• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Portabel induktionshäll

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Portabel induktionshäll

Vår Tyska granne använder den lilla gasolplattan men han har också byggt 3 sidor i aluminium (står runt om plattan) för att hindra blåst. Ser bra ut men blir ändå ytterligare en pryl att släpa på när vi ändå redan har gasol i köket inomhus. Vill jag steka fisk då är det bara elstolpe eller brikett-grill som gäller!

Det "problemet" får man ju ibland, då brukar vi ställa oss på läsidan av bilen, så är det fixat! :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Portabel induktionshäll

Finns nu olika bud på hur en portabel induktionshäll förbrukar effekt i tråden

Nån som provat att köra via en "liten" inverter?, Edit: alltså under 2000W

Eller är det så att effekten styrs i intervaller, full effekt av/på/av/på... ?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 10152

Guest
Sv: Portabel induktionshäll

Har el-kokplatta traditionell, 220V, för utomhusbruk. Mycket nöjd. Funkar på lättviktskokkärl. Skönt att slippa stekos inne. Ofta trevligt att kunna grilla och koka samtidigt. Inköpt där vi normalt köper övriga vitvaror.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Portabel induktionshäll

...Nån som provat att köra via en "liten" inverter?
Hur "liten" när förbrukningen brukar ligga på 1200 Watt i fall du vill steka ett ägg (idag)!? Man väljer nämligen själv Watten (effekten) på hällens display (finns på vår induktionshäll) och då vill jag ogärna testa en så pass liten inverter som vår 200 Wattare. Vi har den lilla invertern för att ladda datorn och för Sir McLains & Lady McLains berömda myggmedel som har räddat oss förra sommaren.
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Portabel induktionshäll

Finns nu olika bud på hur en portabel induktionshäll förbrukar effekt i tråden

Nån som provat att köra via en "liten" inverter?

Eller är det så att effekten styrs i intervaller, full effekt av/på/av/på... ?

Hällen som min kompis hade som jag testade var av okänt märke köpt utomlands.
När jag provade den först så hade jag en gammal inverter med ren sinusvåg som det stod 500 watt på. Det gick bra på de första lägena på hällen och när jag vred på mer så la den av.
Jag lånade då en större inverter och då funkade hällen på hela skalan.

Slutsatsen blir att den drar mer, ju mer du vrider på hällen.
Jag ställde den på läge 3 av 10 och upplevde det som att den drar ström en stund och slutar en stund och så vidare.
Det grundar jag på att displayen som visar Volt sjönk när det lät från hällen och steg när det blev tyst från hällen.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Portabel induktionshäll

Nog är en induktionsplatta att föredra att ha med på semestern i sydeuropa. Bra att kunna steka utomhus, särskilt när det blåser. Lätt är den och tar liten plats. Jättesmart! :yes:

JOE
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Portabel induktionshäll

Jag skulle gärna komplettera HB med en portabel induktionshäll.

Det viktiga är bara att hitta de modeller som verkligen har konstant låg effekt när man valt det.

Nu är min tyska urusel, men t.ex denna häll tolkar jag som att den bara tar 200W när man valt lägsta effekt, eller??

Induktion Einzelkochplatte 2000 Watt Ceran Kochfeld Kochplatte Herdplatte NEU | eBay

UNOLD® - INDUKTIONS-KOCHPLATTE Einzel Elegance (58105)

Min Dometic inverter klarar bar 1500W kontirnuerligt, därför tycker jag det är viktigt hur de olika hällarnas strömförbrukning sker.
Fipplaren's kompis verkar ha hittat rätt häll med "rätt funktion" :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Portabel induktionshäll

Jag är ingen IKEA fantast, men en del grejor är bra.
Är sugen på att testa den som trådstartaren funderar på, bara 399 kr

Enklast vore att köpa en och köra skiten ur den hemma för att se hur den funkar. Är ju enklare att klaga på IKEA, än om den köpts utomlands.

Jag ska i alla ha två stycken till min hus buss, vill ha möjlighet att koka potatis/ris/pasta samtidigt som jag steker något.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Portabel induktionshäll

Jag har ägnat en timma åt att ta reda på hur värmen regleras både på svenska och engelska sidor men inte hittat ett definitivt svar om det finns steglös reglering. Jag blev lite nyfiken på konstruktionen (man är aldrig för gammal för att lära.:)
Det lutar åt att det är på/av reglering men att det kan skilja på intervall.
Vissa induktionshällar har långa intervall (vår) sedan verkar det finnas sådana med kort intervall som upplevs som steglösa.
Tittar man på konstruktionen så fungerar den som en transformator med en primärlindning i hällen, och kastrullen fungerar som sekundärlindning.

Primärlindningen har många varv med hög spänning och frekvens medan sekundärlindningen (kastrullen) har bara ett varv så spänningen blir mycket låg och strömstyrkan mycket hög vilket genererar värme, (kortslutning).

Hällen känner det motstånd som bildas i primärlindningen när en kastrull står på den och stänger av om detta saknas.

Eftersom det inte finns steglösa transformatorer (annat än med skjutbar järnkärna) vad jag vet, så lutar det åt att det är av/på-reglering som gäller.

:music-icon::music-icon:Men för all del, -Jag kan ha fel.:music-icon::music-icon:
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Portabel induktionshäll

Finns nu olika bud på hur en portabel induktionshäll förbrukar effekt i tråden
Nån som provat att köra via en "liten" inverter?, Edit: alltså under 2000W
Eller är det så att effekten styrs i intervaller, full effekt av/på/av/på... ?
Det får bli en test, jag tänker köpa IKEA-hällen. Tänkte koppla upp den hemma med en amperemätare och helt enkelt mäta hur effekten varierar.
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Portabel induktionshäll

När tänker du köpa? Jag har så långt till IKEA

Berätta hur det går.
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Portabel induktionshäll

Självklart kommer jag att posta resultatet :) Det kommer dock att ta ett tag. Inget planerat IKEA-besök inom de närmaste veckorna tyvärr.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Portabel induktionshäll

Wizard, har du inte tillgång till ett oscilloskop? Isåfall gölr en pickupspole av några varv kopplingstråd så kan du se direkt på skopet hur regleringen sker.
//Göte J
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Portabel induktionshäll

Wizard, har du inte tillgång till ett oscilloskop? Isåfall gölr en pickupspole av några varv kopplingstråd så kan du se direkt på skopet hur regleringen sker.
//Göte J

Jo, jag har ett oscilloskop men det behövs inte i detta fallet på vår induktionshäll. Det märks tydligt att den slår av och på med olika intervall beroende på inställning.
Det är svårt att på en lugn kokning, det kokar upp för att lugna ner sig ett par sekunder för att återigen........
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Portabel induktionshäll

Har gas i hb +kolgrill & induktionsplatta funkar för oss..
P.s. glömde...har även ugn i bilen + omnia & micro.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen