• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plommonsnaps

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Ett stillasittande liv kan resultera i förstoppning. Alla vet att plommon hjälper i sådana lägen. Men hur är det med Plommonsnaps som Obstler, Palinko och Schliwovitz. Finns det någon forskning på det området? "En plommonsnaps om dagen kurerar magen" inkl. tillbehören, tarmarna.

Jag har själv forskat en del inom detta område men eftersom det skedde i Österrike och i samband med skidåkning så betraktar jag inte resultaten som särskilt tillförlitliga. Som sagt, finns det någon forskning på området; det finns kanske rentav någon forskare här på forumet?

Jappe
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Plommonsnaps

Efterhand har det blivit klart för mig att Jappe har en egen definition av "forskning", vilket förklarar missförståndet när jag berättade om en gammalt fall med en disputerad alkoholforskare som drabbades av alkoholinducerad leversvikt trots att han aldrig drack sig berusad.
Om jag har tolkat rätt så tror Jappe att alkoholforskning är synonymt med att supa, är man disputerad alkoholforskare är man antagligen en riktig fyllehund och en docentur i ämnet torde vara en dödsdom?
Under min studietid var jag amanuens vid den farmakologiska institutionen och till viss del engagerad i alkoholforskning, men då på råttor, vilka med lite uppmuntran faktiskt söp som svampar (dock utan att avlägga examen).

aake
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Plommonsnaps

Under vår 4veckorsresa i Kroatien blev det först bad halv åtta, sedan till strandbaren där frukosten startade med en slivovica och en espresso. Sedan var man redo för dagens äventyr.
>Blasse
 
C

chiva

Guest
Sv: Plommonsnaps

Hej, jag har faktiskt bedrivet en empirisk forskning när det gäller palinka eller tsuica, det är visst dialektalt vad plommonbrännvinet kallas i Rumänien.

När man åker genom byarna där så har husägarna bord utställda utanför sina hus. Där har de dukat upp till försäljning det de odlar i sina trädgårdsland.
Tomater, lök, sylt, potatis mm, men också flaskor med en klar dryck i.

När jag köpte dagsbehovet av grönsaker så pekade damen på flaskan och sa "palinka, bon pentru boarta", vilket betyder "palinka bra för magen"! När jag tvekade drog hon in mej i sin trädgård och bak huset visade hon en vedeldad gryta med rörsystem mm. Där tillverkade hon sin palinka av plommon.

Ja jag köpte en flaska tillsammans med grönsakerna, allt var ju ekologiskt och närodlat. På kvällarna drack jag några glas palinka och jag hade faktiskt inte besvär med magen, tvärt om den skötte sig med bravur!

Dock inget gott som inte har nåt ont med sig, det onda satt i huvudet på morgonen, men jag lärde mej att det hade med doseringen att göra, all medicin ska ju doseras med måtta.
 
Toppen