• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Positionsljus

F

F.d. 54192

Guest
Hej
Vänstra Led positionsljus har slutat fungera (lysa). Enligt instr. boken ska man lämna bilen på verkstad för att åtgärda felet! Bilen är Burstner Nexxo 2016.
Jag vet var säkringar finns och dom är hela.
Kan jag själv bita lampan, var köper jag en sådan?? Det är ganska akut, på fredag åker jag norrut.
Lampan ser ut so här:
 

Bilagor

  • position.jpg
    position.jpg
    2,1 MB · Visningar: 25

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Sv: Positionsljus

Visst, men beställa tid, åka till verkstad, lämna bilen, hämta bilen och några tusenlappar fattigare. Jag tycker att: kan man åtgärda små saker själv så ska man inte behöva krångla till med verkstad.

Nu förstog du mig fel ! Bilen är från 2016 och de är
väl 2års garanti på husbilen ,åk tillbaka där du köpt den.hade själv problem med ett posisionljus och dom bytte det med en gång,och det var ledljus så det gick inte att reparera den

Johnny
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Positionsljus

Det finnes på markedet en del led posisjonslys som har ledningene støpt inn på en slik måte at ledningene knekker helt inne i plasten. Umulig å reparere så utbytte er eneste løsning.
 
F

F.d. 54192

Guest
Sv: Positionsljus

Som jag skrev i första inlägget so handlar det om LED positions ljus. Inga lampor eller lampkontakter, se bilden. Att en sådan liten grej ska kräva verkstad besök tycker jag är för...ligt. Jag hittar helt enkelt inte var jag kan köpa en sodan. Det kan vara kabelbrott, får kolla imorgon.
 

Bilagor

  • pos led.jpg
    pos led.jpg
    588,5 KB · Visningar: 69

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Positionsljus

Står det ikke et produsentnamn eller merke på enheten, ser at det er et varenummer på enden nærmest kamera. Typesnitt på nummer ligner på Hella, men jeg har erfaring for at kjøp direkte fra Hella sitt lager ikke er lønnsomt: fikk samme lampe til halve priset hos merkevekstad.
 
F

F.d. 54192

Guest
Sv: Positionsljus

Det är nog någon form av fel på själva kabeln. Testade att byta vänster lampan med höger och det fungerar d v s ingen fel på lampan. Problemet nu är att kabeln som lampan är ansluten på är helt omöjligt ?? att hitta själva dragningen fram till framstolen där säkringarna finns. Att det ska vara så komplicerat. :D
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Hej, jag hänger på tråden...
Jag har vanlig glödlampa 5w på min Nexxo 2013, och skulle byta den idag, men lyckades tydligen göra kortis så säkringen gick och alla sido- och breddmarkeringslampor slocknade.

Men var sitter säkringen? Hittar inte detta i instruktionsböckerna..
 
Toppen