• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Portugal säkert?

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Känns som att Portugal o då framför allt Algarve är rätt ställe o bo på nu i denna osäkra värld. Nu kom också brottsstatistiken som visar på en nedgång med 9 % av våldsbrotten på Algarve. Denna trenden verkar vara de motsatta på flera håll. Det känns som det bara blir våldsammare o våldsammare överallt. Utöver detta är det trevligt folk där de flesta talar engelska. Inte undra på att många svenskar flyttar hit.
Violent crime down in Algarve
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Känns som att Portugal o då framför allt Algarve är rätt ställe o bo på nu i denna osäkra värld. Nu kom också brottsstatistiken som visar på en nedgång med 9 % av våldsbrotten på Algarve. Detta trenderna verkar vara de motsatta på flera håll. Det känns som det bara blir våldsammare o våldsammare överallt. Utöver detta är det trevligt folk där de flesta talar engelska. Inte undra på att många svenskar flyttar hit.
Violent crime down in Algarve

Ja på andra sidan den östra gränsen, i Spanien härjar ju Los Suecos läser vi i pressen och ser på spansk TV,

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vad då inte betala skatt? Skatt betalas väl av alla enligt gällande lagar och regler, eller?

Tror att ”strangers hymer” anspelar på den generösa Portugisiska skattelagstiftningen vad gäller tjänstepensionerna. En faktor som lockat en del frusna svenska pensionärer att emigrera dit.

TommyD
 
F

F.d. 1470

Guest
Jo, på ett väldigt subtilt sätt.

Ur finsk synvinkel är all vi svenskar likaledes skatteflyktingar. Finsk arvsskatt 8-30% beroende på släktskap och belopp, svensk 0%. Undrar när finska finansministern kallar till sig sveriges ambassadör och hotar med att säga upp det nordiska samarbetsavtalet.
 
F

F.d. 55554

Guest
Vi har känt oss säkra i Portugal när varit där, men i Tarifa fick jag på skallen mitt i natten av en pundare som skulle sno ett rep som satt på cykelstället.
Som tur var hade jag inte glasögonen på mig, blev berikad med en blåtira.
Dessutom är Portugiser turistvänliga och kunniga i Engelska.

Jojje
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Det har väl knappast undgått någon att dödligt våld med skjutvapen är mer än dubbelt så vanligt i Sverige bland unga män mellan 15 och 29 år, jämfört med genomsnittet i de europeiska länderna.
Mycket tragiskt men bortser man från att några grupperingar likviderar sig själva (cyniskt men sant), så är Stockholm en av de säkraste städerna i Europa och allmänt betraktas Sverige som ett säkert land, men .... självklart är det beroende av vilken typ av brott man jämför.
Studerar man statistiken över brottslighet från Europaportalen, förändras i.a.f. min bild av säkerheten i Sverige och Portugal, något. Genom att flytta pricken för de olika brott, kan man se den statistiska förändringen för länderna.
Statistik är vad det är: statistik! Men de flesta påståenden om säkerhet i denna tråd bygger på statistik.

Generellt minskar kriminaliteteten över hela Europa, så även i Portugal. Mycket tack vare det arbete och samarbete som pågår i hela EU.
Island, Irland och Finland anses tillhöra de "säkraste"(?) i Europa vilket har sin (geografiska) förklaring.
I övrigt bygger de flesta påståenden om "bäst" och "säkrast" mest på hur, varför, vad, och av vem statistiken läses eller tolkas.
Världens 12 bästa länder att bo i
Finland är säkraste landet att turista i
10 säkraste städer i världen (i sverige tolkas det som länder, Sverige i topp)
Världens 10 säkraste länder
Vill man gå på djupet finns Brottsförebyggande Rådet som PDF
Som sagt det är inte så enkelt att påstå att det ena landet är säkrare än det andra.

Min personliga subjektiva reflektion är att vi alltid har känt oss säkra (trygga) i Portugal men det har vi även gjort på Sicilien, i Albanien, i Grekland och de flesta andra ställen i Europa vi har vistats.
Att förebygga brott och öka sin personliga säkerhet beror nog mera på hur man själv beter sig (förebyggande), detta oavsett om man hyr en "stuga" eller kör runt i husbil. Garantier finns inte någonstans, vart man än kommer! "Idioter" finns relativt jämnt fördelat över hela Europa, måhända är de något fler i vissa storstadsområden men de kan man faktiskt undvika.

Julian
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
vi vistades två månader i portugal från norr till söder och i storstäder som lissabon och porto samt ute på landsbygden ! aldrig har vi varir rädda ell känt oss hotade ! det är trevligt när de ridande oliserna kommer och man pratar med dem och klappar hästarna ! samma sak gäller för övrigt i spanien men där undviker vi de större städerna och los suecos altea ?
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Det har väl knappast undgått någon att dödligt våld med skjutvapen är mer än dubbelt så vanligt i Sverige bland unga män mellan 15 och 29 år, jämfört med genomsnittet i de europeiska länderna.
Mycket tragiskt men bortser man från att några grupperingar likviderar sig själva (cyniskt men sant), så är Stockholm en av de säkraste städerna i Europa och allmänt betraktas Sverige som ett säkert land, men .... självklart är det beroende av vilken typ av brott man jämför.
Studerar man statistiken över brottslighet från Europaportalen, förändras i.a.f. min bild av säkerheten i Sverige och Portugal, något. Genom att flytta pricken för de olika brott, kan man se den statistiska förändringen för länderna.
Statistik är vad det är: statistik! Men de flesta påståenden om säkerhet i denna tråd bygger på statistik.

Generellt minskar kriminaliteteten över hela Europa, så även i Portugal. Mycket tack vare det arbete och samarbete som pågår i hela EU.
Island, Irland och Finland anses tillhöra de "säkraste"(?) i Europa vilket har sin (geografiska) förklaring.
I övrigt bygger de flesta påståenden om "bäst" och "säkrast" mest på hur, varför, vad, och av vem statistiken läses eller tolkas.
Världens 12 bästa länder att bo i
Finland är säkraste landet att turista i
10 säkraste städer i världen (i sverige tolkas det som länder, Sverige i topp)
Världens 10 säkraste länder
Vill man gå på djupet finns Brottsförebyggande Rådet som PDF
Som sagt det är inte så enkelt att påstå att det ena landet är säkrare än det andra.

Min personliga subjektiva reflektion är att vi alltid har känt oss säkra (trygga) i Portugal men det har vi även gjort på Sicilien, i Albanien, i Grekland och de flesta andra ställen i Europa vi har vistats.
Att förebygga brott och öka sin personliga säkerhet beror nog mera på hur man själv beter sig (förebyggande), detta oavsett om man hyr en "stuga" eller kör runt i husbil. Garantier finns inte någonstans, vart man än kommer! "Idioter" finns relativt jämnt fördelat över hela Europa, måhända är de något fler i vissa storstadsområden men de kan man faktiskt undvika.

Julian
Julian, det är precis vad Du skriver: "Garantier finns inte någonstans." Livets oförutsägbarhet, det sköna och det okända gör att vi vill leva. Ska vi eliminera alla risker, får allt under kontroll, leva enligt regler, direktiv, regulationer skrivna av några "som kan det bättre och vet vad som är bäst för oss alla"... vilket liv skulle det vara.
Däremot håller jag inte med det som Du skriver om statistk när det gäller att "ifioter" är jämt fördelade.... Den så kallade gaussian fördelning gäller normal fördelad variabel, här anser jag att det föreligger för många co-faktorer som påverkar statistiska beräkningar. Utan att gå på detaljer bör man göra åtminstone cohortstudier, jämförelser mellan grupper som är så homogena som möjligt, och kompensera för så kallade confounders (störande faktorer).
Jag håller med Dig om att vi själva genom våra val kan och ska reducera onödigt stora risker.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Julian, det är precis vad Du skriver: "Garantier finns inte någonstans." Livets oförutsägbarhet, det sköna och det okända gör att vi vill leva. Ska vi eliminera alla risker, får allt under kontroll, leva enligt regler, direktiv, regulationer skrivna av några "som kan det bättre och vet vad som är bäst för oss alla"... vilket liv skulle det vara.
Däremot håller jag inte med det som Du skriver om statistk när det gäller att "ifioter" är jämt fördelade.... Den så kallade gaussian fördelning gäller normal fördelad variabel, här anser jag att det föreligger för många co-faktorer som påverkar statistiska beräkningar. Utan att gå på detaljer bör man göra åtminstone cohortstudier, jämförelser mellan grupper som är så homogena som möjligt, och kompensera för så kallade confounders (störande faktorer).
Jag håller med Dig om att vi själva genom våra val kan och ska reducera onödigt stora risker.

Trodde jag kunde svenska?? Men jag fattar NADA :) :)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Däremot håller jag inte med det som Du skriver om statistk när det gäller att "ifioter" är jämt fördelade.... Den så kallade gaussian fördelning gäller normal fördelad variabel, här anser jag att det föreligger för många co-faktorer som påverkar statistiska beräkningar. Utan att gå på detaljer bör man göra åtminstone cohortstudier, jämförelser mellan grupper som är så homogena som möjligt, och kompensera för så kallade confounders (störande faktorer).
Nu har jag visserligen varit bl.a. matematikprofessor:rolleyes:(-pedagog) men jag har självklart varken anledning eller avsikt att analysera relativ enkel statistik till högskolenivå.:eek: Jag skrev att "idioterna är jämnt fördelade":oops:, som ett slarvigt uttryck så att alla förstår,o_O det har inget med matematik att göra i min mening. Kunde också ha skrivet att det finns lika många idioter "här" som "där" :). Men tack ändå för dit påpekande!
Julian
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Julian, det var snällt som Du skrev i Ditt senaste inlägg och t o m den snälla avslutningen. Det är jag som ska tacka.

Kaj och Gisela: jag be om ursäkt för sättet jag har uttryckt mig, utan att tänka på omständigheter. Ni har rätt att man ska vårda språket... skriva så att man blir förstådd.

Hälsningar
Janne
 
Toppen