Plåtisbygge, Fall på duschgolv

Tråd startad i 'Bygga och renovera husbil' av Ronnie79, 9 Augusti 2018.

1. Ronnie79

Ronnie79 HBK Intresserad

Kommun:
    Rättvik
    Hej!

Jag och min sambo är full färd att börja bygga om en VW Crafter skåpbil till husbil och har många funderingar.

En av dem är hur man bäst löser det med att få fall på duschgolvet. Tanken är att vi ska bygga toa med dusch själva utan färdig duschkabin (mest för att vi har hört om sprickor och att vi inte kommer ha ett rektangulärt hygienutrymme).

Vill hålla nere vikten, hur har ni löst det med fall om ni inte har ett färdigt plastduschgolv? Några bra tips?

Sommarhälsningar från Ronnie och Lena!

2. Knut

Knut HBK Medlem Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Flere avløp slik at vatnet kan renne vekk uansett hvordan bilen heller ville være min løsning. Ett i hvert hjørne.

Alve, MaJe och KalleiViken gillar detta.
  3. Alve

Alve HBK Medlem

Kommun:
    Ödeshög
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    338
    Om jag idag skulle göra duschgolv i min heminredda husbil skulle jag inte bry mig om fall överhuvudtaget. Jag skulle sätta en golvbrunn i varje hörn av golvet.

sacce gillar detta.
  4. Wberger

Wberger HBK Medlem

Kommun:
    Lund
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    2577
    Jag hade satt in en vanlig golvbrunn och gjort fallet genom att slipa på en formplywood och därefter fått insvetsat en vanlig duschmatta. Proffsen har ofta stuvbitar.

5. Ronnie79

Ronnie79 HBK Intresserad

Kommun:
    Rättvik
    Tack för tips. Jag vill dock undvika att ta mer än ett hål i golvet.

Vad är den vanligaste diametern på slanganslutningen till avloppet till gråvattnet? Såg att t.ex. Dometic hade antingen 20 eller 25 mm till diskbänken som vi köpte.
    Jag tänkte ha en gråvattentank till handfat i badrummet och diskbänken men kanske bara köra en spillvattenlunga till duschen för enkelhetens skull. Eller hur brukar man göra det? Vad är vanlig anslutningsdiameter till en vattenlunga?

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.