• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

PMR testar.

F

F.d. 839

Guest
Till alla PMR ägare,

Blev det några testar gjorde med PMR radion i Raggalanda när ni var så många ? I så fall vad blev resultatet ?
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: PMR testar.

Hej Rolle och alla ni andra som är intresserade av PMR!

Kenth (Ingela & Kenth) och Hasse (Maria & Hasse) från Arbetsgruppen Radiosamband var på plats på Ragglanda. Knausen var med under lördagen och Årsmötet. Detta är vår uppfattning av resultatet:

- Det var en del trafik på främst kvällstid.
- Inte så många ungdomar på plats annars hade dom nog chattat på kanal 3/3 ("Clubb 33").
- Gunnar gjorde allmänt anrop 17:45 att komma till middagen på lördagen - kul.
- Ragge och Susanne hade, som ni sett eller läst, fullt upp att fixa allt från traktor och grus till en otroligt god middag. Varken tid eller möjlighet att prata i PMR.
- Vid andra träffar som inte kräver denna enorma insats så kan PMR vara en informationskanal för att tala om att nu finns det LED-lampor hos... Varta batterier finns att köpa... Samling till fika för dom som vill...

Några iaktagelser;
- Flera började prata samtidigt som man tryckte in sändknappen vilket gjorde att bara halva meningen hördes. Så ta det lungt och fint och tryck in sändknappen i 1-2 sekunder (så apparaten hinner bli "varm") innan ni börjar prata och släpp den någon sekund först efter att ni pratat klart. Den andre skall vänta ett par sekunder innan man svarar så första PMR:en hinner slå över till lyssning.
- Några använde sitt HBK-nr vid anrop och det verkade fungera mycket bra. Typ 904 Hasse anropar 283 Kenth.
- Även om PMR är lätt att använda så skall man nog slå av alla finesser som VOX, ställa volymen på max, slå på tangentlåset och bara trycka lungt och fint på sändknappen. (Min äldre PMR låg i fickan och sände ibland själv trots att tangentlåset var på. Ledsen. Min nya Midland G7 har riktig on/off vridknapp och levde inte sitt eget liv i fickan).

Vi i Arbetsgruppen Radionsamband är övertygade att PMR kommer att mogna till sig inför nästa träff och då man hunnit prova på att trycka och prata lite mer.

Hälsningar Knausen, Kenth och Hasse i arbetsgruppen Radiosamband
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3753

Guest
Sv: PMR testar.

Har man aldrig använt en modern kommunikationradio tidigare så är det inte så lätt att hitta rätt i alla inställningar så läs bruksanvisningen NOGA.

Några idéer om framtida användning av PMR i samband med träffar.
  • Inlotsning på anvisad kanal
  • Parkeringsanvisning
  • Bullentin varje morgon. Väder, program, klockslag, aktiviteter.
  • PMR-Bingo, här kan man låna av grannen om man ingen egen har. De flesta har 2.
  • Frågesport
  • Allmän information om sanitetsutrymmen, grillplatser mm.
  • Info om att nu finns det färska frallor att hämta på visst ställe.
  • Som trådlös mikrofon under årsmötet.
Det finns säkert många fler möjligheter så kom med förslag!
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.579
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: PMR testar.

Där man visar "drive in bio" använder man sig av FM-bandet för att sända ljudet till bilarnas vanliga radioapparater.

Skulle inte detta vara ett bättre system att använda för arrangörens allmänna information vid en träff?
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: PMR testar.

Klart att man kan använda något annat än PMR men varför ska man uppfinna hjulet en gång till?
Små FM-sändare finns i parti och minut, jag har en till min MP3-spelare och handdator men den har inte så värst lång räckvidd, kanske 10-15m. Vill man ha högre effekt och längre räckvidd så krävs nog någon form av tillstånd eftersom dessa sänder på samma frekvensområden som den sk rundradion. Dessutom behövs både mikrofon och förstärkare vilket redan finns i en PMR och då kan det bara bli enkelriktad sändning, alltså ingen kan skrika BINGO. Man kan förståss tuta då om man inte är så många som i Ragglanda för det skulle nog inte funkat.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.579
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: PMR testar.

Den behöver inte uppfinnas, systemet finns redan. Behövs tillstånd så får väl klubben skaffa ett.

Fördelen som jag ser det är att "kansliet" kan nå ut till alla via bilens vanliga FM-radio som de flesta säkert redan har och man slipper sitta och höra på alla anrop som görs mellan bilarna.

Redan det fåtal som använde PMR på årsmötet upplevdes av många som störande att höra på.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: PMR testar.

Hej.

Jag tror att man ska en infokanal och en pratkanal vid träffar. Det är bra med tvåvägskommunikation. Har man inte hört eller förstått så kan man alltid fråga efter ett meddelande. När detta mognat så kommer det att funka lika bra som VHF:en gör på sjön. Det är viktigt att man lär sig en viss radiodiciplin när man är många...

Vid kompiskörning är det suveränt! I framtiden kan det säkert bli rullande träffar och då är PMR ett billigt och bra sätt att kommunicera mellan bilarna.

Hälsningar
Knausen
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: PMR testar.

Gunnar!
- Att sända på FM-bandet (utöver de pyttesvaga sändare som finns från MP3 till bilradio) är synnerligen olagligt. Vill du att HBK skall bryta mot lagen? Något tillstånd lär inte delas ut!
- Om man nu trots detta skulle anamma ditt förslag så måste då alla ställa om sin radio till den nya stationen och inte lyssna på nyheter, musik eller vad man normalt gör för då kan man missa info.
- PMR kan, vid rätt användning, ligga där påslagen och tyst tills något sägs på kanal 6/11. Vill man chatta så kan man övergå till en egen kanal, typ 3/3, så stör man ingen annan.
Hälsningar Hasse
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.579
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: PMR testar.

Innan man yttrar sig, bör man ta reda på vad som gäller. Det är inte frågan om att vi skall bryta mot lagar och regler utan om att skaffa de tillstånd som i så fall behövs.

Efter samtal med med Radio & TV-verket, så verkar det inte alls svårt för Husbilsklubben.se att få detta tillstånd. (Tog 10 minuter att få reda på)

Radio- och TV-verket - Tillf

Blanketter för ansökan: http://www.rtvv.se/_upload/infomatrial/25-489223814430640834812656.pdf

Information om tillfälligt tillstånd: http://www.rtvv.se/_upload/infomatrial/7-30273862243407777344727.pdf


Jag säger inte att vi skall använda oss av detta system, men det kanske kan vara något att fundera över innan man avfärdar det.
 
Toppen