfarande låstes från knappen på instrumentpanelen?

/Olle
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Hej hade samma problem med en volvo en gång .Låste med fjärrkontrollen trots att en bakdörr stod öppen ,slog igen dörren efter det gick det inte att låsa eller låsa upp med fjärrkontrollen
Fick tips om att låsningen kommit i otakt i o med dörröppningen så öppna alla dörrar ock håll dem öppna ock stäng ock öppna med fjärrkontrollen några gånger.
Det hjälpte mig Lycka till
Leffe
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jodå, vi har även haft (och fortfarande har) problem med att ”öppna” dörrar ibland. Detta inträffar om sidodörren inte var helt stängd när vi låste bilen. Jag trycker in bakändan på sidodörren lite extra och sen trycker på fjärröppningsknappen, då öppnas alla dörrar. Testa nästa gång!

OT: ett annat fenomen med låsningsproblem
När bakdörrens låskista krånglade, troligen pga att den var ”torr”, då gick det inte att låsa dörrar alls om jag inte låste bakdörren manuellt. Vi kom runt problemet genom att smörja låskistan rejält med 5-56. Nu fungerar det hur bra som helst!
 

Jsson

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
25342
Medlemskap
2025
Återigen tack för alla förslag och idéer. Har testat lite olika kombinationer av att stänga/öppna dörrarna och trycka på fjärrkontrollen. Har även kopplat bort batterierna, men inget verkar hjälpa. Känns som om problemet skulle kunna finnas i mottagaren till fjärrkontrollen. Är det någon som vet var den sitter och eventuellt var säkringen till den sitter?
 

Jsson

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
25342
Medlemskap
2025
Har inte använt någon fönstertäckning, men tack för förslaget. Tack också för installationsbeskrivningen. Har gått genom den till de delar som jag förstår och som jag tolkar den så är det en tilläggsinstallation av larmdelen. Kan inte hitta någon installation av mottagare, så den verkar förutsätta att det fjärrstyrda låset redan finns på plats. Har kontrollerat den säkring som används vid installationen, men den är hel.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Hej.
Vi fick ett väldigt skumt fel på vår förra husbil (en Adria Coral 2011).
Det gick bara att låsa/låsa upp om man la fjärrkontrollen på huven lite nedanför vänster vindrutetorkare.
(Så jag antar att mottagaren satt i närheten.)
Visade sig, efter en del letande att den trådlösa utetempgivare som vi satt i framkant av markisen blivit fuktig invändigt.
Detta fick den att spåra ur helt och störa signalerna från fjärrkontrollen.
(Då vi slängde bort givaren funkade allt normalt igen.)

Hälsar

Bettan o Einar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er et kjent problem med de få frekvenser som er tilgjengelig for slikt utstyr. En enhet kan fort blokkere for alle i nærheten som benytter samme frekvens. Samme med trådløse ryggekamera som ofte benyttes i hestetransporter, har du en mottaker på samme frekvens så ser du hesten og ikke ditt eget kameras bilde :D

Et trådløst termometer skal normalt kun sende en kort melding en gang i minuttet og resten av tiden være avstengt radiomessig.
 
Toppen